نیکولاس آنلکا به دلایل متفاوت به هیچ‌یک از 3 جام جهانی قبلی راه نیافت و به همین سبب مصر و مصمم بوده است که این اتفاق امسال برایش نیفتد و حالا که همراه با تیم ملی فوتبال فرانسه راهی آفریقای جنوبی شده، می‌خواهد در 32 سالگی در نخستین جام جهانی عمرش بدرخشد و چیزی باشد که در سال‌های 1998، 2002 و 2006 نتوانست باشد.
کد خبر: ۳۳۲۸۶۶

آنلکا مجموعه‌ای از تضادها در عمرش بوده اما این نکته مسلم است که بعد از چند سال دردسرآفرینی و نداشتن قوه تعقلی (که ویژه بزرگان است)‌ سه چهار سالی است از سبکسر و حاشیه‌ساز بودن فاصله گرفته، عاقل شده و جانب آرامش را می‌گیرد و فقط بر کارش تمرکز می‌کند.

آنلکا در سال 1999 در نمایشی تکان‌دهنده در برابر تیم ملی انگلیس دو گل به ثمر رساند اما پس از آن وارد نوسان‌هایی شد که پای او را از آرسنال هم برید و راهی باشگاه‌های متعددی کرد تا این که الحاق به چلسی در دو سال و نیم پیش باعث احیای وی شد. رفتار آنلکا چنان بد و رابطه او با تیم ملی فوتبال فرانسه آنقدر مخدوش شد که در دوران ژاک سانتینی اصلا به اردوی «آبی‌ها» نمی‌رفت و دوری او از این اردو 3 سال طول کشید. وی معتقد بود فقط زمانی به تیم ملی می‌رود که واقعا به او نیاز فنی وجود داشته باشد و به همین سبب وقتی یک بار به دلیل مصدومیت و در دسترس نبودن آنری، ترزه‌گه و گوو فراخوانده شد، جواب منفی داد و جنجال بزرگی را به وجود آورد.

در دوران نزول آنری و بنزما

با این وجود حدود 5 سال پیش ریموند دومنک که به جای سانتینی سرمربی خروس‌ها شده بود، آنلکا را به جمع آنان بازگرداند و از آن پس تقریبا همیشه جزو دعوت‌شده‌ها بوده و در جام جهانی هم رویت خواهد شد. به واقع وضع تیه‌ری آنری و کریم بنزما، سایر مهاجمان نامدار فرانسه و اعضای باشگاه‌های بارسلونا و رئال مادرید به قدری بد و فرانک ریبه‌ری از بایرن مونیخ چنان درگیر حاشیه‌ها است که به نظر می‌رسد دومنک از آنلکا در ترکیب ثابت تیمش در جام جهانی نوزدهم سود خواهد جست و بنزما اصولا خط خورده است.

آنلکا هم در 32 سالگی و در حالی که با سال‌های نخست ظهورش در فوتبال اروپا یعنی 1996 تا 98 بسیار فرق دارد اعتقاد دارد فرانسه می‌تواند قهرمانی سال 1998 خود را تکرار کند و این بار کارش مهم‌تر باشد، زیرا خروس‌ها میزبان جام نیستند و باید به آفریقا سفر و در محیطی که برایشان به کلی غریبه است، پا به توپ شوند. آنلکا یکی از قدرتمندترین «خروس»های مسافر به آفریقا، در واپسین روزهای بهار 2010 می‌گوید: «جام جهانی فوتبال برای هر ورزشکار این رشته از نهایت اهمیت برخوردار است و برای من بیشتر، زیرا به‌رغم شروع زودهنگامم در این ورزش هرگز در این جام شرکت نکرده بودم. با این وجود اعتقاد دارم حضور صرف در جام 2010 برای من و یارانم که حرفه‌ای‌های تمام عیار هستند، به درد نمی‌خورد و اصولا با کار و اوصاف ما مناسبت ندارد. ما باید به آنجا برویم و هر چه داریم ارائه کنیم تا قهرمان شویم. من از شما می‌پرسم چرا قهرمان نشویم؟

صعود با تقلب

اما آبی‌ها با دشواری فراوان و فقط با عبور از مرحله پلی‌آف و آن هم با گلی توام با تقلب و ضربه خطای هند آنری در برابر ایرلند جنوبی مسافر دور پایانی جام جهانی 2010 شدند و همان تقلب به حضورشان در جام جهانی امسال رنگی از عدم اطمینان زده و آن را واقعه‌ای تلخ و منفی ساخته است.

با این وجود آنلکا در آستانه جام می‌گوید: «ما به لحاظ فنی توان فتح این جام را داریم و پرسنل و نیروها و نفرات ما ناکافی نیستند. در هفته‌های اخیر تمرین هم به حد کفایت داشته‌ایم و حالا همگی منتظریم ببینیم این آوردگاه برای ما چه چیزهایی در بر دارد.»

آبی‌ها در این دوره جام، میدانی که در دوره قبلی آن صعودی بسیار غیرمنتظره تا بازی نهایی داشتند و در نهایت نایب قهرمان شدند، در گروه نخست کنار تیم‌های اروگوئه، مکزیک و آفریقای جنوبی قرار گرفته‌اند و اولین بازی خود را در روز 21 خرداد یعنی روز نخست جام در برابر اروگوئه در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی برگزار خواهند کرد. در چنین هنگامه‌ای آنلکا در پی پر کردن و غنی‌تر نمودن کارنامه‌ای است که در آن دو بار پیروزی‌های دوگانه در هر دو میدان لیگ و جام حذفی انگلیس به اتفاق آرسنال در 1998 و چلسی در 2010، فتح «یورو» به سال 2000 و تصاحب جام قهرمانان اروپا در همین سال در معیت رئال مادرید نیز مشاهده می‌شود. آن جوان مستعد ولی ناآرام سال‌های حضور در رئال مادرید و پاری‌سن‌ژرمن و مرد نامطمئن ایام حضور در منچسترسیتی و بولتون، اینک مهاجمی است که در عین ضربتی و قوی بودن به لطف متفکر و پرتجربه شدنش از حاشیه‌ها هم دوری می‌‌جوید و برای چلسی و تیم ملی فرانسه مفید است.

امسال فرق می‌کند

امه ژاکه او را در سال 1998 به جام جهانی خانگی نبرد چون بسیار جوان بود، سانتینی در سال 2002 دیگران و منجمله جبرئیل سیسه را به وی ارجح شمرد و دومنک هم به‌رغم رجعت دادن او به اردوی ملی، در سال 2006 وی را مسافر جام جهانی آلمان نکرد، امسال شرایط فرق می‌کند و با وجود برخی انتقادهای آشکار آنلکا از دومنک، او برای این مربی دمدمی‌مزاج که بلافاصله بعد از اتمام جام جهانی جایش را به لوران بلان می‌دهد، به میدان می‌آید.

در یک سیستم تهاجمی

دومنک قصد دارد در رقابت‌های پیش‌رو بیشتر از سیستم تهاجمی 3 ـ 3 ـ 4 سود جوید و در آن صورت آنلکا در پیشانی خط حمله بخت و مجال زیادی برای احراز صلاحیت خود خواهد داشت.

او تا همین جای کار در 65 بازی ملی برای فرانسه 15 گل زده که رقم درخشانی نیست و با رکورد گلزنی آنری با لباس تیم ملی فرانسه فاصله‌ای زیاد دارد، اما اگر او آبی‌ها را از مهلکه‌های پرشمار پهن شده در خاک آفریقا عبور دهد، صبر طولانی‌اش برای حضور در جام جهانی را به بهترین شکل معنا و توجیه خواهد کرد.

منبع: هفته‌نامه Observer

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها