پرونده این حادثه از این پس در شعبه دوم دادسرای فرودگاه مهرآباد تهران رسیدگی خواهد شد

بازگشایی پرونده سقوط کاسپین

پس از گذشت 9 ماه پرونده سقوط هواپیمای کاسپین که به کشته شدن 168 مسافر و خدمه پرواز این هواپیما منجر شده بود، برای رسیدگی از دادسرای قزوین به تهران انتقال یافت. به گزارش «جام‌جم»، هواپیمای پرواز شماره 7908 کاسپین ساعت 33/ 11 روز 24 تیرماه امسال از فرودگاه امام(ره)، تهران را به مقصد ایروان ترک کرد.
کد خبر: ۳۱۶۶۲۰

16 دقیقه پس از پرواز، هواپیما از صفحه رادار محو شد و تلاش ماموران برج مراقبت برای ارتباط با خلبان بی‌نتیجه ماند. در حالی که ماموران برج مراقبت تلاش می‌کردند با خلبان ارتباط برقرار کنند و از وضعیت وی جویا شوند، ساعت 50/ 11 اطلاع یافتند که این هواپیمای مسافربری روی یک دشت کشاورزی در فاصله میان 2 روستای فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی شهرستان قزوین سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن در این سانحه دلخراش جان باخته‌اند.

ماموران اورژانس، آتش‌نشانی و نیروی انتظامی پس از اطلاع از وقوع حادثه که از سوی یک کشاورز گزارش شده بود، به محل حادثه اعزام شدند. امدادگران بقایای اجساد را که در دشت کشاورزی و اطراف آن پخش شده بود، جمع‌آوری و به پزشکی قانونی منتقل کردند و جستجو برای یافتن خانواده‌های آنها آغاز شد.

در ادامه تحقیقات، معلوم شد تعدادی از مسافران و خدمه پرواز از هموطنان مسیحی، برخی گرجستانی و نیز اعضای اعزامی گروه تیم ملی نوجوانان جودوی کشور بودند که در جریان این حادثه جان باخته‌اند.

با تشکیل پرونده قضایی درباره این حادثه، تحقیقات کارشناسان سازمان هواپیمایی برای بررسی علت وقوع حادثه آغاز شد تا این که پس از چند ماه بررسی مداوم معلوم شد دلیل سانحه توپولوف کاسپین، ایراد در کمپرسور موتور شماره یک هواپیما بوده که سازنده آن کشور روسیه است.

با مشخص شدن این موضوع، مکاتباتی با مسوولان سازمان هوایی روسیه صورت گرفت اما تاکنون پاسخی از سوی آنها به سازمان هوایی ایران ارسال نشده‌ است.

با تشکیل پرونده قضایی در این خصوص در دادسرای شهرستان قزوین، با توجه به این که اولیای دم و برخی مقصران حادثه در تهران سکونت داشتند، دادستان و رئیس دادگستری استان قزوین طی مکاتباتی با رئیس دیوان عالی کشور، خواستار آن شدند تا پرونده در تهران مورد رسیدگی قرار گیرد. پس از این مکاتبات قضایی، مسوولان دیوان عالی کشور با درخواست مسوولان قضایی استان قزوین موافقت کردند و پرونده را برای ادامه رسیدگی به دادسرای فرودگاه مهرآباد تهران انتقال دادند و به این ترتیب، روز گذشته پرونده این حادثه هوایی در اختیار بازپرس رودگر، رئیس شعبه دوم دادسرای فرودگاه مهرآباد تهران قرار گرفت تا بزودی تحقیقات درباره زوایای پنهان پرونده آغاز شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها