افزایش چشمگیر بودجه ورزش در سال 89 نسبت به سال گذشته راه سخت و دشواری را پیش‌روی سازمان تربیت بدنی قرار داده است. با این اتفاق انتظار می‌رود ورزش کشور جهشی قابل توجه داشته باشد، هرچند برآورده کردن این انتظار مستلزم داشتن برنامه‌ای مدون و اندیشیدن تمهیداتی ویژه است تا ضمن استفاده بهینه از بودجه تعیین شده برای ورزش، دستیابی به اهداف مختلف در عرصه‌های قهرمانی، همگانی، پایه و فعالیت‌های عمرانی ممکن شود‌.
کد خبر: ۳۲۵۷۳۱

علی سعیدلو، رئیس سازمان ورزش چندی پیش وقتی در حاشیه نشست با سردبیران رسانه‌های ورزشی از افزایش چند برابری بودجه در سال 89 خبر داد، تاکید داشت برای یک ریال از بودجه هم برنامه دارد و هیچ مبلغی بدون برنامه‌ریزی هزینه نخواهد شد. اما همه آنهایی که به نوعی با ورزش سروکار دارند، می‌دانند که این مقوله آنقدر اتفاقات پیش‌‌بینی نشده دارد که گاهی برنامه‌ریزی‌های قبلی را مختل کرده و چالش‌های جدی را به وجود خواهد آورد، به نظر می‌رسد پیش از برنامه‌ریزی برای اختصاص بودجه ورزش در سال 89، بررسی و در نظر گرفتن نیاز اساسی و اصلی کنونی ورزش ما مهم باشد؛ این که در چه بخشی باید سرمایه‌گذاری کرد تا نتیجه بهتر و ماندگارتری داشته باشد.

ورزش در کشور ما سال‌‌هاست که به 2 رشته فوتبال و کشتی خلاصه شده و این دو رشته دیگر رشته‌ها را به سایه برده است که سهم فوتبال در این میان از نظر صرف هزینه‌های گزاف و نامتعارف بیشتر بوده است. در طول این سال‌ها مبالغ کلانی در راه رسیدن به قله‌های افتخار در ورزش قهرمانی بدون آن که نتیجه‌ای داشته باشد هدر رفته است، به نظر می‌رسد نیاز اصلی ورزش ما پایان دادن به پروژه‌های نیمه‌تمامی است که سال‌هاست برای افتتاح آنها لحظه‌شماری شده،‌ نیاز اساسی دیگر راه‌اندازی و ارتقای سطح کیفی امکانات عمومی ورزش در جامعه است،‌ به طوری که مردم از هر قشری بتوانند براحتی از این امکانات بهره ببرند و مهم‌تر از آن توجه به رده‌های سنی پایه در هر رشته ورزشی است که بتوانند آینده ورزش ایران را تضمین‌کنند. آیا این اتفاق امسال خواهد افتاد؟

حمید قاسمی،‌ معاون سازمان تربیت بدنی با تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های این سازمان برای تخصیص بودجه در سال جاری به «جام‌جم» می‌گوید، بودجه ورزش به 2 بخش عمرانی و اجرایی تقسیم می‌شود، اولین اولویت در بخش بودجه عمرانی پایان دادن به پروژه‌های نیمه‌تمام است، بخش‌های مختلف در سراسر کشور نیاز خودشان را اعلام می‌کنند تا براساس آن تامین اعتبار شود، اما در مجموع بحث ورزش وسیع است، با اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌ها به ورزش شاید در بخش عمرانی بودجه 2 برابر شود، مثلا اگر سال گذشته 200 میلیارد تومان به این کار اختصاص یافته، امسال این بودجه 400 میلیارد تومان می‌شود در حالی که برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره در سراسر کشور نزدیک به 2000 میلیارد تومان بودجه لازم است، بنابراین با توجه به گستردگی کار هم بودجه بیشتر و هم زمان لازم است.

در نشست اخیر سعیدلو و علی‌آبادی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان ورزش با اشاره به بودجه سال 89 گفته است که طی 4 تا 5 سال باید حداقل 2000 میلیارد تومان بودجه داشته باشیم تا بتوانیم فضای ورزش را به آنچه در برنامه پنجم پیش‌بینی شده، برسانیم.

پیش از برنامه‌ریزی برای اختصاص بودجه در سال89 باید نیاز اصلی کنونی ورزش ما در نظر گرفته شود؛ این‌که در چه بخشی باید سرمایه‌گذاری کرد تا نتیجه ماندگارتری داشته باشد

در حال حاضر طبق اظهارات سعیدلو، سرانه فضای ورزشی به 67 سانتی‌متر رسیده که در برنامه پنجم پیش‌بینی شده تا آخر 5 سال آینده باید به 2/1 متر برسد.

اما توسعه ورزش همگانی یکی از دغدغه‌های جدی سازمان تربیت بدنی در سال 89 است، قاسمی در این باره می‌گوید: یکی دیگر از برنامه‌های مورد توجه سازمان، ارتباط موثر با تربیت بدنی آموزش و پرورش است که با هدف تقویت و توسعه ورزش همگانی انجام خواهد شد. درخصوص ورزش همگانی با توجه به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب پوشش ویژه‌ای خواهیم داشت، در بین فدراسیون‌ها طبق اولویت‌بندی برای فدراسیون‌های ویژه سرمایه‌گذاری می‌شود که فدراسیون ورزش‌های همگانی یکی از آنها خواهد بود. در مجموع تقویت، توسعه و رونق ورزش در رده‌های پایه و همگانی شدن ورزش یک بسترسازی برای قهرمانی خواهد بود.

با بالا رفتن بودجه ورزش سطح توقع برخی رشته‌های ورزشی که همیشه منبعی برای صرف هزینه هستند، بالا می‌رود. فدراسیون فوتبال در همین چند روز نخست سال جدید از این نظر مورد انتقاد قرار گرفت. نایب رئیس این فدراسیون بصراحت اعلام کرده که حتی 3 میلیارد تومان پول هزینه زیادی برای استخدام یک مربی خارجی نیست و اظهاراتی از این قبیل، یا باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال که برای گذران امور خود وابسته به سازمان تربیت بدنی هستند، گاهی درخواست‌های خود را با توجه به توانایی سازمان بالا می‌برند که حمید قاسمی در این‌باره توضیح می‌دهد: رویکردی که سازمان دارد این است که بدون برنامه هیچ اتفاقی نمی‌افتد، ما برای انجام کارها اولویت‌بندی داریم، در حقیقت پیش از هر افزایش بودجه‌ای، ابتدا نتیجه‌اش در نظر گرفته می‌شود لذا این که فدراسیون‌هایی با مخاطب بیشتر یا حتی باشگاه‌ها انتظار داشته باشند شرایط بهتر یا سهم بیشتری نصیب‌شان شود، اشتباه می‌کنند، چراکه هرگونه سرمایه‌گذاری در جهت اهداف تعیین شده انجام می‌شود، فدراسیون‌ها نیز نیاز خود را برای دست یافتن به مقام‌های قهرمانی مورد نظر اعلام می‌کنند تا به هر فدراسیون با توجه به برنامه‌های آینده بودجه اختصاص یابد.

عبدالحمید احمدی، رئیس انجمن ورزشی‌نویسان در گفتگو با «جام‌جم» خاطرنشان می‌کند: به نظر من هنوز بودجه مورد نظر بخش ورزش محقق نشده، درست است که دستگاه‌ها باید یک درصد از بودجه خود را صرف امور ورزشی کنند، اما من آن را گشایشی جدی تلقی نمی‌کنم. اما در هر صورت اگر قرار است این مبلغ صرف امور ورزش شود، باید زیرساخت‌ها ایجاد یا تجهیز شود، اگر دچار کهنگی و فرسودگی شده بازسازی و نوسازی و مهم‌تر از آن صرف ورزش همگانی شود، طبق سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب ورزش همگانی دغدغه ایشان هم هست، باید در جهت توسعه ورزش همگانی برای ایجاد سلامت، شادابی و نشاط در جامعه تلاش کرد.وی ادامه می‌دهد: دستگاه‌هایی که بودجه قابل توجهی دارند به جای هزینه‌های کلان در بخش کوچک قهرمانی، واقعا با جدیت به توسعه ورزش همگانی فکر کنند تا تمام خانواده‌ها بتوانند از آن بهره ببرند.

سارا احمدیان / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها