پلیس با استعلام سوابق رانندگان از مرکز اجرائیات، رانندگان قانونمند دارای کمترین تخلف رانندگی را شناسایی می‌کند

صدور قبض تشویقی برای رانندگان قانونمند

با آغاز اجرای طرح جدیدی در راهنمایی و رانندگی در نوروز امسال، رانندگانی که در سوابق رانندگی خود مرتکب کمترین تخلف رانندگی شده باشند، از سوی پلیس قبض تشویقی دریافت کرده و در صورت برنده شدن در قرعه‌کشی پایان فروردین جوایز ارزنده‌ای دریافت خواهند کرد. معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک راهنمایی و رانندگی ناجا در گفتگو با «جام‌جم» با تاکید بر این که این طرح صرفا مختص نوروز نبوده و قرار است اجرای آن در طول سال نیز ادامه پیدا کند، تصریح کرد: همان گونه که برخورد با رانندگان متخلف و حادثه‌ساز و اعمال قانون برای آنها شامل توقیف خودرو و جریمه همواره در دستور کار پلیس قرار دارد از سوی دیگر تشویق رانندگان قانونمند در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک و رانندگی نیز مورد تاکید جدی پلیس راهور است.
کد خبر: ۳۱۷۶۱۳

سرهنگ محمدکریم خسروی با بیان این که این طرح در قالب برنامه گسترده راهنمایی و رانندگی برای کمک گرفتن از همیاران پلیس در اعمال قانون و ارتقای فرهنگ ترافیک انجام می‌شود، افزود: قرار است قبض‌های تشویقی رانندگان علاوه بر پلیس، در اختیار فرهنگ‌یاران پلیس، دهیاران پلیس و پلیس‌یاران جوان قرار گیرد که البته فعلا این قبض‌ها در اختیار نیروهای پلیس مستقر در پاسگاه‌های پلیس راه و تعدادی از معلمانی که از روز گذشته در طرح فرهنگ‌یاران پلیس شرکت داده شده‌اند، قرار می‌گیرد.

به گفته وی، از سال آینده با آغاز فعالیت پلیس‌یاران جوان این قبض‌ها در اختیار این افراد نیز قرار خواهد گرفت.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص نحوه شناسایی رانندگان قانونمند، توضیح داد: این قبض‌های تشویق توسط پلیس و فرهنگ‌یاران ترافیک برای رانندگان قانونمند و منضبط صادر می‌شود. همچنین پلیس می‌تواند با استعلام سوابق رانندگان از مرکز اجرائیات رانندگان قانونمند که دارای کمترین تخلف رانندگی هستند را شناسایی و با صدور قبض تشویق، آنها را در قرعه‌کشی شرکت دهد.

به گفته سرهنگ خسروی، اجرای طرح ویژه پلیس نه‌تنها در نوروز بلکه در طول سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند.

اصلاح یک محاسبه

طرح تشویق رانندگان قانونمند در حالی در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفته است که به گفته پلیس راهور در 7 ماه نخست سال گذشته بیش از 19 میلیون برگه جریمه برای رانندگان خاطی صادر شده است. با این محاسبه، تعداد برگه‌های جریمه در طول سال گذشته بیش از 30 میلیون مورد بوده است. پلیس راهور می‌گوید از این تعداد، حدود یک درصد برگه‌های جریمه به صورت اشتباه از سوی ماموران صادر شده است. این یک درصد معادل صدور 300 هزار برگه جریمه اشتباهی برای رانندگان است که رقم آن در گزارش دیروز جام‌جم، اشتباه چاپ شده بود.

کارشناسان اکنون انتظار دارند با اجرای طرح‌های ابتکاری و تشویقی از سوی نیروی انتظامی، نه‌تنها از شمار 30 میلیون برگه جریمه صادره در سال کاسته شود بلکه مساله صدور جریمه‌های اشتباهی نیز برطرف شده و به جای آن، قبض‌های تشویقی برای رانندگان قانونمند و منضبط صادرشود.

تمهیدات پلیس برای ترخیص خودروهای توقیفی

پلیس راهور در آستانه سال نو تسهیلات ویژه‌ای برای ترخیص خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی ارائه می‌کند.

به گزارش ایرنا، سردارسرتیپ اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: رانندگان خودروها و راکبان موتورسیکلت‌هایی که وسیله نقلیه آنان به دلیل ارتکاب تخلفات رانندگی در پارکینگ‌ها نگهداری می‌شود، اگر شاکی خصوصی نداشته و حکم قضایی درخصوص خودروی آنها صادر نشده باشد، می‌توانند به مراکز راهنمایی و رانندگی برای ترخیص خودرو و موتورسیکلت‌های خود مراجعه کنند. به گفته سردار مومنی از روز 20اسفندماه همه خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های رانندگانی که به علت ارتکاب تخلفات رانندگی در پارکینگ نگهداری می‌شوند با ارائه مدرک موردنیاز و احراز هویت، در صورت نداشتن شاکی خصوصی یا دستور مقام قضایی ترخیص می‌شوند.

همچنین ساعت کار مراکز شماره‌گذاری از 20 اسفند 88 غیر از روزهای تعطیل از ساعت 7 صبح تا 30/ 18 خواهد بود.

محدودیت‌ها ی تردد در تعطیلات نوروز

پلیس‌راه کشور محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تردد در محورهای کشور را در تعطیلات نوروز اعلام کرد.

براساس اطلاعیه پلیس راه کشور، با توجه به حجم فزاینده سفر در تعطیلات نوروز 89 به منظور افزایش ظرفیت تردد محورهای مواصلاتی کشور و ارتقای ضریب ایمنی و ایجاد کشش و روانی ترافیک از 26 اسفند تا 14 فروردین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های عبور و مرور به شرح زیر در محورهای پرترافیک کشور اجرا می‌شود:

بر این اساس، عبور و مرور انواع موتورسیکلت‌ در ایام طرح نوروزی در تمامی آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی برون شهری کشور ممنوع است. در تمامی محورهای برون‌شهری که در این ایام ممنوعیت و محدودیت ترافیک برای انواع تریلر و کامیون اعمال می‌گردد، عبور و مرور انواع تریلر، کامیون و تانکرهای حامل مواد سوختی و فاسد شدنی از این امر مستثنا بوده و ممنوعیت تردد این قبیل از وسایل نقلیه فقط در راه‌هایی اعمال می‌گردد که مقررات یکطرفه عبور و مرور در آنجا اجرا می‌شود. تردد انواع کامیون و کامیونت کماکان در محور کرج‌‌چالوس و بر عکس ممنوع است.تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 15 تا 24 روز ششم فروردین از مرزن‌آباد به سوی کرج به صورت یکطرفه انجام می‌شود و ورود وسایل نقلیه از ساعت 12 تا 24 همان روز از کرج به سوی مرزن‌آباد ممنوع است.

تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 15 تا 24 روزهای 12 و 13 فروردین از مرزن‌آباد به سوی کرج به صورت یکطرفه انجام می‌شود و تردد وسایل نقلیه از ساعت 12 تا 24 همان روز از کرج به سوی مرزن‌آباد ممنوع است.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها