آب‌نبات‌ها هم تاریخ مصرف دارد

این آب‌نبات‌های خوشمزه!

آب‌نبات‌ها از جمله شیرینی‌های خوشمزه‌ای هستند که قسمت عمده آنها را شکر تشکیل می‌دهد، بنابراین مصرف اندک آنها می‌تواند کالری زیادی را در بدن تولید کند. این محصول در قنادی‌ها در انواع مختلف آب‌نبات‌های سخت ، نرم ، جویدنی ، شکننده ، ژله‌ای ، تافی ، آدامسی ، پاستیل و خمیری نظیر (شکرپنیر)‌ بسیار دیده می‌شود.
کد خبر: ۳۱۱۰۶۷

به طور کلی پایه اصلی مواد تشکیل‌دهنده این محصول از مخلوط غلیظ شکر با آب به همراه افزودنی‌های خوش ‌طعم‌کننده و رنگ‌دهنده تهیه می‌شود. البته خوب است بدانید در بیشتر آب‌نبات‌ها و شکلات‌ها از مقداری نمک در فرمول آنها استفاده می‌شود تا زنندگی و تندی طعم شیرین محصول تعدیل یابد.

از برخی اسیدهای خوراکی نیز برای ایجاد طعم ترش در این محصول استفاده می‌‌شود. معمولا آب‌نبات‌های سخت حاوی 99 درصد شکر به همراه اسید ، اسانس و رنگ‌های مختلف هستند.

تافی‌ها نیز در گروه آب‌نبات‌های نرم هستند که تا حدودی جویدنی بوده و از بلورهای شکر به همراه آب، شیر، خامه یا کره تهیه می‌شود و به دلیل شکر و چربی از کالری بالاتری برخوردارند.

پاستیل نیز نوعی آب‌نبات ژله‌ای است که از ترکیب شکر، ژلاتین و دیگر افزودنی‌ها تهیه می‌شود و البته کالری کمتری دارد. شکرپنیر نیز در گروه آب‌نبات اسفنجی است که از نشاسته، شکر و ژلاتین به دست می‌آید.

مصرف به اندازه این محصولات در زمان فعالیت‌های شدید فکری، یادگیری‌های درسی و یا در مواقع کاهش قندخون تامین‌کننده سریع انرژی و برطرف‌کننده خستگی سلول‌های مغز است. البته مصرف بیش از حد آنها نیز جذب پروتئین و مواد مغذی را مختل کرده و سبب سوءتغذیه و اختلال در رشد سلول‌های مغز می‌شود.

از سوی دیگر مازاد قند این محصول در خون به چربی اضافی تبدیل شده و رسوب این چربی‌ها در عروق می‌تواند باعث بروز تصلب شرایین شود. همچنین آب‌نبات بعد از مصرف، بلافاصله قند خون را بالا می‌برد و نگرانی مهمی برای دیابتی‌ها به‌وجود می‌آورد.

امروزه نوع رژیمی این محصول نیز تولید شده است تا افرادی که قصد کنترل وزن دارند و یا به بیماری قند دچارند در صورت تمایل بتوانند از آنها میل کنند، البته اگر چه در این نوع محصولات از قندهای رژیمی استفاده می‌شود ولی برخی از این محصولات دارای ترکیبات دیگری نظیر خامه، شیرخشک، تخم‌مرغ و نشاسته هستند که این مواد انرژی‌زا بوده و هر نوع زیاد‌ه‌روی در مصرف آنها می‌تواند اضافه‌وزن را به دنبال داشته باشد.

رنگ و طعم‌هایی که امروزه به این محصولات افزوده می‌شود اغلب مصنوعی و به طور نسبی سمی بوده و برخی از آنها حالت جمع‌شونده دارند و با مصرف درازمدت بر مقدارشان در بدن اضافه شده تا به حد لازم برای ایجاد مسمومیت برسند.

تاسف‌بار آن که این مواد دارای اثرات خفیف بوده و اختلالات و عوارض ناشی از آنها به حدی نیست که مصرف‌کننده بزودی متوجه آنها شود، لذا مصرف مداوم این محصولات در طولانی‌مدت آثار سوء خود را بر سلامت مصرف‌کننده گذاشته و آنها را به بیماری‌های ناشناخته‌ای مبتلا می‌‌سازد.

توجه: اگر چه بسیاری از آب‌نبات‌ها در فروشگاه‌ها یا قنادی‌ها مدت زیادی می‌مانند ولی آب‌نبات هم تاریخ انقضا دارد. زمان نگهداری از آب‌نبات‌ براساس مواد تشکیل دهنده از 2 هفته تا یک سال است و اگر در جای خشک و خنک نگهداری نشود، زودتر فاسد خواهد شد. بد نیست بدانید این روزها آب‌نبات‌های حاوی ویتامینC به بازار آمده‌اند که برای رفع سوزش و درد گلو هنگام سرماخوردگی مناسبند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها