مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس از تکمیل پروژه ساخت 11 مخزن ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی به ظرفیت یک میلیون و 275 هزار بشکه (بیش از 202 میلیون لیتر) در این پالایشگاه تا نیمه دوم سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۳۱۶۷۲۵

به گزارش ایرنا ، علیرضا امین افزود : این پروژه هم‌اکنون 95/6 درصد پیشرفت دارد و با تکمیل آن هفت مخزن به ذخیره سازی سوخت جت (400 هزار بشکه)، 2 مخزن به ذخیره نفت‌کوره (500 هزار بشکه) و دو مخزن به ذخیره بنزین (375 هزار بشکه) اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به پیشرفت 36 درصد رسیده است ، گفت : هدف از اجرای این پروژه تکمیل پالایشگاه بندرعباس و خودکفایی کشور در تولید بنزین است.

امین افزود: با اتمام این طرح امکان بازیافت 120 تن گوگرد، تصفیه 3 میلیون و 338 هزار و 400 لیتر نفتای سبک، چهار میلیون و 94 هزار و 400 لیتر نفتای سنگین و 7 میلیون و 790 هزار و 400 لیتر نفت‌گاز در روز فراهم می‌شود.

وی در باره پروژه مقاوم‌سازی واحدهای عملیاتی، مخازن و اسکله‌های این پالایشگاه نیز اظهار داشت: این پروژه که از سال 86 شروع شده تاکنون 67 درصد پیشرفت داشته است.

به گفته او هم‌اکنون پروژه‌های مربوط به مقاوم‌سازی واحدهای تقطیر، گاز مایع، نفت سفید، 10 مخزن ذخیره، اسکله نفتی شهید رجایی و باند وال‌های مخازن پالایشگاه آماده تحویل‌گیری است ، ضمن اینکه پروژه واحدهای آیزوماکس و هیدروژن به پیشرفت 54 درصد رسیده است.

امین با اشاره به اقدامات انجام شده برای خصوصی‌سازی این شرکت، گفت: اقدامات اولیه از جمله تغییر اساسنامه از سهامی خاص به سهامی عام، ارائه آخرین گزارش‌های مالی مربوط به عملکرد شرکت و حسابرسی صورت‌های مالی سه سال اخیر انجام شده و در انتظار زمان واگذاری از سوی سازمان بورس هستیم.

وی سرمایه اسمی این شرکت را 13 هزار و 800 میلیارد ریال دانست و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در زمان واگذاری قیمت پایه 400 تومان برای هر سهم شرکت تعیین شود.

امین اضافه کرد: علاوه‌بر واگذاری بخشی از سهام شرکت در بورس 30 درصد سهام پالایش نفت بندرعباس نیز برای واگذاری به صورت سهام عدالت اختصاص یافته است.

وی شرکت پالایش نفت بندرعباس را با تولید 19 درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور پس از پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان در ردیف سوم دانست و تاکید کرد: با اجرای طرح‌هایی از جمله طرح افزایش ظرفیت تولید، این پالایشگاه تا سه سال آینده به نخستین تولید کننده بنزین کشور تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سهم این پالایشگاه تا نیمه نخست امسال در تولید گاز مایع 15/7 درصد، در تولید نفت سفید 18/2درصد،‌ نفت‌گاز 17/8 درصد و نفت‌کوره 21/6 درصد بوده است.

امین خاطرنشان کرد: تا پایان بهمن ماه امسال نیز 30 درصد نفت خام دریافتی این پالایشگاه به نفت‌گاز، 20 درصد به بنزین، 34 درصد به نفت کوره، 4 درصد به نفتای سنگین صادراتی، 7 درصد به نفت سفید و سوخت جت، 2 درصد VB و 3 درصد گاز مایع تبدیل شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش ضایعات در پالایشگاه بندر عباس گفت: با اجرای این طرح‌ها و کاهش 40 درصدی ضایعات صرفه‌جویی سالانه بالغ بر 30 میلیون دلار در این پالایشگاه حاصل شده است.

امین میزان متوسط مصرف انرژی در هر پالایشگاه نفت را معادل 5 بشکه به ازای پالایش هر صد بشکه نفت خام (حدود 500 دلار) اعلام و تاکید کرد که این رقم د پالایشگاه بندرعباس حدود 4/6 بشکه است.

وی افزود: همچنین با ارایه 13 هزار پیشنهاد در زمینه‌های عملیاتی و تعمیرات اساسی به دبیرخانه نظام مشارکت پالایشگاه بندرعباس رقمی بالغ‌بر هزار و 300 میلیارد ریال صرفه‌جویی شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس یادآور شد: این شرکت همچنین در نخستین دوره جایزه ملی نظام پیشنهادها در سال 87، موفق به کسب رتبه برتر در نظام پیشنهادهای شرکت‌های زیرمجموعه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و دریافت گواهینامه اهتمام به تعالی نظام پیشنهادها شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها