گروه رسانه - رضا استادی، خبرنگار اعزامی جام‌جم به بندرعباس: آخرین ساعت‌های روز پنجشنبه ششم اسفند، هنرمندان شرکت‌کننده از 30 مرکز صداوسیمای کشور در بندرعباس شاهد همنشینی چند ساعته «رسانه» و « تجارت» بودند. با ابتکار دست‌اندرکاران مراسم اختتامیه‌ای که خسروی اجرای آن را برعهده داشت، در اسکله شهید رجایی تدارک دیده شده بود درست در چند قدمی این محل و همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه، فعالیت‌های تجاری و حرکت کشتی‌ها که گاه با صدای بوق خود اعلام حضور می‌کردند، حرکت مرغان دریایی و ماهی‌ها و زندگی ملوانان و افسران کشتی‌ها نشان می‌داد که فعالیت این بخش از کشور نیز مانند فعالیت رسانه ملی نه «شب و روز» می‌شناسد و نه «سرما و گرما». به گزارش خبرنگار ما، در این مراسم که با حضور مسوولان استانی، جمعی از نمایندگان استانی و هنرمندان برگزار شد عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما با بیان این که هر استان ایران اسلامی دارای فرهنگ خاص با ویژگی‌های منحصر به فرد است، از برنامه‌سازان رسانه ملی در استان‌ها خواست با تلاش هنرمندانه خود این فرهنگ پویا را در قالب برنامه‌های رسانه‌ای به مخاطبان مشتاق معرفی کنند.
کد خبر: ۳۱۴۶۹۵

رئیس رسانه ملی با یادآوری این مطلب که استفاده هنرمندانه از قابلیت‌های هر استان در آثار رادیویی و تلویزیونی می‌تواند منشوری از هنر متعالی را به مخاطبان رسانه ملی در داخل و خارج کشور معرفی کند؛ دوری از اسراف و نشان دادن جلوه‌های نازیبای تجمل‌گرایی در برنامه‌های مختلف را در سال اصلاح الگوی مصرف از ماموریت‌های مهم همکاران خود در استان‌ها اعلام کرد.

وی با اشاره به فراهم شدن بستر لازم برای دریافت برنامه‌های شبکه‌های استانی در نقاط مختلف کشور توسط مخاطبان علاقه‌مند، وظیفه مدیران و برنامه‌سازان مراکز استان‌ها را در تولید آثار کیفی و متناسب با استانداردهای رسانه‌ای خطیر اعلام و تاکید کرد: مدیران استان‌ها با مطالعه دقیق و مستمر، افراد توانمند را در رشته‌های مختلف هنری شناسایی و از همه ظرفیت‌های انسانی در استان‌های حوزه خود برای تقویت کیفی تولیدات استفاده کنند.

ضرغامی ایجاد بانک فیلمنامه و راه‌اندازی باشگاه فیلمنامه‌نویسان جوان را از ماموریت‌های مهم پیش‌روی رسانه ملی دانست و گفت: برای رسیدن به این نقطه مدیران مراکز استان‌ها باید به جذب و آموزش هنرمندان اهل قلم استان همت کنند و برای استفاده از افراد به خطوط قرمز خود ساخته توجه نکنند و با نظارت دقیق، آثار فاخر نوشتاری برای تولید برنامه‌های نمایشی فراهم کنند.رئیس سازمان صداوسیما با محسوس دانستن پیشرفت در فعالیت‌های متنوع مراکز استان‌ها نسبت به سال‌های گذشته و فعالیت بیشتر برای ارتقای کیفیت متناسب با خواست مخاطب را از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌روی هنرمندان فعال و دست‌اندرکاران مراکز استانی برشمرد و به آنان توصیه کرد، لحظه‌ای از تلاش برای تقویت کیفی برنامه‌ها غافل نشوند.

رئیس رسانه ملی با تاکید مجدد بر توجه همکاران رسانه‌ای خود به چهار محور مهم ترسیم شده رهبر معظم انقلاب برای اعتلای برنامه‌های رسانه ملی، گفت: در همه برنامه‌های صداوسیما این چهار محور یعنی ترویج معارف دینی، تقویت مبانی اخلاقی، ایجاد امید و آگاه‌سازی جامعه باید محسوس و ملموس باشد.

مهندس ضرغامی در ادامه توکل، استمداد و یاری جستن از خداوند متعال را مایه برکت کارها دانست و گفت: آنچه امروز ما را مقابل رقبای پرقدرت رسانه‌ای موفق کرده، توکل به ذات اقدس الهی است.

پیش به سوی مستندسازی

سیدرمضان موسوی‌مقدم، معاون مجلس و امور استان‌های صداوسیما که در روزهای گذشته میزبانی این جشنواره را به‌عهده داشت نیز با اشاره به این که هم‌اکنون زمان آن رسیده است که نسبت شبکه‌های استانی را با شبکه‌های ملی و بین‌المللی بویژه در جنگ رسانه‌ای که با آن روبه‌رو هستیم روشن کنیم، گفت: ما باید همه توان خود را وارد صحنه کنیم تا در این جنگ نابرابر رسانه‌ای به پیروزی دست یابیم.

وی در ادامه با بیان این مطلب که «استعمار جهانی به وسیله رسانه‌های خود از صداقت ذاتی ماهوی انسان بهره‌برداری خائنانه می‌کند و انسان امروز درگیر جنگ نابرابر رسانه‌ای شده است»، به محتوای رسانه‌های غرب و حرکت آنها در جهت هویت‌زدایی و نابودی خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: برای سردمداران غربی تلویزیون سالم، رادیوی پاک و رسانه وارسته یک رویا محسوب می‌شود.

هدف آنها ضربه‌زدن به عقبه فکری جامعه و بخصوص جوانان است و باید در شرایط موجود که دشمن به جنگ نرم روی آورده است، شبکه‌های استانی با استفاده از ظرفیت‌های موجود خرده‌فرهنگ‌ها را تقویت کنند و از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببرند تا مانع از توفیق دشمن در نابود کردن سرمایه‌های فرهنگی ما شوند.وی در ادامه پیشنهادی را نیز مطرح کرد و گفت: باید با برنامه‌ریزی دقیق به جنگ رسانه‌های غربی رفت و از حالت تدافعی به حالت تهاجمی تغییر موضع داد.

شبکه‌های استانی همچون پالایشگاه فرهنگی و فکری عمل می‌کنند و اگر قلب رسانه در پایتخت است، دست، پا و دیگر ارگان‌های حیاتی آن در استان‌هاست.موسوی‌مقدم با اشاره به رشد 300 درصدی تولید انیمیشن در مراکز استان‌ها، از این اقدام به عنوان حرکتی نویدبخش نام برد و سال پیش‌رو را در مراکز استان‌ها به عنوان سال نهضت مستندسازی اعلام کرد و افزود: روایت مستند، ذهن هر انسان آزاداندیشی را به تفکر وامی‌دارد و در تفکر شنونده و بیننده تاثیر شگرف خواهد گذاشت.

تقدیر از خانواده شهدا

مراسم اختتامیه شاهد تقدیر از خانواده 3 تن از شهدای استان هرمزگان نیز بود. در این مراسم از اعضای خانواده شهید آیت‌الله غلامحسین حقانی، اسدالله رئیسی و شهید غلامعباس عفیفه تقدیر شد.از دیگر برنامه‌های این مراسم می‌توان به نمایش سمفونی منظومه پارسی با آهنگسازی شهرام منظمی متناسب با مختصات استان‌های ایران اشاره کرد که این سمفونی برای اولین بار در مراسم پایانی نواخته شد.

معرفی مراکز و استان‌های برتر

هیات داوران جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی استان‌ها در این مراسم در بخش‌های مختلف، برگزیدگان نهایی را به شرح زیر اعلام کردند؛ در بخش صدا با تقدیر از 2 مرکز اردبیل و آذربایجان شرقی، هدهد زرین و لوح تقدیر به استان سیستان و بلوچستان تقدیم شد. در بخش خبر با تقدیر از 2 استان چهار محال و بختیاری و خراسان جنوبی، استان مازندران به عنوان استان برتر انتخاب شد.در بخش تحقیقات با تقدیر از استان‌های آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی، استان کردستان عنوان استان برتر را به خود اختصاص داد. در بخش موسیقی با تقدیر از استان‌های اصفهان و خراسان رضوی، استان خوزستان برتر شد. در بخش سیما نیز استان گیلان موفق شد عنوان برترین را به خود اختصاص دهد.هیات داوران همچنین جایزه بهترین فیلم تلویزیونی را به احسان عبدی‌پور از بوشهر اهدا کرد و جایزه پویانمایی را به محمود سلطانور از خراسان رضوی داد.

حمید نظیری از استان مرکزی جایزه بهترین مستند را گرفت و فرید سعادتمند از یزد جایزه بخش ترکیبی ساده را به خود اختصاص داد. مسعود ورمزیار از کردستان جایزه خبر را گرفت و علی سرگزی از سیستان جایزه نمایش رادیویی را از آن خود کرد. به همین ترتیب جایزه بخش پژوهش را علی قربانی از آذربایجان شرقی گرفت و جایزه موسیقی را حمید اکبرزاده از خراسان رضوی از آن خود کرد. جایزه بخش صدا هم به فرهاد قلی‌نژاد از ماز3ندران تعلق گرفت.

در پایان بخش اهدای جوایز 2 مرکز خلیج‌فارس و چهار محال و بختیاری نیز به عنوان استان کوشا و ساعی معرفی شدند.

ثریا قاسمی و مجید مظفری به عنوان هنرمندان ملی معرفی شدند

در این مراسم ثریا قاسمی که به عنوان هنرمند ملی در مراسم افتتاحیه هفدهمین جشنواره مراکز استان‌ها حاضر و لوح سپاس دریافت کرده بود، هنگام قرائت متن تقدیرنامه رئیس رسانه ملی خطاب به وی به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته و وقتی در جایگاه قرار گرفت در سخنانی کوتاه گفت: از همه کسانی که مهر و محبت آنها موجب این اعتبار برای من شده است صمیمانه تشکر می‌کنم.وی افزود: به نظرم این تصمیم که کارهای شهرستانی در معرض داوری گذاشته شود، اتفاق خوشایندی است.همچنین در این مراسم از مجید مظفری هم به عنوان هنرمند ملی تقدیر به عمل آمد. وی با گرامیداشت و تکریم یاد و خاطره شهدای 8 سال دفاع مقدس بویژه شهدای نیروی دریایی گفت: پاکی و صداقت بی‌مثال شهیدان این مرز و بوم به حدی است که دریا نیز به وجود آنها افتخار می‌کند و آنان را از خود دور نمی‌کند. وی در ادامه در حالی که اشک در چشم‌هایش حلقه زده بود به خستگی‌هایش اشاره کرد و خطاب به رئیس سازمان صداوسیما گفت: توجه شما به سال‌ها فعالیت هنری من در عرصه‌های گوناگون خستگی را از من دور کرد و انرژی و نشاط دوباره‌ای به من بخشید. مجید مظفری در گفتگو با ستاد خبری جشنواره درباره انگیزه‌اش برای تولید کارهای استانی گفت: همیشه به این مساله فکر می‌کردم که چرا دوربین سینما و تلویزیون از تهران بیرون نمی‌رود، به همین دلیل وقتی 2 سال و نیم پیش دفترم را باز کردم، نویسندگان دفتر را به کل ایران فرستادم تا تمام استان‌ها را بگردند و سوژه‌های استانی را پیدا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها