وزارت آموزش و پرورش همزمان با اجرای برنامه‌هایی مانند آموزش شنا و تیراندازی با کمان، درباره تولید کلیپ ویژه ورزش صبحگاهی و توزیع آن در مدارس سراسر کشور از مهرماه امسال خبر داد.
کد خبر: ۳۲۴۴۹۹

چندماهی است که غنی‌سازی ورزش مدارس در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و استخدام 20 هزار مربی ورزش ، آموزش ورزش‌های تخصصی و اجاره و ساخت سالن‌های ورزش در جوار مدارس از جمله برنامه‌های عملیاتی این وزارتخانه است.

منوچهر بهمنی، مدیرکل تربیت بدنی آموزش و پرورش درباره اجرای برنامه جدید ورزش صبحگاهی می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از دانش‌آموزان با مشکلات قامتی روبه‌رو هستند که فقر حرکتی، سوءتغذیه، نگرش والدین و مشکلات مادرزادی از جمله این عوامل است.

بهمنی البته در بررسی مشکلات قامتی نوجوانان به عواملی مانند میز و نیمکت‌های غیراستاندارد، نبود فضای مناسب برای جست و خیز، نبود مربیان باانگیزه و مجرب، عدم توزیع شیر و نان غنی‌شده در بسیاری از مدارس و نبود

تجهیزات ورزشی متناسب با سن دانش‌آموزان هیچ‌ اشاره‌ای نکرد؛‌ ولی گفت: اگر معلمان ورزش حضور فیزیکی فعال داشته باشند و وزارت آموزش و پرورش هم به صورت محسوس و نامحسوس بر عملکرد آنها نظارت کند، مسلما مشکلات قامتی دانش‌آموزان حل خواهد شد.

میز و نیمکت‌های مشکل‌ساز

به عقیده کارشناسان، اجرای برنامه‌های ویژه برای پربار شدن ورزش مدارس و جذابیت بیشتر ورزش صبحگاهی زمانی موفق خواهد بود که به ضعف‌های موجود در این حوزه توجه شود. در 2 سال گذشته گزارش پژوهشگران از وضعیت جسمانی دانش‌آموزان بویژه دختر نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد آنها به دلیل کمبود حرکت بدنی، به اختلالات ساختار قامتی مبتلا هستند. گودی کمر، افتادگی شانه‌ها، پاهای پرانتزی، استخوان‌های ضعیف، نرمی استخوان و انحنای غیرطبیعی ستون فقرات از جمله این مشکلات هستند.

این پژوهشگران هشدار می‌دهند اختلالات ایجاد شده در دختران تا 16 سالگی و در پسران تا 18 سالگی دیگر قابل اصلاح شدن نیست، متاسفانه سالیان سال این مشکلات نادیده گرفته شده و میز و نیمکت‌های غیراستاندارد یکی از دلایل تشدید این اختلالات است.

در این زمینه، سیدباقر مسلمی، معاون وقت سازمان نوسازی مدارس برای اولین بار خبر داد که تولید این تجهیزات طبق استانداردهای کشوری نیست و آموزش و پرورش، خود را ملزم به اخذ مجوز از هیچ سازمانی برای تایید میز و نیمکت‌های مدارس نمی‌داند.

وی هر چند گفت که با انعقاد قرارداد با یکی از دانشگاه‌های کشور، میز و نیمکت مدارس صورت بهتری به خود می‌گیرد اما با گذشتن بیش از یک سال هنوز تغییر جامعی در این تجهیزات صورت نگرفته و در بسیاری از مدارس، دانش‌آموزان دبیرستانی ناچارند پشت همان میزهای دوران ابتدایی‌شان بنشینند.

سرانه فضای ورزش و مربیانی کم‌تجربه

ادعای آموزش رشته‌های نوین ورزشی و استخدام 20 هزار مربی جدید زمانی به نتیجه خواهد رسید که سرانه فضا برای جست و خیز و ورزش به حد استاندارد برسد. در ابتدای سال تحصیلی جاری اعلام شد که این فضا 32 سانتی‌متر برای هر دانش‌آموز است و با 2 متر استاندارد جهانی فاصله بسیار دارد.

از سوی دیگر نگاهی به ورزش دانش‌آموزان نشان می‌دهد که هنوز برخی مربیان از علم و تجربه کافی برای تربیت و تقویت بنیه جسمی دانش‌آموزان برخوردار نیستند. امتحانات پایان ترم درس ورزش یا تربیت‌بدنی در مدارس نشان می‌دهد که این مواد امتحانی، بسیار غیرکارشناسی تدوین شده‌اند.

سپیده ط. دانش‌آموز سال سوم متوسطه از دوی 540 متر و بارفیکس و درازونشست به عنوان مواد امتحانی خبر می‌دهد که بعد از امتحان، همکلاسی‌هایش تا 2 روز دچار دردهای عضلانی می‌شوند.

او می‌گوید: وقتی در طول سال برای بارفیکس که ورزشی قدرتی است، به ما هیچ آموزشی نمی‌دهند، چطور انتظار دارند آخر ترم بارفیکس بزنیم یا دراز و نشست انجام دهیم؟

امیرحسین. ش، مربی تربیت‌بدنی و دانشجوی کارشناسی ارشد این رشته می‌گوید: آموزش ورزش باید طوری باشد که ایجاد دافعه نکند. نوع لباس، فضا، تهویه هوا، امکانات و آمادگی جسمی برای ورزش مهم است؛ اما به این مسائل اهمیتی داده نمی‌شود. باید اصول اولیه تربیت بدنی به بچه‌های ابتدایی و اصول تکنیکی به راهنمایی و مباحث تاکتیکی در دوره دبیرستان آموزش داده شود، در این صورت دانش‌آموز خود به خود شیفته ورزش و تحرک می‌شود. این‌که می‌بینیم بچه‌های ما اضافه وزن دارند، به خاطر نادیده گرفتن همین اصول است.

گامی برای توجه به ورزش صبحگاهی

اگر منزلی در مجاورت مدرسه داشته باشید، حتما صدای فریاد مربی ورزش یا معاون مدرسه که 30‌/‌7 صبح بارها شما را از خواب بیدار کرده است. نتایج پژوهش‌های موجود نشان می‌دهد ورزش صبحگاهی در کاهش افسردگی و خمودگی موثر است. حس اعتماد به نفس دانش‌آموزان را تقویت می‌کند و اهمیت متوسطی بر پیشرفت تحصیلی دارد، حتی قدرت نکته‌سنجی بچه‌ها را افزایش می‌دهد و....

4 سال قبل رئیس گروه تربیت بدنی آموزش و پرورش از اجرای 10 دقیقه ورزش صبحگاهی در تمام مدارس خبر داد. مصطفی سفال‌منش در آن سال گفت: 35 درصد نوجوانان 15 سال به بالا با مشکل چاقی و بیماری‌های مربوط به آن روبه‌رو هستند. با گذشتن 4 سال از اعلام این آمار، هنوز چاقی و بیماری‌های قلبی ـ عروقی از مهم‌ترین مشکلات نوجوانان و جوانان است که اختلالات قامتی را نیز باید به آن افزود.

پخش موسیقی‌های شاد، کلیپ‌های ویژه ورزش صبحگاهی، آموزش شنا و تیراندازی و استخدام مربی هرچند بخشی از برنامه‌های رفع خمودگی در مدارس است؛ اما پاسخ به ضعف‌های موجود می‌تواند پربارسازی ورزش مدارس را شتاب بیشتری ببخشد.

کتایون مصری 
گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها