کسری بودجه دولت اوباما از 6/1تریلیون دلار گذشت

بزرگ‌ترین کسر بودجه آمریکا پس از جنگ جهانی دوم

گروه بین‌الملل: کاخ سفید اعلام کرد دولت باراک اوباما در نخستین سال فعالیت خود با کسر بودجه یک میلیارد و 560 تریلیون دلاری معادل 6/10 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا روبرو است که بزرگ‌ترین کسر بودجه این کشور پس از جنگ دوم جهانی به شمار می‌رود. این در حالی است که اقتصاددانان، کسری بودجه سالانه بالای 3 درصد را موجب بی ثباتی می‌دانند. رکود بی سابقه اقتصادی، کاهش مالیات ها و تلاش بی ثمر اوباما برای تزریق پول به کارخانه‌های ورشکسته آمریکا این کسر بودجه تاریخی را به همراه آورده، در شرایطی که این کشور با یک بدهی 13 تریلیون دلاری نیز دست به گریبان است.
کد خبر: ۳۱۰۴۰۳

روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته نوشت:کسری بودجه بی سابقه آمریکا در سال مالی منتهی به روز سی ام سپتامبر در مقایسه با کسری بودجه سال گذشته حدود 150 میلیارد دلار بیشتر و از جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقه بوده است.

به نوشته این روزنامه، دولت اوباما برای مقابله با کسری بودجه تاریخی این کشور مجبور به کاهش یا حذف بیش از 120 برنامه در این کشور شده است.

خبرگزاری مالی اقتصادی بلومبرگ نیز طی گزارشی درباره کسری بودجه 6/1تریلیون دلاری آمریکا نوشت: دولت اوباما بودجه دفاعی این کشور را افزایش خواهد داد و بسیاری از برنامه‌های این کشور را حذف خواهد کرد.

به گزارش این خبرگزاری، این کسری بودجه بیانگر تلاش دولت آمریکا برای مقابله با نگرانی‌های مردم آمریکا درباره یک نرخ بیکاری 10 درصدی در این کشور و یک بدهی 13 تریلیون دلاری است.

روزنامه واشنگتن پست هم با اشاره به کسری بودجه تاریخی 6/1 تریلیون دلاری آمریکا نوشت: این کسری بودجه در شرایطی است که اوباما برای پاسخگویی به نرخ بیکاری بالای این کشور تحت فشار است و تلاش وی برای کاهش کسری بودجه به میزان 3/1 تریلیون دلار در سال 2013 میلادی جای سوال دارد.

اما در شرایطی که اوباما تلاش می‌کند کشورش را از کاهش روزافزون کسری بودجه نجات دهد، کاخ سفید هزینه خود را برای تثبیت نظام مالی کشور و مقابله با بدترین بحران اقتصادی کشور از دهه 1930 تاکنون افزایش داده است.

در حالی که هدف اوباما کاهش کسر بودجه به میزان 3/1 تریلیون دلار برای سال 2011 میلادی معادل 3/8 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا است، پتر اورزاگ مسوول امور بودجه کابینه اوباما اعلام کرد که هزینه‌های فدرال به میزان 72/3 تریلیون دلار یعنی 3 درصد بیشتر افزایش خواهد یافت.

برندگان و بازندگان بودجه

با این وجود، مبارزه با بیکاری مهم‌ترین اولویت اوباما است و به همین خاطر، حوزه‌هایی که بیشترین سهم را از تامین کسر بودجه آمریکا خواهد برد، تاجران خرده پا و کارگران هستند.اوباما در این زمینه با هدف ایجاد فرصت‌های شغلی مبلغ یکصد میلیارد دلار را به صورت فوق العاده توزیع می‌کند. دیگر حوزه‌هایی که از این بودجه منتفع خواهند شد، بخش‌های آموزش و پرورش، تحقیقات، توسعه و امنیت هوایی خواهند بود.

اما در مقابل، اقشار بالای جامعه، بانک‌ها، مبارزه با گرم شدن کره زمین و آژانس فضایی آمریکا (ناسا) جاهایی هستند که از وضعیت بودجه دولت اوباما بیشترین ضربه‌ها را دریافت می‌کنند.رئیس‌جمهور آمریکا در همین زمینه اعلام کرده است که تامین مالی طرح‌های جورج بوش، سلف خود را برای انجام یک ماموریت جدید به کره ماه لغو می‌کند.در همین راستا، تخصیص اعتبار برای ادامه برنامه توسعه موشک‌های نوع آرس که هدف انجام سفرهایی به کره ماه را تا سال 2020 دنبال می‌کند، متوقف شده است.

مسیر دولت

اوباما هفته گذشته در نطق سالانه خود در برابر کنگره اعلام کرد که کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی اولویت نخست دولت او در سال دوم فعالیت خواهد بود.اعلام این برنامه البته بسرعت با واکنش توده‌های متنفذ جامعه آمریکا روبه رو شد و شکست حزب اوباما - دموکرات - را در ایالت ماساچوست به همراه آورد.این شکست تا اندازه زیادی متاثر از تمرکز دولت اوباما بر بحث‌های سیاسی در زمینه اصلاحات نظام درمانی و بهداشتی آمریکا نیز بوده است.

در چنین شرایطی، کاخ سفید اعلام کرد: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته33 میلیارد دلار اضافه را در سال مالی 2010 جهت افزایش نیرو در افغانستان از کنگره آمریکا تقاضا خواهد کرد.

به گزارش رویترز، این مبلغ در صورت تصویب به 130 میلیارد دلاری که پیشتر کنگره آن را به منظور جنگ در افغانستان و عراق تصویب کرده بود اضافه خواهد شد.

اوباما ماه دسامبر سال 2009 اعلام کرده بود جهت تقویت 68 هزار نیروی در حال مقابله با جنگجویان طالبان 30 هزار نیروی دیگر به این جمع اضافه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها