گزارش سفر به کویر متین‌آباد

جایی نزدیک ستاره‌ها

خسته‌اید و هوای سفر دارید. می‌خواهید شهرهایی چون اصفهان را ببینید، اما شلوغی‌اش هیچ فرقی با تهران و تبریز ندارد. دنبال یک جای دنج می‌گردید. جایی نزدیک ستاره‌ها. رازی دارید که می‌خواهید در گوش پرنور‌ترین ستاره‌ها بخوانید. می‌خواهید وقتی چشم روی چشم می‌گذارید سقف آسمان در ‌دل چشمانتان باشد. تعلل نکنید. شال و کلاه کنید. مسیر و جهت این سفر را به ما بسپارید.
کد خبر: ۳۲۹۴۰۱

به کجا می‌رویم

کویر با خلق و خوی ایرانی‌ها سازگاری دارد. عارفی تشنه را می‌ماند. در این تشنگی آرامشی هست که هیچ‌جا پیدا نمی‌کنید. بنابراین شاید کویرهای ایران یکی از بهترین جاهایی هستند که شما می‌توانید چند روزی خود را به آنها بسپارید. فارغ از هر چی گله و شکایت. کمپ روستای گردشگری متین‌آباد را برای استراحت و اسکان انتخاب کنید. شک نکنید. آنچه در این کمپ و در کویر متین‌آباد انتظار شما را می‌کشد تاکنون تجربه نکردید. کمپ متین‌آباد به عنوان نخستین کمپ طبیعی(Eco camp) در ایران براساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اکوتوریسم پایدار ایجاد شده است. اما کمپ متین‌آباد کجاست؟ کمپ متین‌آباد در 25 کیلومتری شمال نطنز و 45 کیلومتری جنوب‌شرقی کاشان قرار دارد. بنابراین براحتی می‌توانید برای شبکه‌ای از سفرهای یکروزه و نیم روزه به شهرهای اطراف چون کاشان و ابیانه و... برنامه‌ریزی کنید.

چگونه به متین‌آباد برویم

راه‌های زیادی به متین‌آباد ختم می‌شود. می‌توانید با ماشین شخصی بروید. اگر این گزینه را انتخاب کردید، بنابراین از تهران باید به سمت اتوبان قم بروید. از آنجا قصه را به کاشان ببرید. بزرگراه را پشت‌سر بگذارید. 40 کیلومتر بعد به تابلوی ابیانه می‌رسید. اما ابیانه مقصد ما نیست. شما باید مسیر سمت راست را انتخاب کنید. یعنی به سمت امامزاده آقاعلی عباس بروید. 10 کیلومتر بعد به شهرستان بادرود می‌رسید. البته هنوز راه دارید. 6 کیلومتر راه که بروید و روستای خالدآباد و ده‌آباد را پشت‌سر بگذارید به روستای گردشگری متین‌آباد می‌رسید. اما شاید شما از این دسته باشید که با آژانس‌های مسافرتی همراه می‌شوید که مسیر برای آنها آشناست. اما هنوز یک مسیر دیگر هم مانده است. اگر مسیر زندگی را به ریل قطار تهران ـ اصفهان یا تهران ـ یزد بکشانید باید در ایستگاه بادرود پیاده شوید. باقی مسیر را هم که توضیح دادیم. روزانه 10 سرویس از تهران به اصفهان یا یزد می‌رود، بنابراین براساس برنامه‌ریزی می‌توانید قصه زندگی را به کوپه‌های قطار بکشانید.

اما کمپ متین‌آباد

از انتخابی که کردید یا می‌کنید پشیمان نمی‌شوید. اینجا مجموعه‌ای از تضادها چند روز به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. رنگ‌ها، عوارض زمین، پوشش گیاهی، دشت و مزرعه، سبزی و خشکی و... لحظاتی را پیش‌روی شما می‌گذارد که حس می‌کنید می‌توانید کوه را جابه‌جا کنید. اگر از آن دست طبیعت‌گردان حرفه‌ای هستید، مسیر را درست آمده‌اید. اینجا حیات وحش منحصر به فردی شامل پرندگانی از قبیل زاغ بور، هوبره، تیهو و چکاوک دارد. سایت پرنده‌نگری آن هم می‌تواند شما را سریع‌تر به آنچه می‌خواهید برساند. همچنین در این کمپ می‌توانید با پوشش گیاهی منحصر به فرد کویری و گیاهان زراعی و کشاورزی محلی آشنا شوید. از سوی دیگر عکاسی از مناظر بدیع، رصد ستارگان در شب و ماجراجویانه‌تر از اینها، شترسواری، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در کویر استفاده از ویژگی‌های آب و هوایی به همراه آرامش موجود در منطقه و مدیتیشن روی شن‌های کویری به نوعی گردشگری سلامت را پیش‌روی شما می‌گذارد. در حال حاضر 25 شتر تربیت شده در این کویر انتتظار مسافران را می‌‌کشند. کافی است آنها را به نام صدا کنید تا الفتی دیرینه بین شما و آنها به‌وجود بیایید. همچنین معماری به کار برده در کمپ متین‌آباد با معماری قدیمی و سنتی منطقه یکی است. ترکیب این سبک معماری با طبیعت باز و دلگشای اطراف، فضایی دور از آلودگی‌های هر روزه را پیش‌روی شما می‌گذارد. اگر هم می‌خواهید زندگی مردمان عشایری حاشیه کویر و بادیه‌نشینان سرزمین‌های کویری را تجربه کنید، می‌توانید از چادرهای موجود در کویر متین‌آباد استفاده کنید. کمپ متین‌آباد از همان ابتدا با محیط‌زیست دست دوستی داده و تلاش دارد تا از انژری‌های طبیعی استفاده کند؛ بنابراین شما اینجا از برق‌های کم‌مصرف استفاده می‌کنید. همچنین چند روزی که در اینجا ساکن هستید باید سشوار و اینترنت و ماشین اصلاح را فراموش کنید. برای پخت و پز از گاز طبیعی استفاده می‌کنید. برای مثال در این کمپ از منابع تجدیدشدنی مانند انرژی خورشیدی و انرژی حرارتی بادی استفاده می‌شود. با این امکانات ظرفیت گرمایی آب در حمام و آشپزخانه برای 100 نفر در روز مهیاست. اقامت در کمپ به 2 صورت اقامت در سوئیت‌های سنتی و چادر امکان‌پذیر است. امکانات داخلی هر سوئیت شامل سرویس‌های خواب، یخچال، سرویس‌های بهداشتی فرنگی و حمام، سیستم تهویه مطبوع و طراحی داخلی با استفاده از معماری سنتی ایران است. با صبحانه‌ای که به شما می‌دهند برای یک اتاق 2 نفره شبی 27 هزار تومان پرداخت می‌کنید. همچنین چادرهای عشایر با 12 مترمربع وجود دارند که برای جلوگیری از رطوبت، چادرها به‌طور سفارشی از سوی واحد طراحی و اجرای سازمان هلال احمر تولید شده‌اند. طراحی چادرها به گونه‌ای است که می‌توانند از دریچه یک پنجره سراسری، بدون هیچ‌گونه تغییر موقعیت به محیط بیرون اشراف داشته باشند و از طبیعت لذت ببرند.

سفر در سفر

به اینجای داستان که‌ رسیده‌ایم شما تازه صاحب یک خانه زیبا در دل طبیعت کویری برای چند روز شده‌اید. سفر دوم از دل کویر شروع می‌شود. بنابراین باید برنامه‌ریزی کنید که هم دیدنی‌های کویر را از دست ندهید و هم از موقعیت پیش آمده برای دیدار از زیبایی‌های شهرهای اطراف استفاده کنید. برای نخستین روز، روستای ابیانه می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین انتخاب‌های شما باشد. بنابراین بعد از صرف صبحانه می‌توانید با طی فاصله‌ای 40 کیلومتری خود را به ابیانه برسانید و از این روستای تاریخی دیدن کنید. از اینجا تا کاشان 45 دقیقه زمان می‌خواهیم. در کاشان خانه‌های تاریخی چون خانه بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها، باغ فین و... در انتظار شماست. اگر هوای نطنز را دارید باید
35 کیلومتر جاده‌پیمایی کنید. در نطنز بعد از گذر از روستاهای کویری و سپس کوهپایه‌ای می‌توانید بازدید خود را از مسجد جامع، بازار محلی و کارگاه صنایع دستی آغاز کنید. همچنین می‌توانید قلعه و گنبد سیدواقف را هم ببینید و مسیر را به سمت روستای کوهستانی طامه که تنها مرکز تولید گلابی اصیل نطنز (تحفه نطنز) است، ادامه دهید. در این روستا و در کنار چشمه معروف خواجه حافظ می‌توانید استراحت کنید. بعد هم می‌توانید لحظه‌های خود را به پارک سرابان ببرید و در نهایت شب پر ستاره را در متین‌آباد باشید.

نکته:
زواره هم می‌تواند یکی از انتخاب‌های خوب شما باشد. صبح زود و پس از صرف صبحانه در مسیر جاده ترانزیت بندرعباس به سمت شهر اردستان می‌روید. اردستان 60 کیلومتر با متین‌آباد فاصله دارد

زواره هم می‌تواند یکی از انتخاب‌های خوب شما باشد. صبح زود و پس از صرف صبحانه در مسیر جاده ترانزیت بندرعباس به سمت شهر اردستان می‌روید. اردستان 60 کیلومتر با متین‌آباد فاصله دارد. همچنان به سمت جنوب حرکت می‌کنید. پس از رسیدن به دو راهی زواره به سمت زواره ادامه مسیر می‌دهید. در شهر کویری زواره می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی مسجد جامع و محله‌های قدیمی دیدار کنید. در مسیر دوباره باید از اردستان بگذرید. اما در اردستان کمی توقف کنید و از 2 سایت قنات 2 طبقه و آب‌انبار قدیمی دیدن کنید. همچنین یک نیم روز را می‌توانید به ارتفاعات کرکس بکشانید. یک پیاده‌روی لذت‌بخش در کوهستان‌های کرکس و روستاهای اطراف آن. در این مسیر پس از ورود به روستاهای هنجن از جاده چیمه‌ رو به سمت روستاهای چیمه و تکیه ادامه مسیر می‌دهید. در نهایت پس از گذر از گردنه فریزهند به روستای زیبای فریزهند وارد می‌شوید. پس از استراحتی کوتاه در کناره چشمه روستا در ارتفاع 2360 متری، خود را به سمت آب سرخ که آب گرم معدنی معروفی در منطقه است، بکشانید. پس از آن با طی یک کیلومتر به دره زیبای بالاده می‌رسید. بعد مسیر را به سمت روستای بیدهد ببرید. در این روستا که در 5 کیلومتری فریزهند قرار دارد می‌توان قله باشکوه کرکس را دید و از فضای زیبای داخل روستا عکسبرداری کرد. بعد هم دره‌های پایین‌تر را گام زد تا در نهایت به کمپ زیبای متین‌آباد برگشت.

در روستای گردشگری متین برنامه‌های زیادی برای گردشگر در نظر گرفته‌اند. شما می‌توانید برای رفتن به تمام نقاطی که معرفی کردیم خود را به مسوولان کمپ روستای گردشگری متین‌آباد بسپارید. تورهای بازدید از روستای تاریخی ابیانه، شهر تاریخی زواره، شهر ابوزدیدآباد، قلعه تاریخی کرشاهی، کاروانسرای مرنجاب و... از جمله برنامه‌هایی هستند که برای شما در نظر گرفته شده‌اند. همچنین در این روستای گردشگری، تورهای یک و نیم روزه برای دیدار از زیبایی‌های بزرگ‌ترین شهر خشتی کشور یعنی یزد و پایتخت صفوی‌ها یعنی اصفهان در نظر گرفته شده است. بنابراین شما برای دیدار از شهرهای اصفهان و یزد مشکلی برای اقامت نخواهید داشت.

زهرا کشوری/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها