چگونه راحت لبخند بزنیم؟

دندان‌های سپید

گروه سلامت- دکتر علی اخوان: بسیاری از مردم دوست دارند هنگام لبخند زدن دندان‌هایشان سفید باشد، به همین دلیل محبوبیت مواد و روش‌های سفید کردن دندان‌ها روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود. عوامل مختلفی در تغییر رنگ دندان‌ها موثر هستند.بالا رفتن سن، کشیدن سیگار، عوامل وراثتی، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگ‌دار، رنگ باقیمانده از داروها و تخریب‌های شیمیایی دندان از جمله مهم‌ترین آنهاست. همچنین برخی از متداول‌ترین دلایل عوض شدن رنگ دندان، مصرف دارو، قهوه، چای و سیگار است. افرادی هم که عادت به مصرف بیش از اندازه نوشابه دارند با چنین مشکلی مواجه خواهند شد.
کد خبر: ۳۰۷۳۱۲

برای سفید کردن دندان، دندانپزشک با به کار بردن ژل‌های مخصوص سفیدکننده، دندان‌های بیمار را در یک یا چند جلسه سفید می‌کند.

دندانپزشک ممکن است جهت افزایش تاثیر ژل از اشعه‌هایی با طول موج‌های خاص استفاده کند ولی قدرت و کیفیت ژل سفید‌کننده بسیار تعیین‌کننده‌تر از استفاده از این نور یا اشعه خاص است. این ژل‌ها به علت دارا بودن درصد نسبتا بالایی از مواد سفید‌کننده، سریع‌تر باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شوند.

اما در منزل نیز خود فرد می‌تواند از سفید‌کننده‌های خانگی استفاده کند. کیت‌های سفید‌کننده برای درمان تغییر رنگ‌های جزئی، مانند تغییر رنگ ناشی از قهوه و چای موثرند.

علاوه بر آنها نوارهای سفید‌کننده و خمیردندان‌های سفید‌کننده توانایی از بین بردن رنگ‌های سطحی روی دندان را دارند، اما برای از بین بردن تغییر رنگ‌های عمقی‌تر که به ساختمان دندان نفوذ کرده‌اند باید به دندانپزشک مراجعه کنید.نوارهای سفید‌کننده نیز نوارهایی بسیار نازک‌اند که با چشم به سختی دیده می‌شوند و برای تاثیرگذاری باید به مدت یک هفته و روزی 5 دقیقه استفاده شوند. استفاده از آنها برای بیش از یک هفته توصیه نمی‌شود.

خمیردندان‌های سفید‌کننده هم حاوی مواد شیمیایی و ذرات ساینده هستند که استفاده از آنها برای بیش از یک هفته توصیه نمی‌شود.

البته باید توجه داشت بسیاری از مواد سفید‌کننده که در بازار عرضه می‌شود و از طرق مختلف تبلیغات فراوانی روی آن صورت می‌گیرد فاقد کیفیت لازم هستند و موجب ایجاد حساسیت در دندان‌ها، تحلیل خارجی دندان ها، ایجاد مسمومیت، آسیب دیدن لثه و... می شوند.

افرادی که تمایل دارند زودتر به دندان‌هایی سپید برسند بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنند.

بعد از انجام سفید کردن در مطب توصیه می‌شود که بیمار در منزل هم گاهگاهی به منظور جلوگیری از کدر شدن دندان این عمل را انجام دهد.

انجام سفید کردن دندان‌ها برای حداقل 90‌درصد افراد موفقیت‌آمیز است. اگر دندان‌هایتان در اثر کهولت، مصرف چای، قهوه و دخانیات تیره شده‌اند، سفید کردن انتخاب خوبی است. تیره شدگی دندان با رنگ‌های زرد، نارنجی و قهوه‌ای به این روش بهتر پاسخ می‌دهند. تغییر رنگ‌های خاکستری ناشی از تتراسایکلین و نیز تغییر رنگ بر اثر فلوئور گرچه روشن‌تر می‌شوند، ولی کاملا از بین نمی‌روند.

توجه داشته باشید سفید کردن بیش از حد دندان‌ها ممکن است عوارضی چون حساسیت به دارو یا حساس شدن دندان‌ها را به دنبال داشته باشد. در مورد حساسیت به دارو مصرف آن به کلی قطع می‌شود ولی در صورت حساس شدن دندان، باید اطلاع داشت که این حساس شدن گذرا بوده و با تمهیداتی که دندانپزشک بکار می‌برد، برطرف می‌شود. معمولاً یکی دو روز فاصله انداختن بین جلسات استفاده، حساسیت دندان را بهبود می‌بخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها