27 خردادماه: گفته‌اند امروز روزی است که آغا محمدخان قاجار مردم کرمان را به جرم این که لطفعلی‌خان زند را پناه داده بودند، مجازات سختی کرد؛ مجازاتی که در تاریخ ثبت شد و سبعیت (درنده‌خویی)‌ آن چیزی است که هنوز هم تن هر شنونده و خواننده‌ای را می‌لرزاند. مردم کرمان یک ماه در برابر سپاه آغامحمدخان ایستادگی کرده بودند و وقتی که بالاخره او توانست شهر را تصرف کند، دستور داد 20 هزار جفت چشم مردان شهر کرمان را از کاسه در بیاورند و 4000 نفر را هم کشت. لطفعلی خان را هم در ارگ سلطنتی اسیر کرد و به شیوه‌ای دردناک کشت. می‌گویند سقوط شهر کرمان بیشتر ناشی از خیانت یکی از دروازه‌بانان این شهر بود که احتمالا خود یا خانواده‌اش هم حتی از سبعیت و وحشیگری آغا محمدخان در امان نماندند. سلسله‌ای که با ریختن خون 4000 نفر و کور کردن چندین هزار نفر آغاز شد،‌ فرجامی تلخ نه تنها برای خود که برای تمام مردم ایران داشت.
کد خبر: ۳۳۴۷۸۲

نابغه تاریخ

28 خرداد: امروز روز وفات یکی از مشهورترین چهره‌های تاریخ ایران است. نابغه‌ای به نام بوعلی سینا که هنوز هم کتاب‌هایش در زمینه فلسفه و پزشکی تدریس می‌شود. درباره زندگی بوعلی سینا مطالب زیادی نوشته شده است. این که در کودکی نشانه‌های نبوغش ظهور کرد و همین نبوغ به جای آن که موجب خوشبختی‌اش شود، باعث شد از سوی پادشاهان وقت آزارها ببیند.

امروز نام بوعلی سینا بیشتر با پزشکی پیوند خورده است، اما او در همه علوم دوران خود سرآمد بود. در واقع او مانند دایره‌المعارفی بود که درباره همه چیز می‌دانست، اما با این همه در آخر عمر گفت: تا بدانجا رسید دانش من / که بدانم همی که نادانم. با این که بوعلی بیشتر عمرش را در اصفهان گذراند اما دست تقدیر سال‌های آخر عمر او را به شهر همدان کشانید و در همان جا وفات کرد و مدفون شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها