دلیل وجود ذرات معلق و رسوبات در آب

آب آشامیدنی اصفهان سالم است؟

شاید بارها ذرات معلق و رسوبات درون آب آشامیدنی و بعضاً سفیدی آن را دیده و به حتم از خود پرسیده‌اید که علت آن چیست و آیا این ذرات و رسوب ها نشانه آلوده بودن آب است؟
کد خبر: ۳۱۱۲۸۵

 این سوال را حسین صفاری مدیر بهداشت محیط استان اصفهان در گفتگو با جام جم آنلاین اینگونه پاسخ داد؛آب سالم باید بدون رنگ،بو،طعم و مزه باشد،اما وجود این ذرات معلق در آب و سفیدی آن،نشانه آلوده بودن آب آشامیدنی نیست و مردم نباید در این خصوص نگران باشند.

وی با بیان این که تاکنون گزارشی مبنی بر آلودگی آب آشامیدنی در  استان اصفهان ارائه نشده است،افزود:فرآیند تصفیه آب در اصفهان مطلوب و رضایت بخش است و اطمینان  100 درصد درباره سالم بودن آب شرب وجود دارد،اما وجود این ذرات معلق در آب به خاطر بروز اتفاقات احتمالی در شبکه توزیع،شکستگی لوله در مسیر انتقال و در برخی مواقع به خاطر فرسودگی لوله هاست که با هر بار، باز کردن شیر آب،ممکن است این ذرات نیز به صورت معلق در آب دیده شود البته این ذرات هیچ خطری برای سلامتی مردم ندارند.

مدیر بهداشت محیط استان اصفهان اضافه کرد:سفیدی رنگ آب نیز به خاطر کلر مازاد یعنی آنچه در اذهان عمومی تصور می شود،نیست،چرا که کلر اگر بیش از حد استاندارد در آب وجود داشته باشد،مشمئز کننده و غیر قابل تحمل می شود،در حالی که کلر فعلی در  آب شرب اصفهان 0.2 تا 0.8 PPM  و در حد استاندارد است و سفیدی آب به خاطر فشار آب است.

صفاری با اشاره به اینکه آلودگی های آب شامل،آلودگی های شیمیایی و میکروبی است،تصریح کرد:برای اطمینان از سالم بودن و جلوگیری از هر گونه آلودگی میکروبی آب،به صورت مستمر و برای تعیین آلودگی احتمالی شیمیایی آب هر 3 یا 6 ماه آزمایشات مداومی صورت می‌گیرد و خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی آب شرب نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه وجود هرگونه پساب حاصل از فاضلاب شهری در آب سبب آلودگی آب به فلزات سنگین خواهد شد، تصریح کرد:این فلزات سنگین شامل آرسنیک و فلوئورید است که از طریق کارخانجات صنعتی و سموم آفت‌کش‌ها انتقال،تولید و به آب منتقل می‌شوند. اما آبی که برای شرب وارد تصفیه خانه اصفهان می شود،عاری از هر گونه فلزات سنگین است.

مدیر بهداشت محیط استان اصفهان با تاکید بر این که امکان انتقال بیماری بر اثر عوامل بیماری‌زای شناور در آب بسیار کم است و فقط در پایین‌دست رودخانه و اندک وجود دارد،اضافه کرد:آب در بالادست رودخانه به علت عبور از تصفیه‌خانه و ضد عفونی شدن آن با مواد ضد عفونی و افزودن کلر به هیچ‌کدام از عوامل بیماری‌زا آلوده نیست.

صفاری اضافه کرد:آب در پیش‌شبکه توزیع توسط مأموران بهداشت محیط از نظر کلرسنجی و مواد میکروبی و شیمیایی بررسی خواهد شد،به طوری که روزانه حدود چند هزار مورد کلر سنجی توسط مأموران بهداشت محیط انجام می‌گیرد و اگر در مکانی با کمبود کلر مواجه شوند آن را گزارش داده و مشکل را به سرعت رفع می‌کنند.

اسدپور - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها