هنری که 50 سال قدمت دارد

احیای مرواربافی همدان

مرواربافی از صنایع پررونق شهر همدان با قدمتی بیش از 50 سال است که در سالهای اخیر می رفت تا به طور کامل فراموش شود اما به تازگی مسئولان درصدد احیای این هنر هستند.
کد خبر: ۳۱۲۵۶۸

به گزارش مهر ، این رشته پس از یک دوره افول چندساله دوباره مورد توجه صنعتگران همدانی قرار گرفته است و تعدادی از صنعتگران همدانی در کلاس های آموزشی این حرفه شرکت کرده اند.

ناگفته پیداست که از دست دادن بازار و کوچ و تغییر شغل مرواربافان از دلایلی است که صنعت مرواربافی در همدان را به سمت نابودی سوق داده است که با تلاش هایی که در سال های اخیر در قالب برگزاری کلاس های آموزشی صورت گرفته است، این شرایط تا حدودی تغییر کرده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این خصوص با بیان اینکه در سال جاری در دوره های آموزشی کوتاه مدت مرواربافی تعداد 60 نفر آموزش دیدند، اظهار داشت: در حال حاضر 324 نفر به طور مستقیم در 43 کارگاه مروابافی در استان همدان فعالیت می کنند.

بهجت عباسی با اشاره به اینکه یکی از بهترین انواع چوب مروار در مزارع شهرستان ملایر کشت می شود، افزود: مروارهای این منطقه به دلیل قدرت انعطاف پذیری بالا و نداشتن شاخه های جانبی و اضافی از مرغوبترین نوع مروار هستند. مروارها از زمینهای کشاورزی روستاهای توچغاز، جوراب، حرم آباد و داویجان این شهرستان برداشت می شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین بافندگان مروار در شهرستان ملایر فعال هستند، اظهار داشت: در حال حاضر 22 کارگاه در این منطقه دایر است و 220 نفر در آنها اشتغال دارند.

عباسی از تهیه فیلم کتاهی درباره نحوه مراحل تولید مروار خبر داد و گفت: این هنر قدمتی بیش از 50 سال دارد که به تازگی احیای آن مد نظر قرار گرفته است.

معاون صنایع سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: با استفاده از مروار، انواع سبدها به شکلهای کشکولی، قایقی، بیضی و مربعی در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ، مبلمان، زیرتلویزیونی، میز ناهارخوری و جاروزنامه ای بافته می شود.

مروار یک نوع چوب تر است که از خانواده بید به رنگ زرد است و وقتی روغن جلا می خورد به رنگ طلایی در می آید.

در مرواربافی علاوه بر مروار از تخته های سه لایی، انواع میخ، روغن جلا و مفتول های سیمی نیز استفاده می شود و ابزار مورد استفاده در آن اره، رنده، چکش، انبردست، گاز انبر و قیچی باغبانی است.

شیوه کار مرواربافان شبیه بافت شعاعی بامبو است به این طریق که بافندگان ابتدا ترکه های درخت را که ماده اولیه مورد مصرفشان است انتخاب و آن تعداد از ترکه هایی را که قابلیت تقسیم شدن به دو، سه یا چهار قسمت را دارند، برش طولی داده و سپس از نظر اندازه به طولهای مورد نیاز در آورده و در آب می خیسانند تا انعطاف پذیر و قابل استفاده شود.

در مرحله بافت نیز تعداد چهار عدد از ترکه ها در کنار یکدیگر قرار گرفته و تعداد چهار یا پنج ترکه دیگر به صورت متقاطع روی آنها قرار می گیرد تا تشکیل یک ستاره هشت پر را بدهد آنگاه به وسیله ترکه های باریک تری مهار شده و بافنده با ترکه های نازک عمل بافت رابه شیوه یکی از زیر، یکی از رو آغاز نموده و ترکه ها را به طور یکی در میان از لابلای ترکه هایی که قبلاً به طور متقاطع روی یکدیگر قرارگرفته عبور می دهد و اینکار را تا تکمیل شیئی که تولید آن مورد نظر است ادامه می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها