گروه اقتصاد: 23 عضو کمیسیون تلفیق بودجه 89 دیروز به کاهش درآمد دولت از محل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به میزان 20 هزار میلیارد تومان رای دادند که براساس آن 10 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی بین مردم توزیع خواهد شد. به گزارش جام‌جم، کمیسیون تلفیق بودجه 89 در ادامه رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده در جلسه صبح دیروز خود پس از مذاکرات مختلف درباره کسب درآمد دولت از محل قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، 20 هزار میلیارد تومان یعنی معادل نصف پیشنهاد 40 هزار میلیارد تومانی دولت را به تصویب رساند.
کد خبر: ۳۱۵۴۸۶

علی‌اصغر گرانمایه، عضو این کمیسیون در این رابطه به خبرنگار ما گفت: 23 نماینده از 43 نماینده حاضر در کمیسیون تلفیق به این مصوبه رای مثبت دادند، این در حالی است که کمیسیون تلفیق 51 عضو دارد.درآمد دولت از محل حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت 7 حامل انرژی در سال آینده کسب خواهد شد.موضوع پیش‌بینی درآمد دولت از محل هدفمندسازی یارانه‌ها طی یک ماه گذشته بحث‌های زیادی را بین مجلس و دولت برانگیخته است و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز 2 روز پیش گزارشی را منتشر کرده که با پیش‌بینی چند سناریو درخصوص اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها تورم بالایی را با اجرای این طرح پیش‌بینی کرده است.

طبق این پیش‌بینی‌‌ها حتی در صورت کسب درآمد 20 هزار میلیارد تومانی مورد نظر مجلس نیز دولت باید قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد که به‌زعم مرکز پژوهش‌‌های مجلس نتیجه آن تورم 37 درصدی خواهد بود. هرچند هنوز دولت و برخی کارشناسان در این ارقام تردید‌ دارند.

کارشناسی یا کارشکنی

ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار ما درباره مصوبه کمیسیون تلفیق و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که ارائه این‌گونه نظرات کارشناسی نیست، بلکه کارشکنی است.

وی اضافه می‌کند: تعجب می‌کنم مرکز پژوهش‌‌های مجلس این محاسبات را انجام می‌دهد و تورم 68 و 37 درصدی پیش‌بینی می‌کند.

فتحی‌پور تاکید دارد قرار نیست با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پولی به جامعه تزریق شود، بلکه فقط یک جابه‌جایی در پول بین مردم صورت می‌گیرد و آنچه را که قبلا دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌کرده، مردم خود پرداخت می‌کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: طرح این مباحث جنگ روانی است و می‌خواهند با این مسائل دولت را از اجرای این قانون منصرف کنند، حالا هم که دولت می‌خواهد این قانون را اجرا کند، کارشکنی می‌کنند.فتحی‌پور می‌افزاید: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تورمی در کشور ایجاد نخواهد کرد و اگر مدیریت مناسبی در این زمینه صورت گیرد، این قانون تورمی در پی نخواهد داشت؛ زیرا قرار است پولی که دولت خودش به دستگاه‌ها می‌پردازد، مردم بپردازند.

همه کمک کنند

وی که معتقد است که همه باید در اجرای صحیح این قانون دولت را کمک کنند، می‌افزاید: ما با مصوبه کمیسیون نسبت به کم کردن درآمد دولت از 40 هزار میلیارد تومان به 20 هزار میلیارد تومان مخالفیم، زیرا قانون یارانه‌ها در سال 88 ابلاغ شده است و لذا ایرادی به خواسته دولت درباره پیشنهاد 40 هزار میلیارد تومان نیست، زیرا دولت می‌خواهد دستش در اجرای این قانون با توجه به ریسک بالای آن باز باشد.نماینده کلیبر در مجلس تاکید دارد، مصوبه کمیسیون تلفیق تصویب قطعی بودجه نیست و لذا هنگام بررسی این موضوع در صحن علنی مجلس پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را مطرح و از آن دفاع خواهد کرد.

علی‌اصغر گرانمایه، نماینده کاشان و عضو کمیسیون تلفیق نیز می‌گوید: استدلال دولت در دفاع از پیشنهاد درآمد 40 هزار میلیارد تومانی این بود که اگر افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی صورت نگیرد، تاثیر چندانی در کم کردن مصرف و جلوگیری از قاچاق نخواهد داشت.

به گفته گرانمایه یکی از استدلال‌های دولت برای این مقدار پول، اختصاص درصد بیشتری از مبلغ مورد نظر یارانه پرداختی به مردم است.

عضو کمیسیون تلفیق درباره استدلال نمایندگان نیز درخصوص مخالفت با پیشنهاد دولت می‌گوید: الزام قانون مصوب مجلس درباره اجرای هدفمندی یارانه‌ها، اجرای آن با شیب 5 ساله است به طوری که دولت طی 5 سال باید افزایش قیمت انرژی را اجرا کند.

تعریف رابطه مالی نفت و دولت

براساس این گزارش در ادامه مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 89، مفتح مخبر این کمیسیون درخصوص رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت گفت: براساس یک بسته سیاستی مصوب قرار شد 13 درصد از درآمدهای ناشی از تولید نفت خام و گاز به عنوان حق‌العمل استخراج در اختیار شرکت نفت قرار گیرد و 87 درصد مابقی به حساب خزانه‌داری کل واریز شود.

ممنوعیت واردات تهاتری بنزین

طبق یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق، دولت اجازه واردات بنزین به صورت تهاتری را ندارد و چنانچه برای واردات بنزین و گازوئیل بخواهد اقدامی انجام دهد، باید تقاضای قانونی خود را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند.

برآورد صورت گرفته برای واردات بنزین و گازوئیل در سال آینده 5/4 میلیارد دلار است.

تمدید حساب ذخیره ارزی

همچنین دولت در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده بود با تاسیس صندوق توسعه ملی 20 درصد مانده حساب ذخیره ارزی به این صندوق واریز و با تاسیس این صندوق حساب ذخیره ارزی عملا حذف شود، اما نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت مخالفت کرده و به تمدید کار کردن حساب ذخیره ارزی به دلیل بلاتکلیفی و تصویب نشدن صندوق توسعه ملی تا تصویب لایحه برنامه پنجم توسعه رای دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها