زنان در میانسالی مکمل کلسیم مصرف کنند

پوکی استخوان

گروه سلامت: یک متخصص زنان و زایمان با تاکید بر این که پوکی استخوان در زنان چهار برابر مردان مشاهده می‌شود، راهکارهایی جهت کاهش ابتلا به پوکی استخوان ارائه داد. دکتر طاهره فروغی‌فر در گفتگو با ایسنا، درباره پوکی استخوان در دوران یائسگی اظهار کرد: پوکی استخوان شایع‌ترین مشکل زنان است که باعث افزایش احتمال شکستگی می‌شود.
کد خبر: ۳۱۲۶۲۲

وی افزود: با افزایش سن و کاهش استروژن تخمدان‌ها در یائسگی و به دلیل فعالیت فیزیکی کمتر و کاهش تعداد حاملگی، زنان مقدار بیشتری از استخوان خود را از دست می‌دهند و تحلیل رفتن استخوان‌ها تشدید می‌شود.

فروغی فر ادامه داد: هورمون درمانی با استروژن و پروژسترون پس از یائسگی، می‌تواند به طور موثری از شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان بکاهد که این درمان حتما باید تحت نظر متخصص زنان صورت گیرد.

وی در خصوص علائم پوکی استخوان در دوران یائسگی گفت: از جمله علائم این عارضه، کمردرد که در ابتدا به دلیل شکستگی مهره‌ها به صورت حاد و سپس به صورت کمردرد مزمن ادامه می‌یابد و نیز کوتاهی قد است که به دنبال شکستگی مهره‌ها ایجاد می‌شود. به طور مثال در یک زن یائسه با قد متوسط که درمان پوکی استخوان انجام نداده است، شکستگی‌های مهره‌ای می‌تواند حدود 6 سانتی‌متر از قد این فرد را کاهش دهد. همچنین با تغییر شکل ستون فقرات تاثیرات منفی در اعتماد به نفس فرد ایجاد می‌شود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی افزود: کاهش توان تحرک، شکستگی استخوان بازو، ران، مچ و دنده‌ها از سایر علائم پوکی استخوان در دوران یائسگی است. نکته مهم دیگر این است که پوکی استخوان در ناحیه آرواره‌های دهانی باعث افتادن دندان‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از پوکی استخوان، استفاده از کلسیم مکمل و فعالیت فیزیکی منظم مهم است. باید میزان کلسیم دریافتی روزانه 1500 میلی‌گرم باشد، با توجه به این‌که حدود 500 میلی‌گرم کلسیم از رژیم غذایی حاصل می‌شود، هر فرد یائسه باید 1000 میلی گرم کلسیم اضافی با استفاده از قرص‌ها یا ترکیبات موجود در بازار با تجویز پزشک مصرف کند.

این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی تاکید کرد: کلسیم مکمل باید همراه با وعده‌های غذایی استفاده شود. مصرف بیش از حد کلسیم می‌تواند باعث افزایش سنگ‌ کلیه شود.

دکتر فروغی فر افزود: کلسیم رژیم غذایی عمدتا از مواد لبنی حاصل می‌شود. به طور مثال در یک فنجان ماست 415 میلی گرم کلسیم و در یک فنجان شیر 300 میلی گرم کلسیم و 100 واحد ویتامینD وجود دارد.

وی ادامه داد: افراد بالای 70 سال علاوه بر مکمل کلسیم باید روزانه 800 واحد ویتامینD دریافت کنند که در زنان جوان‌تر این مقدار 400واحد است.

این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی درباره فعالیت‌های فیزیکی منظم و ورزش در افراد یائسه که مبتلا به پوکی استخوان هستند، گفت: فعالیت فیزیکی منظم به مدت نیم ساعت در روز می‌تواند باعث افزایش تراکم استخوان شود. قدم زدن سریع فقط باعث افزایش تراکم استخوان در پاشنه پا می‌شود. ورزش‌هایی مانند دویدن، وزنه‌برداری و غیره اثرات سودمندی بر پوکی استخوان دارد.

دکتر فروغی فر تاکید کرد: باید به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود که نوشیدن شیر بدون چربی در تمام طول زندگی لازم است. مصرف کلسیم کافی می‌تواند اثر ضد کلسیمی کافئین و نوشابه‌های غیرالکلی را جبران کند. اثر کلسیم ویتامین D یا فعالیت فیزیکی بسیار کمتر از هورمون درمانی، جایگزین یائسگی است. زنان باید ترکیب کاملی از مکمل کلسیم، ویتامین D ، فعالیت و هورمون درمانی در صورت نیاز دریافت کنند تا خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان در آنان به حداقل برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها