مدیر پروژه زاگرس مرکزی گفت: تنوع زیستی موجود در کوههای زاگرس مرکزی که توانسته زیستگاهی برای تعداد زیادی از گونه‌ها شامل بیش از دو هزار گونه گیاهی و بسیاری از گونه‌های پستاندار در معرض خطر باشد دارای اهمیت جهانی است.
کد خبر: ۳۱۰۳۷۹

به گزارش مهر، محمد فرحت گفت: زاگرس 40 میلیون هکتار وسعت دارد، از مرز ایران و ترکیه تا سواحل امان امتداد دارد، 40 درصد آب کشور را تامین می کند و این تنوع زیستی موجود در کوههای زاگرس مرکزی دارای اهمیت جهانی است.

مدیر پروژه زاگرس مرکزی افزود: وضعیت توپوگرافی و آب و هوایی تنوع زیادی را در اکوسیستمها و زیستگاههای سراسر این منطقه جغرافیایی نه چندان بزرگ به وجود آورده است. بدین ترتیب زیستگاهی برای تعداد زیادی از گونه‌ها شامل بیش از دو هزار گونه از گیاهان و برخی گونه‌های پستاندار در معرض خطر و بومی ایجاد شده است. این کوهها تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی و جانوری با اهمیت تجاری برای انسان را در خود جای داده است که بدون شک از دلایل اصلی پیدایش نخستین تمدنها در این ناحیه بوده است.

این کارشناس مسائل زیست محیطی تاکید کرد: در دهه‌های اخیر و در نتیجه تغییرات جمعیت، نظامهای اقتصادی و اجتماعی و کاهش روشهای مدیریت و کاربری سنتی زمین، تنوع زیستی زاگرس رو به کاهش نهاده و در حال حاضر در معرض تهدید بسیار جدی قرار دارد. هدف پروژه حاضر حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی است که منطقه‌ای بالغ بر دو میلیون و 500 هزار هکتار را شامل می‌شود.

فرحت اضافه کرد:  پروژه حفاظتی زاگرس مرکزی در زمینه‌های کشاورزی، جنگل‌داری، مراتع، آب و توریسم، هدف اصلی حفاظت از تنوع زیستی و کاربری پایدار این بخشها و همچنین تقویت توان نظام مناطق حفاظت شده را دنبال می‌کند. این پروژه روند همسوسازی تنوع زیستی را در سطح محلی و در مجموعه‌ای از روستاهای این منطقه نشان داده و سازوکاری برای تسهیل انتشار و انعکاس رویکردهای موفق در این روستاها ایجاد خواهد کرد.

مدیر پروژه زاگرس مرکزی گفت: پروژه به طور کلی در زمینه توسعه پایدار در برخی از فقیرترین بخشهای ایران مشارکت دارد و برای حمایت مستمر از تلاشهایی که در ارتقای معیشت و توسعه اقتصادی منطقه موثر باشد طراحی شده و همچنین الگوی توسعه موجود در منطقه را بررسی و دید عمومی و جدید از توسعه را ارائه کرده و مشارکت نوینی برای توسعه و حفاظت ایجاد می‌نماید. ظرفیت مورد نیاز در سطح فردی، سازمانی و سیستمی را در دستگاههای ملی برای حمایت، ایجاد و ارتقای معیشتی فراهم ساخته و رویکردهای نوینی برای مدیریت صنایع در سطح روستا در ایران معرفی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها