انریکو دینی مخترع ایتالیایی و صاحب شرکت monolite Ukltd پرینتر بزرگ و 3‌بعدی اختراع کرده که D-shape نام دارد. این پرینتر قادر است از بناهای مختلف به وسیله نرم‌افزارهای کامپیوتری، ماسه و چسب‌های غیرآلی پرینت تهیه کند.
کد خبر: ۳۳۳۳۶۰

این پرینتر به وسیله اسپری کردن (پاشیدن)‌ لایه‌های نازک ماسه و متعاقب آن لایه‌هایی از ماده منعقد‌‌کننده منیزیمی توسط صدها نازل که در سطح زیرین آن قرار دارد، این پرینت‌ها را تهیه می‌کند.

چسب منیزیمی ماسه‌ها را به سنگ سخت تبدیل می‌کند، ماسه‌ها از پایین به بالا و به صورت لایه‌ به لایه روی هم قرار می‌گیرند و در نهایت یک مجسمه یا عمارت ماسه‌ای را شکل می‌دهند.

این پرینتر قادر است یک ساختمان را 4 برابر سریع‌تر از زمانی که توسط ابزار مرسوم ساخته می‌شود، ایجاد کند.

همچنین هزینه‌های بنای عمارت به کمتر از نصف تقلیل می‌یابد. مواد زائد به وجود آمده در این فرآیند بسیار کمتر از میزان معمول است و ضرر کمتری برای محیط زیست دارد.

ایجاد خم‌ها و ساختارهای پیچیده که توسط ابزار معمول سخت و هزینه‌بر است، براحتی با این پرینتر امکانپذیر می‌شود.

انریکو دینی این اختراع را با ایجاد یک بنای ماسه‌ای در شهر Pontedera به ثبت رسانده است.

این پرینتر در سطوح افقی و 4 راه عمودی حرکت می‌کند. برای ایجاد هر لایه‌ای جدید هد پرینتر به اندازه 5 تا 10 میلی‌متر جابه‌جا می‌شود. این پرینتر توسط نرم‌افزار CAD راه‌اندازی شده و رت تفکیک‌پذیری آن 25dpi است.

مواد به کار گرفته شده در این پرینتر به اندازه بتون محکم بوده و برای تقویت بناهای ایجاد شده نیازی به استفاده از تیرآهن نیست.

ایجاد خم‌های داخلی بنا، دیواره‌ها و ستون‌های توخالی و کار با این پرینتر موفقیت‌آمیز بوده است.

این مخترع ایتالیایی پس از مذاکراتی با آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ قصد دارد شکل تغییر یافته این پرینتر را برای ساختن سنگپوش‌های قمری و ایجاد یک بنای قمری طراحی کند.

هم‌اکنون آزمایش‌‌ها برای ساخت این پرینتر در اتاق خلاء آغاز شده تا محققان مطمئن شوند این فرآیند در محیط‌های کم‌فشار با اتمسفر پایین مانند ماه انجام‌پذیر و شدنی است.

physo rg.com‌ / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها