اوضاع قرقیزستان پس از ترک کشور توسط رئیس‌جمهور برکنارشده، ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. کنات سودابایف به نمایندگی از وزارت امور خارجه قزاقستان می‌گوید خروج باقی‌اف نتیجه توافق‌نامه مشترک بین روسای جمهور روسیه، آمریکا و رهبران چند سازمان بین‌المللی بوده است. به گزارش ایرنا، هر چند آمریکا در شرایط فعلی به تمدید مدت اجاره پایگاه خود در قرقیزستان رضایت داده است، اما هنوز واشنگتن امیدهای خود را برای تسلط بیشتر بر این منطقه از دست نداده است.
کد خبر: ۳۲۲۵۵۴

قرارداد اجاره پایگاه هوایی ماناس که آمریکا به منظور حمایت تدارکاتی از نیروهای این کشور در افغانستان از آن استفاده می‌کند تا تقریبا 3 ماه دیگر به پایان می‌رسد.

آمریکا از تغییر حکومت در قرقیزستان راضی به نظر نمی‌رسد، به طوری که روزنامه واشنگتن پست از قول روزنامه‌نگاران، تحلیلگران و رهبران تظاهرات در قرقیزستان می‌نویسد که گزارش‌ها و تبلیغات رسانه‌های روسیه و اقدامات اقتصادی کرملین علیه قرقیزستان در تشدید نارضایتی و بسیج تظاهرکنندگان علیه دولت آن کشور نقش موثری ایفا کرده است.

در عین حال در پی تحولات اخیر در قرقیزستان به نظر می‌رسد که دولت روسیه در مورد آینده پایگاه هوایی آمریکا در خاک قرقیزستان که برای انتقال تجهیزات ناتو به افغانستان بسیار حیاتی است، می‌تواند نفوذ بیشتری اعمال کند.

به نظر می‌رسد کرملین با نفوذ آمریکا و چین در قرقیزستان نگران باشد و در همین راستا از هیچ کوششی برای کاهش حضور این کشورها در منطقه فروگذار نخواهد بود.

یک منبع خبری روسیه روز جمعه اعلام کرد: آمریکا در کمتر از یک ماه و قبل از بروز ناآرامی‌ها و حوادث اخیر در جمهوری قرقیزستان، 50 هزار نظامی خود را از طریق پایگاه هوایی ماناس به افغانستان منتقل کرد. پایگاه خبری اینفوکس روسیه افزود: در حال حاضر یک هزار نیروی نظامی آمریکا در ماناس استقرار دارند.

اما در سوی دیگر دولت موقت قرقیزستان فارغ از رقابت‌های آمریکا و روسیه، با برگزاری انتخابات و رسیدگی به مسائلی از جمله وضعیت نابسامان اقتصادی، مدیریت فامیلی، فساد اداری و نبود آزادی‌های مدنی در جامعه قرقیزستان روبه‌روست تا اندکی از مسائل و مصائب مردم این کشور را کاهش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها