جوبایدن معاون اوباما رئیس جمهور آمریکا دیروز با سفر به قاهره به مقامات ارشد مصر از جمله حسنی مبارک رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد. این دیدار در شرایطی صورت گرفت که شرایط خاصی بر خاورمیانه حاکم است که بر سیاست خارجی آمریکا نیز تاثیرگذار بوده است.
کد خبر: ۳۳۲۷۰۶

اولا در شرایطی که آمریکا ادعای فعالیت برای آغاز روند سازش در خاورمیانه را داشته یورش رژیم صهیونیستی به ناوگان امدادرسانان به غزه شرایط را به کلی دگرگون ساخته است به ویژه اینکه آمریکا از یک سو خود را موظف به حمایت از رژیم صهیونیستی می‌بیند و از سوی دیگر در برابر خواست جامعه جهانی برای مقابله با رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. مواضع بایدن در مصر نشان داد که آمریکا تلاش دارد با بازی چند وجهی ضمن همسویی ظاهری با خواست جامعه جهانی به حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

اعلام طرح‌های جدید برای کمک به غزه در کنار استمرار روند سازش را می‌توان در این چارچوب دانست. وادار ساختن مصر به ادامه همکاری با صهیونیستها به ویژه در زمینه ادامه محاصره مرز رفح و سوق دادن اعراب به استمرار روند سازش از جمله این تحرکات است چنانکه دولت مصر پس از این دیدار مانع انتقال کمکهای بشر دوستانه از مرز رفح به غزه شد.

ثانیا مصر و دولت مبارک در عرصه داخلی با چالشهایی مواجه شده است. هرچند که آمریکا از شعار دموکراسی در خاورمیانه سخن می‌گوید اما همچنان حمایت از دولت مبارک را در دستور کار دارد. سفر بایدن را می‌توان تحرکی برای اعلام حمایت از مبارک در برابر مخالفان و نیز بیان ادعاهایی مبنی بر تلاش آمریکا برای نهادینه شدن دموکراسی در منطقه دانست. آمریکا به صورت دو گانه در قبال مصر عمل می‌کند تا از این طریق بتواند منافع خود را در ابعاد مختلف تامین کند.

ثالثا بررسی پرونده‌های حاشیه‌ای مانند پرونده هسته‌ای ایران و تکمیل پروژه ایران هراسی، مسائل لبنان و تحولات کل خاورمیانه و آفریقا و... ازجمله دیگر محورهای رایزنی‌های بایدن در مصر است.

در مجموع می‌توان گفت که سفر بایدن به مصر برگرفته از اهداف و دغدغه‌های منطقه‌ای و جهانی آمریکا است که شرایط خاص را برای این کشور به همراه داشته است. در این میان واشنگتن با گرایش دوباره به مصر سعی در مدیریت بحران‌های ایجاد شده و تبدیل آن به فرصتی برای تحقق اهداف خود به ویژه در زمینه حمایت از رژیم صهیونیستی و مقابله با مقاومت را دارد که مصر را به عنوان یکی از بازیگران آمریکا در منطقه مورد توجه واشنگتن قرار داده است هرچند که فضای حاکم بر منطقه به ویژه در داخل مصر این امر را با چالشهایی مواجه خواهد ساخت.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها