گروه شهرستان‌ها: استان کهگیلویه و بویراحمد؛ شما را به یاد چه چیز و چه کسانی می‌اندازد؟ با هم سری به این دیار باستانی می‌زنیم؛ جایی که متاسفانه چشم معاصران کمتر به تماشای آن پرداخته است.
کد خبر: ۳۱۱۱۹۴

به گزارش مهر، در میان بلوط‌های کهن زاگرس جنوبی و در پای دنای استوار، مردمانی زندگی می کنند که در طول تاریخ برای پاسداری از ایران بزرگ حماسه‌ها آفریدند؛ آن سوتر از تاریخ معاصر، دورتر از این روزها در گستره یاسوج.

آریوبرزن، سردار بزرگ هخامنشی یکی از این مردمان بود که در راه دفاع از ایران تن به مرگ داد.

آریوبرزن، سردار شجاع کهگیلویه وبویراحمدی وسپاهش در محلی به نام «دروازه پارس»، بی‌باکانه بر اسکندر مقدونی حمله کرد، اگرچه همگی کشته شدند اما نمادی از شجاعت و از جان گذشتگی در راه میهن برای آیندگان از خود به یادگار گذاشتند.نمونه دیگری از ظلم‌ستیزی و وطن‌پرستی مردان این سرزمین را می‌توان در سال 1308و مبارزات «کی لهراسب باتولی» عشایرزاده بویراحمدی، علیه نیروهای انگلیس و حکومت دست نشانده رضاخانی جستجو کرد که به غارت چاه‌های نفت جنوب کشور مشغول بودند.

در جنگ جهانی دوم نیز ایلخان بویراحمد ،هنگامی که با فرمانده انگلیسی‌ها روبه‌رو شد از دست دادن با فرمانده انگلیسی سر باز زده و می‌گوید: «شما وطن مرا اشغال کرده‌اید، من به دشمن وطنم دست نمی‌دهم.»

هنگام تجاوز انگلیسی‌ها به جنوب چنان عرصه را بر آنان تنگ کردند که 15 دسامبر 1909کنسول انگلیس در شیراز ناچار شد به‌طور رسمی از بویراحمدی‌ها به سر جرج بارکلی سفیرشان در تهران شکایت ببرد و سفیر هم متن شکایت را به لندن مخابره کرد: «اشرار غارتگر! بویراحمدی بیش از یک ماه است که در نقاط مختلف بین دشت ارژن که 10 فرسنگ زیر شیراز است و گلدارچین که در مجاورت اصفهان است مشغول عملیات هستند و... بی‌نهایت مشکل خواهد بود که یک طایفه کوه‌نشین به این رشادت و فعالیت را بتوان در تنگنا انداخت و... به عقیده من (مستر بیل) طایفه‌ای که باید اختصاصا مورد تنبیه واقع شوند همانا طایفه بویراحمدی است و...

سال 1341و همزمان با آغاز مبارزات رهبر کبیر انقلاب، عشایر بویراحمد نیز علیه رژیم پهلوی شورش کردند و در فروردین 42 در جنگ گجستان قوای دولتی را به فرماندهی سرلشکر آریانا شکست می‌دهند براین اساس دولت مرکزی نیز کمر به سرکوب عشایر می‌بندد به طوری که از اردیبهشت تا خرداد همان سال به صورت روزانه و در چند نوبت، منطقه بویراحمد را توسط هواپیماهای خود بمباران می‌کند.

عشایر خونگرم کهگیلویه و بویراحمد ، در طول دفاع مقدس با 22درصد شرکت‌کننده، به نسبت جمعیت بالاترین حضور در جبهه را داشتند. این استان به برکت انقلاب اسلامی باید بیش از این به سمت رشد و آبادانی در حرکت باشد زیرا واژه محرومیت، زیبنده استانی با تولید 25درصد نفت کشور، دارای مقام دوم منابع آبی کشور و طبیعتی بکر و زیبا با مردمانی پاک و بی‌آلایش نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها