صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت که با فشارهای آمریکا صورت گرفت همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد با واکنش تند مسوولان کشور مواجه شد. مهم‌ترین واکنش مقامات کشورمان از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد. محمود احمدی‌نژاد که برای بازدید از نمایشگاه ایران به شانگهای چین رفته است در کنفرانس خبری در این شهر قطعنامه شورای امنیت را تیر خلاصی به شورای امنیت و شعار تغییر باراک اوباما دانست. وی تاکید کرد این قطعنامه نشان داد شورای امنیت ابزاری در دست دولت آمریکاست.
کد خبر: ۳۳۳۹۷۱

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که شورای امنیت نشان داد دموکرات نیست و ساختار آن دیکتاتوری است، گفت: از دیدگاه ملت ایران این قطعنامه ارزش حقوقی ندارد و معلوم شد شورای امنیت به درد کسی نمی‌خورد. وی خاطرنشان کرد صدور این قطعنامه بیش از آن‌که نشان‌دهنده قدرت آنها باشد نشان دهنده ضعف سیاسی آنهاست. رئیس‌جمهور در ادامه این کنفرانس خبری منفورترین چهره تاریخ معاصر را جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دانست و گفت: قطعنامه اخیر به معنای پایان شعار تغییر و پایان رئیس‌جمهوری آمریکاست.

وی به ده‌ها خبرنگار چینی و خارجی در محل کنفرانس در نمایشگاه اکسپوی شانگهای گفت: این قطعنامه تیر خلاصی به دولت آمریکا بود.رئیس‌جمهور گفت: این قطعنامه یک شکست و افتضاح برای بانیان آن بود. احمدی‌نژاد در بخش دیگری از کنفرانس در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت: کشوری که باید از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخراج شود در وهله نخست دولت آمریکاست.

رفتار شورای امنیت غیر عقلایی است

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صدور قطعنامه ضد ایران در شورای امنیت را غیرعقلایی خواند و گفت: متاسفانه اعضای شورای امنیت به جای این‌که از فرصت بیانیه تهران استفاده کنند به سمت روش‌های ایذایی حرکت کردند.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در همایش فرهنگ و مدیریت جهادی خاطرنشان کرد: چنین اقداماتی برای این دولت‌ها ثمربخش نیست و جمهوری اسلامی ایران تحت‌تاثیر چنین فضایی قرار نمی‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز در صحنه جهانی با نوعی صف‌آرایی در برابر مسائل طبیعی کشورها مواجه هستیم و آنها با سنگ‌اندازی مقابل انقلاب اسلامی، دنبال مهار انقلاب و مقابله با بیداری جهانی هستند. رئیس مجلس خاطرنشان کرد: به گفته یکی از دیپلمات‌های غربی، اگر ما حتی بمب اتم هم داشته باشیم برای آنها مهم نیست، بلکه موضع ملت ایران در مورد مردم فلسطین، الهام‌بخشی انقلاب اسلامی در منطقه و تخریب استراتژی‌های کلان آنها دشمنان را به وحشت انداخته است.

چوب حراج به جایگاه شورای امنیت نزنند

منوچهر متکی وزیر امورخارجه نیز با ابراز تاسف از قطعنامه شورای امنیت علیه ایران گفت: متاسفیم که شورای امنیت در حالی که نسبت به نگرانی‌های جدی امنیتی از جمله حمله وحشیانه نظامیان رژیم صهیونیستی به کاروان کشتی‌های کمک‌رسانی به مردم غزه و کشته و زخمی کردن تعدادی از آنان در آب‌های بین‌المللی هیچ اقدامی نکرده است، در یک بازی پشت پرده درباره فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قطعنامه صادر می‌کند. وی افزود: توصیه می‌کنم بیش از این چوب حراج به جایگاه شورای امنیت نزنند، ملت ایران هیچ ارزشی برای این بازی‌های سیاسی قائل نیست. همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران ـ که بیش از 2 سال پیش ارائه شد ـ بسته‌های مناسبی را برای تلاش و همکاری جامعه جهانی حول نگرانی‌های مشترک ارائه کرده است، گفت: راه تقابل با حقوق ملت‌ها، راهی بن‌بست، ناکام و برای رهروان آن پرهزینه و بی‌فایده است.

ایران میدان را خالی نمی‌کند

واکنش مقامات کشورمان به قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت به نماز جمعه نیز کشیده شد و خطیب نماز جمعه تهران دیروز در خطبه‌های نماز بصراحت گفت: ملت ایران با این تهدیدهای توخالی و قطعنامه‌های بی‌اثر میدان را خالی نمی‌کند و مصمم‌تر در میدان خواهد ماند. سیداحمد خاتمی با بیان این که قطعنامه اخیر که با حمایت آمریکا بر ضد ایران به تصویب رسید، تلاش بی‌اثر شورای امنیت و دشمنان ایران اسلامی است، افزود: ملت ایران 31 سال است که این‌گونه دشمنی‌ها و رفتارها را تجربه کرده و بر سر آرمان‌های بحق خود محکم ایستاده است.

در پایان نماز جمعه تهران، جمعی از نمازگزاران در اعتراض به صدور قطعنامه علیه ایران از سوی شورای امنیت، از دانشگاه تهران تا میدان فلسطین راهپیمایی کردند.

طرح دوفوریتی مجلس برای تجدیدنظر در همکاری با آژانس

در پی صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه طرحی دو فوریتی خبر داد که در صورت تصویب نهایی آن، دولت مکلف می‌شود در رابطه و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر کند. اسماعیل کوثری در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: مجلس قصد دارد اعلام کند که نه تنها این قطعنامه را قبول ندارد بلکه آن را سیاسی نیز می‌داند، لذا بر این اساس طرحی دو فوریتی را آماده کرده‌ایم که روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود. به گفته کوثری، این طرح در خصوص تجدیدنظر در رابطه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که جزئیات آن نیز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آماده شده است و به صحن علنی ارائه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها