تعطیلی نسبی مطب‌ها و درمانگاه‌ها در روزهای نوروز و کاهش خدمات درمانی به مردم در این ایام در سراسر کشور یکی از مشکلات هر ساله بیمارانی است که در این مدت درد می‌کشند و نیازمند رسیدگی پزشک و خدمات درمانی هستند اما پیدا کردن پزشک به خصوص پزشک متخصص در این روزها کیمیاست.
کد خبر: ۳۱۹۰۳۶

به گزارش فارس، روزهای پایانی آخر سال که می‌رسد، بسیاری از پزشکان به خصوص متخصصین بار سفر می‌بندند، سفرهای داخله یا خارجه، در مطب پزشکان متخصص که در روزهای عادی مملو از جمعیت است و نوبت‌های چند ماهه می‌گیرند، در ایام تعطیلات نوروز بسته است، اغلب درمانگاه‌های خصوصی و حتی دولتی نیز در این روزها تعطیل هستند. می‌ماند بیمارستان‌های بزرگ که معمولاً در این روزها خدماتشان محدود به پذیرش بیماران اورژانسی است.

اما بیماری و درد که زمان نمی‌شناسد، درد پا، درد سر، درد معده، ناراحتی چشمی، تنفسی، عصبی، مغزی و قلبی ناگهان رخ می‌دهند، نوزاد، جوان، پیر و زن و مرد نمی‌شناسد و اگر در چنین روزهایی بیماری نیازمند ویزیت پزشک باشد، نبود پزشک و تعطیل خدمات سرپایی و تخصصی پزشکی، سرگردانی بیمار، مصرف خودسرانه دارو، مراجعه به افراد غیر متخصص و افزایش مرگ و میر را در پی دارد.

مردم در گرفتن خدمت در ایام نوروز مشکل داشتند

احمد شایانی شهروند تهرانی می‌گوید؛ 2 روز به عید مانده بود که پدرم کمردرد شدیدی گرفت. فکر کردیم با استراحت خوب می‌شود، لذا تا دومین روز عید استراحت کرد اما درد کمرش بیشتر شد. تصمیم گرفتیم پدر را نزد پزشک متخصص ببریم اما متأسفانه مطب هیچ متخصصی باز نبود. مجبور شدیم او را به بیمارستان ببریم.

وی ادامه داد: پس از مراجعه به یکی از بیمارستان‌های تهران مشاهده کردیم که فقط در آنجا متخصص طب اوژرانس حضور دارد که در زمینه مشکل پدرم سررشته‌ای نداشت، لذا مجبور شدیم پدر را نزد جراح محلی ببریم با اینکه می‌دانستیم شاید خطراتی داشته باشد ولی به خاطر درد پدر وادار به این کار شدیم و تا پایان تعطیلات نتوانستیم پزشک متخصص پیدا کنیم.

زهرا 40 ساله نیز می‌گوید؛مبتلا به دیابت هستم و به علت ابتلا به این بیماری مجبور شدم قبل از عید شبکیه چشمم را عمل جراحی کنم. داخل چشمم بخیه وجود داشت که طی تعطیلات نوروز دچار درد چشم شدم اما به دلیل بازنبودن مطب پزشکان و درمانگاه‌های تخصصی به یکی از بیمارستان‌های دولتی مراجعه کردم که برای 28 فروردین به من وقت دادند.

یاور 27 ساله نیز می‌گوید؛ طی تعطیلات نوروز برادر همسرم خونریزی مغزی پیدا کرد که به علت بسته‌بودن مطب‌ها در پیداکردن متخصص واقعاً به مشکل برخوردیم.

بیمارستان‌ها ایام عید فقط بیماران اورژانسی را می‌پذیرند

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصین داخلی ایران گفت: در ایام تعطیلات نوروز، بیمارستان‌ها معمولاً بیماران اورژانسی را قبول می‌کنند و نه بیماران سرپایی‌ را. لذا برخی از بیمارانی که نیاز به ویزیت سرپایی پیدا می‌کنند با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: البته باید در نظر داشت پزشکان هم باید به تعطیلات بروند اما روال این است که در بیمارستان‌ها از هر تخصصی یک نفر باید حضور داشته باشد.

خسرونیا تصریح کرد؛برای بیماران مزمن هم معمولاً قبل از شروع تعطیلات وقت برای پس از تعطیلات داده می‌شود و اگر در این مدت حادثه‌ای پیش آمد فرد باید به بیمارستان مراجعه کند و از پزشک کشیک خدمت بگیرد.

تقریباً همه مطب‌های خصوصی از 26 اسفند تعطیل می‌شوند

محمد شریفی‌مقدم، معاون سازمان نظام پرستاری گفت: در ایام عید حوادث به خصوص حوادث ترافیکی به علت مسافرت‌های مردم افزایش می‌یابند و با توجه به اینکه مسافرت‌ها امسال بیشتر شد حوادث نیز بیشتر شده بود.

وی با بیان اینکه در بخش خصوصی معمولاً مطب‌ها از 26 اسفند تا پایان تعطیلات نوروز بسته می‌شوند و درمانگاه‌های خصوصی و کلینیک‌های تخصصی نیز تقریباً تعطیل هستند، افزود: به همین علت خدمات غیراورژانسی مانند شکستگی و درمان فتخ معمولاً در بیمارستان‌های دولتی انجام نمی‌شود و بیشتر به موارد اورژانسی پرداخته می‌شود.

شریفی‌مقدم خاطرنشان کرد؛حضور پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دولتی در طول سال نیز کم است و این مسئله در ایام نوروز شدت بیشتری پیدا می‌کند که باید برای این موضوع کاری کرد.

وی اضافه کرد: در برخی بیمارستان‌های دولتی مرجع تهران مانند بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و شریعتی میزان مراجعات در ایام نوروز نسبت به زمان‌های دیگر سال بسیار بشتر بود که علت این امر هم تعطیل تقریبی بخش خصوصی و ایجاد بار بیشتر روی بیمارستان‌های دولتی بود.

حسینعلی شهریاری، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در اینکه ما در تعطیلات نوروز و تعطیلات چندروزه همیشه مشکل محدودشدن خدمات سلامت را داریم شکی نیست و از 20 اسفند به بعد معمولاً سعی می‌شود در بیمارستان‌ها بیماری را بستری نکنند و از آن طرف معمولاً از 16 فروردین زودتر بیمارستان‌ها راه نمی‌افتد که در این صورت یک خلاء جدی در درمان پیش می‌آید.

وی افزود: این موضوع به علت بالارفتن سفرها و افزایش تصادفات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و در برخی اورژانس‌ها مشکل ایجاد می‌شود. من دعا می‌کنم برای هیچ کسی در ایام نوروز مشکلی پیش نیاید چون واقعاً بیماران در این ایام با مشکل برمی‌خورد.

شهریاری خاطرنشان کرد: البته در اورژانس بیمارستان‌های دولتی بدون استثنا و برخی بیمارستان‌های خصوصی کشیک وجود دارد ولی قطعاً مشکل مردم را حل نمی‌کنند و این ذهنیت را در بین مردم ایجاد کرده است که در ایام تعطیلات، بیمارستان‌ها تعطیل هستند و اگر اورژانس وجود دارد و بیماری مراجعه کند که کار جدی نداشته باشد معمولاً بیمار به بعد از تعطیلات پاس داده می‌شود.

وی افزود: امسال وزارت بهداشت سعی کرد حداقل بیمارستان‌های دولتی و حتی خصوصی را وادار کند که کشیک‌های منظم پزشک متخصص داشته باشند و تا حدودی هم اجرا شد اما این واقعیت را باید پذیرفت که مشکل همه‌ساله است و باید فکر جدی برای تعطیلات کرد. اینکه 20 روز مملکت تعطیل می‌شود نکته مثبتی نیست.

محدود شدن خدمات درمانی در ایام تعطیلات نشانه ضعف مدیریت است

امیر حسین قاضی‌زاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ارائه خدمات درمانی به مردم تعطیل بردار نیست و این خدمات باید 24 ساعته در دسترس مردم باشد بنابراین تعطیل نسبی مراکز درمانی در ایام نوروز و محدودشدن این خدمات قابل قبول نیست و نشانه ضعف در مدیریت است.

وی درباره محدود شدن ارائه خدمات درمانی در ایام نوروز با توجه به تعطیل مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی و تعطیل نسبی مراکز دولتی افزود: این مسئله یک مشکل مدیریتی در نطام سلامت است و مسئولان اجرایی در وزارت بهداشت و بخش‌های دیگر مرتبط با نظام سلامت باید پاسخگو باشند، راه حل آن نیز اصلاح روندها و برنامه‌ریزی های اجرایی توسط مسئولین است.

قاضی‌زاده ادامه داد: مسئولان نظام سلامت باید در ایام تعطیلات مانند نوروز نظارت و بازرسی دقیقی نسبت به مراکز درمانی داشته باشند و فقط باز بودن اورژانس‌های بیمارستانی در این ایام کافی نیسبت بلکه مردم به تمام خدمات بهداشتی و درمانی مانند بهداشت محیط و خانواده و نیز خدمات درمانی سرپایی در این ایام نیز نیازمند هستند.

وی گفت: ارائه خدمات درمانی به مردم تعطیل بردار نیست و کسی که شغل پزشکی یا پیراپزشکی را انتخاب کرده است باید مانند پلیس یا مرزبانی در تمام ایام سال در خدمت سلامت مردم باشد زیرا نیاز به خدمات درمانی یک نیاز 24 ساعته است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: البته با توجه به ایام تعطیلات نوروز نمی‌توان انتظار داشت که این خدمات با 100درصد ظرفیت مانند سایر روزهای سال ارائه شود اما نیابد وضع به صورتی باشد که بیماران از دسترسی به پزشک و خدمات درمانی سرپایی و داروی مناسب در این ایام محروم باشند و رفع این مشکل به نحوه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت مسئولان وزارت بهداشت و دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در کشور بستگی دارد.

قاضی زاده ادامه داد: اگر بخواهیم شفاف‌تر صبحت کنیم باید بگوئیم، کاهش دسترسی مردم به خدمات درمانی در ایام تعطیلات نوروز نشانه ضعف مدیریت در نظام سلامت است که باید اصلاح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها