معترضان می‌گویند به خاطر جلوگیری از کشتار مردم توسط ارتش دست از اعتصاب کشیده‌اند

«پیراهن قرمز»های تایلند تسلیم شدند

پس از تصرف بخشی از مواضع معترضان تایلندی در مرکز بانکوک، مخالفان تسلیم شده و ارتش کنترل مناطق مهم این شهر را به دست گرفت. رهبران معترضان ـ موسوم به پیراهن قرمز ـ اعلام کردند، آنها در حال پایان بخشیدن به اعتراضات ضددولتی خود و تسلیم شدن هستند تا از کشته شدن بیشتر معترضان جلوگیری شود. به گزارش ایسنا، پس از عبور خودروهای زرهی تایلند از موانع معترضان در مرکز تجاری بانکوک و کشته شدن 5 معترض،‌ دیروز 7 نفر از رهبران معترضان پیراهن قرمز در سخنرانی خود خطاب به معترضان اعلام کردند: ما نهایت تلاش خود را به کار گرفتیم. ما می‌خواهیم از کشته شدن بیشتر خواهران و برادران پیراهن قرمز خود جلوگیری کنیم. ونگ توجیراکارن،‌ یکی از رهبران معترضان گفت:‌ بگذارید ابتدا از کشته شدن معترضان جلوگیری کنیم. به همین خاطر وی از معترضان خواست محل تجمع را ترک کنند.
کد خبر: ۳۲۹۳۲۶

پیش از اعلام تسلیم معترضان توسط رهبران آنها، سربازان تایلندی با استفاده از خودروهای زرهی از موانع معترضان که با چوب بامبو و لاستیک خودرو ساخته شده بود، عبور کردند تا آنها را از محل تجمع خود در مرکز تجاری بانکوک متفرق نمایند.

کشتار مخالفان

شاهدان عینی اظهار کردند، ‌سربازان با اسلحه‌های اتوماتیک و گاز اشک آور به سمت معترضان حمله کردند و خودروهای زرهی با عبور از موانع معترضان خود را به محل تجمع نزدیک به 3000 تن از آنها رساندند. در درگیری‌های روز گذشته دست کم 5 معترض کشته شدند. به گزارش آسوشیتدپرس و به نقل از شاهدان،‌ سربازان تایلندی با اسلحه16 M به سمت معترضان شلیک می‌کردند و فریاد می‌کشیدند یا تسلیم شوید یا کشته شوید. خبرنگار این خبرگزاری می‌گوید خود شاهد جسد دو معترض بر روی زمین بوده و یک نفر دیگر از معترضان نیز بر اثر اصابت تیر مجروح شده بود.

معترضان تایلندی چند ماه بود که مرکز تجاری بانکوک را تصرف کرده‌ و خواستار استعفای آبهیسیت وجاجیوا، ‌نخست‌وزیر تایلند و انحلال پارلمان بودند. سخنگوی دولت چهار ساعت پس از سرکوب معترضان در تلویزیون حاضر شد و گفت:‌ عملیات در طول روز نیز ادامه خواهد یافت. شهروندان تایلند باید اطمینان یابند که ثبات در شهر برقرار می‌شود.

اصرار دولت بر مواضع خود

خشونت‌ها در تایلند از 2 ماه پیش تاکنون 39 کشته و 300 نفر زخمی برجای گذاشته است. دولت تایلند با اصرار بر مواضع خود هر گونه گفتگو با مخالفان را رد کرد و تنها در چند نوبت به آنان فرصت داد تا مرکز شهر را تخلیه کنند. معترضان برای دست یافتن به توافق خواستار دخالت سازمان ملل در بحران کشورشان شدند اما دولت آبهیسیت وجاجیوا با دخالت هرگونه طرف خارجی مخالفت کرد. هفته گذشته ناوی پیلای، عضو کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل، از هر دو طرف خواست که برای پایان دادن به خشونت مذاکره کنند و گفت خطر بسیار زیادی وجود دارد که اوضاع پس از ضرب‌الاجل روز دوشنبه از کنترل خارج شود.

سرانجام ارتش تایلند موفق شد مقاومت معترضان را درهم بشکند و با عبور از سنگرهایی که معترضان با لاستیک ساخته بودند، وارد منطقه محل تجمع آنان شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها