راه رفتن کف اقیانوس با دلتا

جهنم زیر آب!

از همان نخستین صحنه‌های بازی بایوشاک2 می‌شد تشخیص داد که قسمت دوم قرار نیست تغییر اساسی نسبت به قسمت اول داشته باشد. در واقع سازنده‌های جدید این بازی بیشتر تلاش خود را روی بازسازی جو و حال و هوای قسمت اول گذاشته‌اند. شماره دوم بایوشاک باز هم یک بازی اکشن اول‌شخص بسیار خوب با اتمسفر خاص است که در زمینه درگیر کردن فکر مخاطب در بیرون از بازی هم موفق شده است.
کد خبر: ۳۱۶۲۳۴

همان‌طور که همه علاقه‌مندان می‌دانند در این بازی شما در نقش دلتا بازی می‌کنید که یک بابابزرگه (Big Daddy) است.

در مرحله پایانی بایوشاک1 به شما نشان داده شد که بابابزرگه بودن و دیدن دنیا از داخل لباس غواصی چه حس و حالی دارد. حالا شما بایوشاک2 را کاملا در نقش یک بابا بزرگه بازی می‌کنید که از نکات قابل توجه این بازی است.

داستان با یک افتتاحیه فوق‌العاده آغاز می‌شود که پیش‌درآمدی است به اتفاقاتی که در زمان حال در رپچر رخ داده. دلتا پس از یک دهه که از مرگش می‌گذرد از خواب بیدار شده و متوجه می‌شود خواهر کوچیکه‌ای (Little Sister) که با او همراه بوده، گرفتار شده و تقاضای کمک دارد. یافتن این خواهر کوچیکه که النور (Eleanor) نام دارد هدف اصلی شما در طول بازی است.

از نظر خط زمانی، داستان بایوشاک2 تقریبا 10سال پس از بایوشاک1 اتفاق می‌افتد. این ده سال باعث شده رپچر و ساکنین آن تغییر کنند. خواهر کوچیکه‌هایی که در دموی آخر بایوشاک1 آزاد شدند حالا بزرگ شده و به‌عنوان خطرناک‌ترین ساکنین رپچر معرفی می‌شوند. اسپلایسرها یا همان انسان‌های دیوانه‌شده، از ADAM بسیار قوی‌تر و خطرناک‌تر هستند. بخش‌های زیرین شهر رپچر دچار خرابی است و هر لحظه امکان این وجود دارد که شیشه‌ها بشکنند و آب اقیانوس به داخل شهر برسد.

روند کلی بازی همانند شماره اول است. در هربخش هدف اصلی پیدا کردن خواهر کوچیکه‌ها و سپس خروج از آن بخش است. هر خواهر کوچیکه‌ای با یک بابابزرگه‌ای همراه است و طبق معمول این بابابزرگه‌ها به‌راحتی از پا درنمی‌آیند. انتخاب معروف بایوشاکی یعنی نجات خواهر کوچیکه‌ها یا استخراج ADAM از آن‌ها همچنان شما را درگیر خود می‌کند، ولی این‌بار در صورت نجات این دختر بچه‌های دوست‌داشتنی، ماموریت دشوار محافظت از آن‌ها در برابر اسپلایسرها بر دوش‌تان می‌افتد که اصلا ماموریت ساده‌ای نیست. اما مطمئن باشید پاداش بسیار خوبی دارد که مقدار زیادی ADAM برای قوی‌تر شدن شماست. در بایوشاک2 تعداد آپگریدهایی که می‌شود برای سلاح‌ها، لباس و پلازمیدها گرفت بسیار بیش‌تر و متنوع‌تر شده است. به همین دلیل اگر بخواهید یک کاراکتر قوی بسازید، نباید از هیچ موقعیتی برای استخراج ADAM بگذرید.

هیجان‌انگیزترین قسمت روند بازی بایوشاک2 بدون تردید مبارزه با خواهر بزرگه‌هاست

روند بازی برخلاف دیگر اول‌شخص‌های فعلی به‌هیچ‌وجه سریع نیست. برای بایوشاک بازی کردن به تامل و برنامه‌ریزی نیاز دارید. اگر عادت کرده‌اید کاراکتر خودتان را به دل دشمن بزنید و پس از دریافت صدمه فراوان آن‌را پشت یک پناهگاه ببرید تا جانش پر شود، در بایوشاک2 مشکلات زیادی خواهید داشت. زیرا سازنده‌ها کماکان بر سیستم خط سلامت کلاسیک تاکید داشته‌اند و در این بازی باید قدر جعبه کمک‌های اولیه را بدانید! به همین دلیل نمی‌شود بایوشاک2 را مانند جنگاوری مدرن و دیگر بازی‌های روز با سرعت زیاد و دقت کم بازی کرد. هم‌چنین تعداد سلاح‌ها و پلازمیدها و از آن طرف اسپلایسرها آن‌قدر زیاد است که در هر قدم باید تصمیم بگیرید از چه سلاحی برای کشتن کدام نوع دشمن می‌شود استفاده کرد؟

هیجان‌انگیزترین قسمت روند بازی بایوشاک2 بدون تردید مبارزه با خواهر بزرگه (Big Sister)هاست. این دشمن‌ها جدید یک نسخه پیشرفته از بابا بزرگه‌ها هستند که قدرت و سرعت بسیار زیادی دارند. تقریبا در پایان هر مبارزه هر چه در کوله‌پشتی‌تان انبار کرده‌اید، مصرف می‌شود.

در زمینه اکشن‌ها، روند بازی بسیار بهتر از قبل است. دلیل اول آن، مته‌ای است که در دست راست دلتا قرار دارد و با آن می‌شود با روش‌های جدیدی دشمنان را کشت و دلیل دوم قابلیت استفاده هم‌زمان از پلازمید و سلاح گرم است. پلازمیدها قدرت‌های بسیار زیاد و جالبی دارند. از ایجاد یک تصویر مجازی از خودتان گرفته تا گیج کردن دشمن‌ها برای حمله به یکدیگر و حتی حمله به وسیله حشرات از جمله قدرت‌هایی هستند که پلازمیدها به شما می‌دهند.

در بسیاری از صحنه‌ها برای زنده ماندن باید از مسلسل‌ها و ماشین‌های دفاعی کمک بگیرید که این کار با هک کردن آن‌ها ممکن می‌شود. اگر هم می‌دانید که قرار است اسپلایسرها از اطراف به شما حمله کنند، می‌شود با گذاشتن تله‌های پلازمیدی از غافل‌گیر شدن جلوگیری کرد.

بایوشاک2 یک اکشن اول‌شخص خوش ساخت و بی‌نظیر است که با توجه به سرعت نسبتا پایین بازی می‌شود آن‌را در عرض 10 تا 12 ساعت تمام کرد. گرافیک آن‌قدرها نسبت به قسمت اول پیشرفت نکرده اما باز هم نسبت به بسیاری از بازی‌های روز خوب است، به‌خصوص در قسمت‌های راه رفتن روی کف اقیانوس. علاقه‌مندان به سبک اکشن اول‌شخص به هیچ‌وجه نباید بایوشاک2 را از دست بدهند.

سید طه رسولی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها