ایستگاه آرامش

کنکوری برای والدین

در سیستم آموزشی امروز، دانش‌آموزان با امتحانات مختلفی روبه‌رو می‌شوند؛ امتحان ورود به مدرسه، امتحانات داخلی، امتحانات پایان ترم، کنکور و... تقریبا اغلب دانش‌آموزان امتحان دادن را دوست دارند و برخی دچار اضطراب پیش از امتحان می‌شوند که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و افت عملکرد آنها می‌شود. از جهتی والدین هم قبل از امتحان دچار اضطراب می‌شوند، چرا که دوست دارند فرزندشان در امتحان موفق شود. اضطراب والدین با مشاهده نگرانی فرزند افزایش می‌یابد، اما والدین می‌توانند به کمک راهکارهایی این نوع اضطراب‌ها را کاهش دهند.
کد خبر: ۳۳۲۵۲۳

به فرزندتان آموزش دهید قبل از مطالعه یا شروع امتحان از روش‌های آرام‌سازی استفاده کنند که یکی از ساده‌ترین آنها تنفس عمیق است. به عنوان مثال از فرزندتان بخواهید قبل از مطالعه 9 بار نفس عمیق بکشد. بعلاوه هر وقت به مشکلی برخورد 3 مرتبه ریه‌های خود را از هوا پر کند و تا چند ثانیه نفسش را نگه دارد. این کار باعث آرامش ذهنی وی شده و اضطراب را از بین می‌برد، خود شما هم می‌توانید از این روش استفاده کنید.

یکی از مواردی که دانش‌آموزان از آن واهمه دارند، نارضایتی والدین است. همه دانش‌آموزان دوست دارند والدینشان را خوشحال کنند. یکی از مواردی که باعث نگرانی دانش‌آموزان می‌شود، واکنش والدین نسبت به نتیجه امتحان آنهاست. بنابراین اگر والدین بتوانند با صحبت کردن به فرزند خود اطمینان دهند که سوای نتیجه‌ای که کسب می‌کنند به او علاقه دارند، این خود می‌تواند اضطراب را کاهش دهد. برخی والدین این روش را دشوار می‌دانند، اما باید دانست که این به آن معنی نیست که به دروغ بگویید امتحان بی‌اهمیت است، بلکه کافی است به فرزند خود اطمینان دهید که هر نتیجه‌‌ای که در امتحان کسب کند باز هم خود او برای شما اهمیت دارد. اگر کودک نتیجه ضعیفی در امتحان کسب کرد، او را سرزنش نکنید. از نتایج ضعیف به عنوان راهی برای کسب تجربه در زمینه امتحان دادن استفاده کنید نه راهی برای تضعیف روحیه فرزند.

فراموش نکنید که فرزند خود را به خاطر نتایج خوبی که کسب می‌کند، مورد تشویق قرار دهید تا اعتماد به نفس او برای امتحانات بعدی افزایش یابد. در ضمن نتیجه یک امتحان را معیار ارزشیابی کودک قرار ندهید، چرا که عوامل مختلفی روی نمره امتحان تاثیر می‌گذارند. علاوه بر رعایت این موارد، بکوشید با معلم فرزند خود ملاقات و پیشرفت تحصیلی وی را بررسی کنید. می‌توانید از معلم بخواهید شما را راهنمایی کند و فعالیت‌هایی برای بهبود وضعیت فرزندتان در مدرسه به شما پیشنهاد کند.

دکتر آزاده شیروانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها