گروه اقتصاد: با روشن شدن اشکالات خوشه‌بندی مردم در دریافت یارانه، هم دولت و هم مجلس به این سو رفته‌اند که یا خوشه‌بندی‌ها را اصلاح کنند و یا دامنه پوششی آن را به تمام افراد جامعه افزایش دهند. به گزارش خبرنگار ما، در حالی‌که بیشتر افرادی که سال گذشته اطلاعات اقتصادی خود و خانوار تحت پوششان را به ستادهای تعیین شده از سوی مرکز آمار ایران اعلام کرده بودند، از خوشه‌بندی خانوار خود مطلع شده‌اند، اعتراضات زیادی نسبت به خوشه‌بندی‌ها صورت گرفته است بیشتر شهروندان می‌خواهند بدانند بر چه اساسی و با در نظر گرفتن کدام ملاک در خوشه‌خاصی قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۳۱۰۴۵۲

این اعتراضات و پرسش‌ها در هفته‌های اخیر افزایش یافته و مردم مسائل مربوط به خوشه‌بندی را در قالب‌های جدی یا طنز و حتی ارسال پیامک‌های گوناگون ابراز می‌کنند.

در همین حال هم دولت و هم مجلس با شنیدن این اعتراضات توان خود را برای اقناع مردم نسبت به این تصمیم که تمام شهروندان ایرانی فارغ از این که در چه خوشه‌ای قرار گرفته باشند، یارانه دریافت می‌کنند، به کار بسته‌اند.

اولین اطلاعیه رسمی کارگروه تحول اقتصادی

در آخرین تحولات از این گونه اقناع‌سازی‌ها عصر دیروز کارگروه طرح تحول اقتصادی نخستین اطلاعیه خود را منتشر و در آن تصریح کرد همه قشرهای مختلف مردم مشمول پرداخت یارانه نقدی هستند و بازتوزیع یارانه‌ها در جامعه اصولا محدود به خوشه‌بندی نیست. در این اطلاعیه آمده است:

اکنون که پس از ماه‌ها تلاش و پیگیری قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پس از تصویب مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است و دولت نیز با عزمی راسخ برای اجرا مشغول تدوین نهایی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آن است به منظور آگاهی عموم مردم مراحل اجرای کار به این شرح اعلام می‌شود.

1- کارگروه تحول اقتصادی با مسوولیت رئیس‌جمهور و با حضور وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و دیگر اعضابه طور مستمر تشکیل و همه ابعاد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را وارسی می‌کند که پس از تکمیل برنامه اجرایی با اطلاع‌رسانی دقیق و به همراه آحاد مردم کار را پیش خواهد برد.

2- کارگروه منطبق با قانون همه متقاضیان از قشر‌های مختلف مردم را مشمول پرداخت نقدی یارانه‌ها و برنامه‌های بازتوزیع می‌داند.

3- با تاکید بر این‌که پرداخت نقدی یارانه‌ها و برنامه‌های بازتوزیع محدود به خوشه‌بندی اعلام شده از طرف مرکز آمار نیست، از متقاضیان عزیز دعوت می‌کند با مراجعه به پایگاه آماری به ترتیب اعلام شده نسبت به بازبینی و حسب مورد اصلاح و یا تکمیل اطلاعات اقتصادی خود اقدام کنند.

4- براساس این بند مصوبات کارگروه و اطلاعات لازم از سوی سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی و یا اطلاعیه‌های رسمی به استحضار هموطنان رسانده می‌شود.

جدیدترین واکنش دولت

در همین حال دیروز سید شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت نیز تصریح کرد که طبق قانون بنای دولت این است که به همه افراد متناسب با درآمدشان یارانه پرداخت کند و پرداخت یارانه‌ها محدود به خوشه‌بندی اعلام‌شده نیست. وی اظهار کرد: طبیعی است این اختیار در دست مردم است تا اطلاعات خود را تصحیح و تکمیل کنند تا اگر اعتراضی به خوشه‌بندی ‌آنان وجود دارد، رسیدگی و ترتیب اثر داده شود.

وزیر اقتصاد همچنین از تصویب اساسنامه سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها در دولت خبر داده است.

واکنش مجلس

در همین حال مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جلسات این کمیسیون با دولت به خبرنگار ما گفت: به دولت اعلام شده است که خوشه‌بندی مردم در طرح تحول اقتصادی یا باید از اساس اصلاح شود و اگر امکان اصلاح وجود ندارد، حذف شود.

کاظم دلخوش افزود: در اجرا می‌بینیم که خوشه‌بندی‌ها ملاک مناسبی برای تشخیص درآمدها نبوده و مردم نسبت به نتایج اعلامی اعتراض دارند. لذا حتی اگر روش خوشه‌بندی روش خوبی بوده، بد اجرا شده و نیاز به اصلاح دارد.

وی اظهار کرد: مجلس از چند نظر می‌تواند در اصلاح خوشه‌بندی‌ها دخالت کند. اول این که مردم اعتراض کرده‌اند و ما به عنوان وکلای مردم باید پاسخگو باشیم. دوم این که در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اصلا ذکری از خوشه‌بندی نشده است، لذا ابهام قانونی وجود داشته و استفسار از مجلس نیاز است.

وی تصریح کرد: آنچه مجلس تصویب کرد این بود که همه ایرانیان به تناسب درآمدشان یارانه حالا مستقیم یا غیرمستقیم بگیرند، چون پول یارانه‌ها پول خزانه کشور و متعلق به همه مردم است و این اصلی بدیهی است که ظاهرا از قلم افتاده است.

وی گفت: مجلس در تعامل با دولت است و نمی‌خواهد در روند کار اجرایی هدفمند کردن یارانه‌ها که انصافا کار دشواری است، خلل ایجاد کند. اما به هر حال ما وکلای مردم هستیم لذا وظیفه داریم به این روش فعلی خوشه‌بندی اعتراض کنیم. در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت گفته شده این خوشه‌بندی و فلسفه و نگاه کلان آن را اصلاح کنند. لذا منتظر نظر دولت هستیم و البته خود آنها نیز گفته‌اند همه ایرانیان قرار است یارانه بگیرند.

مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: قطعا دولت باید حد تحمل مردم را در حذف یارانه‌ها در نظر بگیرد. لذا این افزایش 2 برابری حذف یارانه‌ها در لایحه بودجه 89 اصلا قانونی نیست، چرا که قانون هدفمندی یارانه‌ها عملا از سال 89 اجرایی می‌شود و این که دولت می‌گوید ما گفته‌ایم سال 89 سال دوم اجرای این طرح در نظر گرفته شود، صحیح به نظر نمی‌رسد. لذا مجلس و دولت باید در حدی از درآمد توافق کنند که ضمن بر هم نخوردن امر تدریجی حذف یارانه‌ها که در قانون آمده، حال مردم هم رعایت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها