فلسطین در حالی همچنان از مهمترین مسائل عرصه بین الملل است که رویکرد تشکیلات خودگردان و برخی کشورهای عربی به روند سازش به اصطلاح غیر مستقیم از اصلی‌ترین تحولات در این عرصه را تشکیل می دهد.
کد خبر: ۳۱۶۱۸۲

آنچه بر اهمیت این مسئله افزوده است سفر جو بایدن معاون اوباما رئیس جمهور آمریکا به منطقه برای اجرای به اصطلاح روند صلح خاورمیانه است. وی در مرحله نخست این سفر  در حالی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت و گو کرد که مواضع و اظهارات وی درسهای بسیاری برای سران سازشکار کشورهای عربی و تشکیلات خودگردان داشت.

در حالی که سازشکاران گرایش به مذاکرات غیر مستقیم به روند سازش را با هدف مقابله با تهدیدات صهیونیست‌ها و مهار این رژیم با کمک آمریکا عنوان می‌کردند که بایدن اولین اصل برای آمریکا را برتری نظامی صهیونیست‌ها در خاورمیانه عنوان کرد.این موضع گیری نشان می دهد که آمریکا حاضر به مقابله با نظامی‌گری صهیونیست‌ها نمی باشد و همچنان به تقویت صهیونیست‌ها ادامه می دهد که عملا تهدیدی برای امنیت اعراب است. بایدن اصل امنیت برای صهیونیستها و نیز دوستی ناگسستنی با این رژیم را اولویت آمریکا عنوان کرد.

این بدان معنا است که نگرش اعراب مبنی بر اجرای اهداف و خواسته‌های آمریکا در منطقه نمی تواند دستاوردی برای آنها داشته باشد چرا که آمریکا تمام سیاست‌های خود را بر اساس منافع صهیونیست‌ها تدوین خواهد کرد. در این میان بایدن برای تکمیل ارادت خود و کاخ سفید به صهیونیست‌ها از یک سو خود را یک صهیونیست معرفی کرد که تمام تلاشش رای برای اجرای اهداف صهیونیست‌ها انجام می دهد و از سوی دیگر آمریکا با طرح ساخت 112 واحد صهیونیستی در کرانه باختری موافقت و از آن حمایت کرد.

رویکردهای آمریکا بویژه مواضع بایدن در سفر به سرزمین‌های اشغالی به صراحت آشکار ساخت که رویکرد آمریکا به آغاز روند سازش حتی به طور غیر مستقیم نه برای تحقق صلح و بعضا احقاق حقوق فلسطینی‌ها و برخی کشورها عربی بلکه در چارچوب ادامه خدمت به صهیونیست‌ها است که با فریب اعراب و افکار عمومی اجرا می شود.

مواضع بایدن آشکار کرد که رویکرد سازشکاران به پذیرش طرح آمریکا برای مذاکره غیر مستقیم با صهیونیست‌ها سرابی بیش نیست که نمی تواند ذره‌ای از حقوق فلسطینی‌ها و اهداف اعراب را محقق سازد. بایدن نشان داد که همچون گذشته رویکرد به آمریکا حاصلی به همراه نخواهد داشت و مقاومت تنها راه تحقق حقوق ملت فلسطین خواهد بود و سازشکاری همچنان در مسیر شکست و زوال در حال حرکت است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها