رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای از رده بندی 1500 بازی رایانه ای خارجی در کشور و همکاری با کشورهای اسلامی برای تولید و انتشار بازی های رایانه ای متناسب با فرهنگ و مذهب در کشور خبر داد و گفت: تاکنون مذاکراتی با کشور لبنان در این زمینه انجام شده است.
کد خبر: ۳۲۲۶۲۱

بهروز مینایی در گفتگو با مهر بر نظارت بر بازیهای رایانه ای خارجی ، تعیین محتوا برای بازی های داخلی و نیز اطلاع رسانی در مورد این محصولات به عنوان وظایف بنیاد ملی بازی های رایانه ای تاکید کرد و گفت: انجمن رده بندی نرم افزارهای تفریح و سرگرمی که از سال گذشته تاسیس شده است طبق نظام رده بندی اسرا تاکنون بیش از 1500 بازی رایانه ای خارجی را از نظر محتوا، متناسب با سنت و مذهب و فرهنگ کشور رده بندی کرده است.

وی گفت: هر بازی رایانه ای قبل از تکثیر باید رده بندی شود که این رده بندی توسط اداره کل سمعی بصری وزارت ارشاد به شرکت های توزیع کننده این محصولات ارسال می شود و هیچ شرکتی حق ندارد بدون مجوز این محصولات را ارائه کند.

به گفته رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای هرگونه نرم افزار تفریح و سرگرمی که از کشورهای دیگر وارد کشور ما می شود در اختیار یک عده تحلیلگر گذاشته می شود تا با توجه به محتوا و میزان رده بندی سنی آن آسیب شناسی شود.

حمایت از بازی های رایانه ای تولید داخل 

مینایی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی و ایجاد تکنولوژی ساخت بازی در داخل و حمایت از تولیدکنندگان این محصولات از جمله اقدامات بنیاد ملی بازیهای رایانه ای است ، گفت: از سال 87 با محور مشارکت در تولید و ساخت و ارائه بازی در داخل کشور، ایده هایی که جنبه ملی، سنتی و مذهبی دارند مورد حمایت قرار می گیرند تا به شکل بهتر و با کیفیت تری بتوان این بازیها را تولید کرد.

رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای از انعقاد تفاهم نامه با موسسه تبیان و کانون فکری پرورش کودکان و نوجوانان برای ارتقای سطح تولیدات نرم افزارهای تفریح و سرگرمی داخلی خبر داد و گفت: در سال 87 بیش از 11 بازی داخلی در کشور با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانه ای تولید شده و در سال 88 نیز 22 بازی مورد حمایت این بنیاد قرار گرفت. هم اکنون نیز برخی از آنها عرضه شده و برخی دیگر نیز تا پنج ماه آینده عرضه می شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی موسساتی که تاکنون به بنیاد ملی بازیهای رایانه ای مراجعه کرده اند مورد حمایت مادی و معنوی این بنیاد قرار گرفته اند ، گفت: در سال 87 نزدیک به 750 میلیون تومان به بازی های رایانه ای اختصاص یافت که این رقم 70 درصد بودجه اختصاص یافته به بنیاد بود. در سال 88 نیز یک و نیم میلیارد تومان بودجه در اختیار بنیاد ملی بازیهای رایانه ای قرار گرفت که یک میلیارد آن صرف حمایت از تولید بازیهای داخلی شد.

رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان اینکه مبالغ اختصاص یافته به تولیدکنندگان از 10 میلیون تا 100 میلیون تومان بسته به سبک، ژانر، هزینه و زمان بندی تولید این محصولات متفاوت است خاطرنشان کرد: این مبالغ قابل افزایش تا دو برابر است.

کپی رایت بازی های رایانه ای خارجی الزامی شود

مینایی با اعلام اسامی برخی از بازی های کامپیوتری ملی که در مراحل تولید نهایی قرار دارد ، گفت: بازی هایی چون شمشیر نادر و گرشاسپ که بیشتر جنبه فرهنگی دارد، زندگی جدید سارا که سبک شبیه سازی آداب و معاشرت با دید ارزشی دارد، کارآگاه تیزبین، داستان جنگل و سیاره خاموش در ژانر کودک و نوجوان است، نبرد خیبر در خصوص دفاع مقدس، آدم نماها در بخش امنیت ملی و لانه شیطان که پروتکل صهیونیستی است برای تقویت صنعت بازی سازی و گسترش فرهنگ بومی ایرانی به زودی وارد بازار می شوند.

این مقام مسئول مشکل موجود برای تولید و توزیع بازیهای رایانه ای داخلی را عدم رعایت قانون کپی رایت برای محصولات خارجی عنوان کرد و با تاکید بر اینکه عدم رعایت کپی رایت ضربه سنگینی به بازار تولید ایران وارد کرده است گفت: به دلیل رعایت نکردن قوانین کپی رایت، بازیهای خارجی با قیمت نازل در بازار کشور ما عرضه می شوند و از آنجا که تولید هر بازی در کشور حدود 200 میلیون تومان هزینه در بردارد، قمیت بازیهای داخلی بسیار بیشتر از بازیهای خارجی است و به همین دلیل سطح فروش بازیهای رایانه ای داخلی کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه اقتصاد تولید بازی و گردش سرمایه باید در این زمینه لحاظ شود ، افزود: خواسته ما از مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که کپی رایت بازیهای رایانه ای خارجی در کشور الزامی شود چرا که اگر طیف بازی های خارجی اورجینال شود قیمت خرید آن در بازار ایران به بیش از 30 هزار تومان خواهد رسید و در این شرایط بازار داخلی رونق می گیرد.

رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای از همکاری با کشورهای اسلامی برای تولید و انتشار بازی های رایانه ای خبر داد و گفت: با این کشورها مذاکراتی صورت گرفته تا به صورت دو جانبه بازی های رایانه ای ملی هر کشور تبدیل سازی شود.

وی گفت: برای این منظور تاکنون مذاکراتی با کشور لبنان انجام شده تا ورژن فارسی برخی بازی های این کشور تولید داخل شود. برای مثال بازی «نیروی ویژه» در حال تبدیل سازی به فارسی است و به زودی وارد بازار کشور می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها