دانشمندان دانشگاه کمبریج دریافته اند که می توان از "لوزالمعده مصنوعی" برای تنظمیم قند خون در کودکان مبتلا به دیابت نوع اول استفاده کرد.
کد خبر: ۳۱۰۹۱۶

در آزمایش انجام گرفته توسط این دانشمندان مشخص شد که استفاده همزمان از یک حس گر (سنسور) که سطح گلوکز خون را لحظه به لحظه اندازه گیری می کنند با یک پمپ تزریق کننده انسولین، می تواند میزان قند موجود در خون را به طرز چشمگیری کنترل کند.

این آزمایش اثبات کرده است که استفاده از این وسیله می تواند جلوی افت خطرناک سطح قند خون را به شکل محسوسی بگیرد.

کارشناسان می گویند نتایج این آزمایش حکایت از پیشرفتی مهم در زمینه درمان دیابت دارد.

دیابت نوع اول یک بیماری مزمن و کشنده محسوب می شود که در آن لوزالمعده قادر به تولید انسولین نیست. انسولین هورمونی است که سطح قند خون را تنظیم می کند.

در انجام این آزمایش در مجموع 17 کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع اول، به مدت 54 شبانه روز در یک بیمارستان حضور داشتند.

حس گر کنترل کننده گلوکز و پمپ انسولینی که در این آزمایش از آن استفاده شد، هر دو به شکل گسترده در بازار موجود است و بیماران از آن استفاده می کنند.

اما برای ایجاد سیستمی که به شکل یک "حلقه بسته" عمل کند و توانایی کنترل وضعیت بیمار و درمان متناسب با آن را داشته باشد، محققان فرمولی هوشمند طراحی کردند که با اندازه گیری لحظه به لحظه میزان گلوکز، قادر به محاسبه میزان انسولین تزریقی است.

سپس دانشمندان کنترل میزان گلوکز توسط لوزالمعده مصنوعی را با پمپاژ معمولی انسولین در کودکان که به میزان از پیش تعیین شده ای صورت می گیرد مقایسه کردند.

در مجموع نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که لوزالمعده مصنوعی قادر است در 60 درصد موارد سطح گلوکز را در حد طبیعی نگه دارد، و در مقابل پمپاژ دائمی انسولین تنها در 40 درصد موارد این سطح را در حد طبیعی تنظیم می کند.

دکتر رومن هوورکا، مسئول این تیم تحقیقاتی گفت: این نخستین آزمایشی است که مزایای استفاده از لوزالمعده مصنوعی را با استفاده از حس گرها و پمپ هایی نشان می دهد که در حال حاضر در بازار موجود است.

کارن ادینگتون، مدیر بنیاد تحقیق دیابت در نوجوانان در این باره گفت: لازم است با تلاش بیشتر، لوزالمعده مصنوعی را از حد یک ایده آزمایشگاهی به واقعیت زندگی کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع اول تبدیل کنیم.

بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها