قارچ: 200 گرم روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری (یا یک قاشق روغن + یک قاشق کره)‌ پیاز: یک دوم کوچک سیر: یک یا 2 عدد
کد خبر: ۳۲۰۴۵۶

سس سویا: یک قاشق چایخوری (دلخواه)‌

 سیب‌زمینی: یک عدد متوسط

آب لیمو: یک دوم قاشق چایخوری

پودر سبزیجات: برگ بو ـ جعفری ـ آویشن

نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه: ابتدا 4 عدد قارچ کوچک را برای تزئین کنار بگذارید. ساقه بقیه قارچ‌ها را جدا کنید و کلاهک آنها را به 4 قسمت تقسیم کنید. ساقه‌ها را خرد و همراه با نصف قارچ‌ها درون ماهی‌تابه بریزید. کمتر از نصف پیمانه آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد در ظرف را گذاشته و حرارت را کم کنید و بگذارید 30 دقیقه بپزد. سپس قارچ‌ها را درون صافی بریزید و عصاره آن را بگیرید. قارچ‌ها را نمک بزنید و کنار بگذارید. درون یک ظرف دیگر روغن زیتون یا کره بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. سپس پیاز را درون آن ریخته و 5 دقیقه سرخ کنید تا نرم شود. سپس سیر را داخل آن ریخته و 30 ثانیه دیگر هم تفت دهید. باقی قارچ‌های خرد شده را به همراه کمی نمک درون ظرف ریخته و هم بزنید. سس سویا را در صورت دلخواه اضافه کنید. در ظرف را گذاشته تا چند دقیقه بپزد. سپس عصاره‌ قارچ، سبزیجات و سیب‌زمینی را به آن اضافه ‌کنید تا بجوشد. یک ساعت می‌گذارید تا خوب بپزد.

وقتی سوپ آماده شد آن را داخل یک همزن ریخته و هم بزنید تا حالت یکنواخت پیدا کند. دوباره سوپ را به ظرف بازگردانید و روی حرارت کم بگذارید. نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

قارچ‌هایی را که در ابتدا کنار گذاشتید، ورقه و با آب لیمو آغشته کنید. سوپ را داخل ظرف ریخته و روی آن را با سبزیجات و قارچ تزئین کنید.

از زمان‌های خیلی دور بشر به خواص غذایی قارچ پی برده و از‌آن برای تغذیه خود استفاده می‌کرده است. پس از مدتی انسان‌ها موفق شدند تا قارچ‌های سمی را شناسایی کرده و از مصرف آنها امتناع کنند. هم‌اکنون انواع مختلفی از قارچ‌های خوراکی قابل دسترسی است. قارچ‌ها مقدار زیادی پروتئین دارند که مقدار آن نزدیک به گوشت است. قارچ‌های خوردنی حاوی ویتامین‌هایی چون B1، B2 و D می‌باشند. 5 ـ4 درصد قارچ از مواد نشاسته‌ای تشکیل شده است. قارچ‌ها فاقد قند و چربی هستند، بنابر این برای حفظ تناسب اندام می‌توان از غذاهایی که با قارچ تهیه می‌شوند استفاده کرد. سلولز قارچ غیرقابل هضم است و دفع می‌شود. چون قارچ کمی دیر هضم می‌شود مصرف آن در سالمندان،‌ زنان حامله و شیرده کمتر توصیه می‌شود. همچنین افرادی که اختلال کلیه دارند بهتر است زیاد قارچ مصرف نکنند. کسانی که ا ختلال هضم غذا یا بیماری کبدی دارند یا دچار نقرس شده‌اند نباید قارچ مصرف کنند.

غذاهای حاوی قارچ برای افراد دیابتی مفید است چرا که قارچ فاقد قند است. سلولز موجود در قارچ به رفع یبوست کمک می‌کند. افرادی که از برنامه‌های کاهش وزن استفاده می‌کنند و به دنبال غذاهای کم‌کالری هستند نیز می‌توانند از قارچ استفاده کنند. در هنگام مصرف قارچ دقت کنید تا قارچ را از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید و از مصرف قارچی که آن را نمی‌شناسید بپرهیزید.

لادن هومند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها