تاملی بر هفته بیست و سوم لیگ برتر

مدعیان در مصاف با حریفان جان ‌سخت

توقف خانگی سپاهان در هفته گذشته فرصت مناسبی بود تا تیم‌های تعقیب‌کننده صدرنشین بتوانند فاصله خود را با زردپوشان اصفهانی کم کنند ولی دست برقضا تمام مدعیان از روی دست سپاهان تقلب کردند و یا باختند یا مساوی کردند تا حاشیه امنیت این تیم در صدر جدول حفظ شود.
کد خبر: ۳۰۶۱۵۸

البته خروج سپاهان از ریل پیروزی و بازی نسبتا دشواری که این هفته مقابل تیم اوج گرفته پاس همدان دارد، چراغ امید بقیه تعقیب‌کنندگان را روشن کرده تا در صورت ناکامی احتمالی شاگردان قلعه‌نویی بتوانند فرصت سوزی هفته گذشته را جبران کنند. در این میان، بجز ذوب‌آهن که به نظر می‌رسد کار راحتی مقابل مس داشته باشد، بقیه چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای ندارند. پرسپولیس باید در بوشهر مهمان شاهین جان سخت باشد و استقلال هم که این روزها بدجوری کلید پیروزی را گم کرده است، باید پذیرای تراکتورسازی و انبوه تماشاگران متعصب و وفادارش باشد. پیکان و استیل‌آذین هم که باید با یکدیگر مصاف دهند. قرعه خوشبختی هفته بیست و سوم به نام چه تیمی در می‌آید؟

پاس - سپاهان
سپاهان در خطر انتقام قهرآلود

هر قدر سپاهان هفته گذشته را مقابل فولاد آن هم در اصفهان با مشقت و ناراحتی سپری کرد و در نهایت هم به یک تساوی یا به عبارت بهتر به باخت خفیف خانگی تن داد، پاس ایام خوشی را در اهواز سپری کرد و با پیروزی مقابل آبی‌پوشان این شهر خرج خود را در شرایط فعلی از جمع قعرنشینان جدول رده‌بندی جدا کرد. البته پاسی‌ها می‌دانند که کارشان برای بقا کاملا تمام نشده و برای آسودگی هر چه بیشتر خیالشان باید حداکثر امتیازات ممکن را در هفته‌های اخیر به دست آورند و در این راه، بازی‌های خانگی می‌تواند کمک ویژه‌ای برای شاگردان علی‌اصغر مدیرروستا باشد.

البته در این میان رویارویی با تیمی به نام سپاهان که شکست ناعادلانه‌ای را با کمک اشتباهات فاحش داوری در نیم فصل نخست به پاس تحمیل کرده، می‌تواند انگیزه‌های مضاعفی به همدانی‌ها بدهد. ولی نباید این نکته را هم فراموش کنیم که سپاهان به رغم اقتدار نسبی در صدر جدول برای حفظ فاصله‌اش با دیگر تعقیب‌کنندگان نیاز مبرمی دارد تا شروع لیگ قهرمانان آسیا حداکثر امتیازات را جمع‌آوری کند. اگر توقف هفته قبل را حاصل ناهماهنگی ناشی از غیبت ملی‌پوشان در ایام تعطیلات بدانیم، این بار قلعه‌نویی بهانه‌‌ای ندارد، ولی‌ آیا ژنرال می‌تواند از انتقام قهرآلود پاس بگریزد؟

بازی رفت: سپاهان 3 (احمد جمشیدیان 30 و 71، ابراهیم توره 54)، پاس یک (هادی اصغری 47)

مقاوت سپاسی - سایپا
شیر بی‌یال و کوپال شیرازی

دیگر چیزی به نام «تیم شگفت‌انگیز» یا «داوود خطر» یا ... نداریم. مقاومت سپاسی شیراز تمام‌ترکتازی‌ها و قدرت نمایی‌های خود را در دور رفت جا گذاشته و فقط با یدک کشیدن خاطرات ماه‌های گذشته اکنون حکایت شیر بی‌یال و دم و اشکم را در اذهان تداعی می‌کند. شیرازی‌ها هفته قبل با تحمل شکست یک بر صفر در خانه ملوان، در باخت‌های پیاپی هت‌تریک کردند تا به مسیرنزولی خود با قدرت هر چه تمام‌تر ادامه دهند و فعلا در مکان نهم جدول رد‌ه‌بندی قرار بگیرند. در عوض مهمان این هفته مقاومت حال و روز نسبتا خوبی دارد.

نارنجی‌پوشان کرجی هفته گذشته هم در کمال بدشانسی و پس از اتمام وقت‌های تلف شده از استقلال گل خوردند تا پیروزی 3 امتیازی را با یک امتیاز عوض کنند ولی همین نتیجه هم در ورزشگاه آزادی گرچه عالی نیست ولی مورد قبول به نظر می‌رسد. حالا شاگردان محمد مایلی‌کهن گام به دیار سعدی و حافظ گذاشته‌اند تا در صورت تداوم ناکامی‌های شاگردان مهابادی، به بالای سر این تیم صعود کنند.

بازی رفت: سایپا یک (سیدعلی حسینی 47)، مقاومت یک (شهرام گودرزی 49)

پیکان ‌- استیل آذین
همبازیان قدیمی در راند دوم

انتظار می‌رفت، استیل آذین که در روزهای بحرانی بابت نتیجه‌گیری با چند برد خوب، فضا را برای خود عوض کرد، با رسیدن به ساحل آرامش و برداشته شدن فشار از روی حمید استیلی، بتواند به موفقیت‌های خود تداوم ببخشد، ولی گویا تیم قرمزپوش تهرانی با آرامش میانه خوبی ندارد چون مقابل تیم دست و پا بسته و بحران زده راه‌آهن نتوانست کاری از پیش ببرد و حالا باید در خانه تیم مشکل‌دار دیگری به نام پیکان به میدان برود. شاگردان حمید درخشان هفته گذشته با تحمل شکست مقابل تراکتورسازی 2 پله در جدول رده‌بندی سقوط کردند و برای پس‌گیری جایگاه از دست رفته یا حداقل صعود از پله ششم نیاز مبرمی دارد تا مهمان قرمزپوش خود را دست خالی به تهران برگرداند. حمید درخشان که در سال‌های آخر دوران بازیگری خود، همبازی شدن با حمید استیلی را در تیم ملی و پرسپولیس تجربه کرده است باید تمام دانش و تجربه خود را به کار گیرد تا بتواند با هر نتیجه‌ای، پیروزی دور رفت را تکرار و در جدول رد‌ه‌بندی صعود کند، ولی باید به این نکته توجه داشته باشد که استیل آذین به رغم تمام تبلیغات خود، فعلا از داشتن تماشاگر محروم است و معمولا کارش در بیرون از خانه راحت‌تر است چون حداقل نفرات سرشناسی چون کریمی، نیکبخت، کعبی، زندی و کاویانپور بیشتر از بازی‌های خانگی تشویق می‌شوند و تماشاگران با حرکات تکنیکی آنها بیشتر به وجد می‌آیند. آیا درخشان چاره‌ای برای مهار ستاره‌های تکنیکی حریف دارد؟

بازی رفت: استیل آذین صفر، پیکان یک (ایمان رزاقی‌راد 64)

استقلال ‌- تراکتورسازی
راهی برای فرار

برای استقلال که طی 3 هفته اخیر دوباره با پیروزی غریبه شده و سوزن گرامافونش روی باند تساوی گیر کرده است، فرقی نمی‌‌کند که حریفش چه تیمی باشد، چون روی کاغذ آنها باز هم مساوی خواهند کرد مگر این‌که خلافش ثابت شود. از طرف دیگر، تراکتورسازی این روزها به رغم حاشیه‌هایی که با رفتن و برگشتن کمالوند برایش درست شد در بعد نتیجه‌گیری عملکرد خوبی داشته و هفته گذشته هم با شکست دادن پیکان، یکی از 3 تیم خوشبخت هفته تساوی‌ها لقب گرفت. هرچند واعظ آشتیانی معتقد است؛ 30 نفر شعاردهنده خودش را می‌شناسد و می‌داند از چه کسی خط گرفته‌اند، ولی واقعیت قضیه فراتر از این حرف‌ها بود و تماشاگران استقلال در جریان بازی با سایپا نه در جمعی 30 نفره بلکه به صورت چند هزار نفری خواستار برکناری او شدند و ممکن است این جریان روز بازی با تراکتورسازی هم دوباره تکرار شود. آشتیانی که به قول خودش با اعتقاد و اعتماد کامل از مرفاوی حمایت می‌کند، باید به کادر فنی و بازیکنان تحت مدیریت خود این نکته را هم یادآوری کند که در صورت تداوم روند ناکامی، فوتبال پاک و این جور تعابیر هیچ دردی از هواداران عصبانی این تیم درمان نخواهد کرد. کسب تنها 2 برد در 12 مسابقه و جمع‌آوری تنها 11 امتیاز از این تعداد بازی فاجعه‌ای است که کمتر استقلالی‌ای آن را به یاد دارد!

بازی رفت: تراکتورسازی یک (محمد ابراهیمی 81)‌، استقلال یک (فرهاد مجیدی 22)‌

صبای قم - استقلال اهواز
رو به عقب

اگر آینه‌‌ای وجود داشت تا نتایج عبدالمجید باقری‌نیا در شروع کارش با استقلال اهواز را با نتایج اخیر این تیم مقایسه کند، مشخص می‌شد‌ آبی‌های اهوازی با چه قدرت و استمراری سعی در کسب نتایج برعکس دارند و با چه سرعتی سیر نزولی خود را طی می‌کنند. تحمل 3 باخت پیاپی در هفته‌های اخیر باعث شده که علاقه‌مندان پرشمار این تیم اهوازی، اعتماد خود به تیم محبوبشان را از دست بدهند و هر روز نگران‌تر از قبل شوند.

اگر توقف هفته قبل سپاهان را حاصل ناهماهنگی ناشی از غیبت ملی‌پوشان در ایام تعطیلات بدانیم این بار قلعه‌نویی بهانه‌ای ندارد

البته فعلا فاصله مناسبی با منطقه خطر دارند، ‌ولی با موفقیت‌هایی که اخیرا فولاد و پاس کسب کرده‌اند، هیچ بعید نیست در صورت تداوم ناکامی‌ها، آبی‌های اهوازی خیلی زود فانوس به دست شوند. از بخت نامراد آنها این هفته هم کار دشواری در پیش دارند، چراکه صبای قم پس از تغییر سرمربی و آمدن کربکندی هرچند 2 باخت پیاپی را تحمل کرد، ولی حالا هفته‌هاست که باخت را به فراموشی سپرده است و با کسب نتایج خوب به سمت مکان‌های بالای جدول حرکت می‌کند.

بازی رفت: استقلال اهواز صفر، صبای قم یک (عباس محمدرضایی 58)‌

فولاد - ملوان
کار سخت آقا مجید

امتیاز گرفتن از سپاهان در اصفهان، کاری است که بسیاری از مدعیان در انجام آن ناکام مانده‌اند و این امتیازگیری‌ حتی در اندازه حداقل آن هم پوئن روحی ویژه‌ای برای شاگردان مجید جلالی محسوب می‌شود تا با امیدواری بیشتری چشم به آینده بدوزند بلکه بتوانند بختک شوم سقوط را از بالای سر خود دور کنند. در این میان، باید تصدیق کرد که حریف سختی را باید در این هفته تحمل کنند چون ملوانی‌ها به رغم تمام علاقه‌ای که به محمد احمدزاده دارند،‌ بدون او فوق‌العاده نتیجه می‌گیرند و طی 3 هفته نبود او روی نیمکت (2 هفته قهر و یک هفته پس از اخراج)‌ 7 امتیاز گرفته‌اند تا به نیمه بالایی جدول رده‌بندی صعود کنند و آقا معلم که در روزی ترمز سپاهان را در اصفهان کشید، باید برای متوقف کردن ملوان یا به عبارت بهتر،‌ بردن این تیم در بازی خانگی خود، تدبیر ویژه‌ای اتخاذ کند.

بازی رفت: ملوان یک (آدریانو آلوز 73 پنالتی)، فولاد صفر

ذوب آهن - مس
فرصت جبران برای اصفهانی‌ها

به جرات می‌توان گفت دست تقدیر، مناسب‌‌ترین فرصت را برای انتقام‌گیری سفید و سبزپوشان اصفهانی‌ از تنها نماینده کرمان در لیگ برتر فراهم کرده است. ذوب آهن در رده دوم جدول رده‌بندی قرار دارد و هنوز هم امیدوارترین تیم برای گرفتن یقه همشهری صدرنشین خود است و برای رسیدن به این مهم، حالا انگیزه انتقام از مس کرمان را هم درون خود احساس می‌کند چرا که مسی‌‌ها در دور رفت و در یکی از معدود روزهای خوب خود در لیگ دهم بدجوری ذوب آهن را در هم کوبیدند و شکست‌ تحقیرآمیز 5 بر 2 را به اصفهانی‌ها تحمیل کردند ولی حالا مس اصلا حال و روز خوبی ندارد. مشکلات شدید مالی و حاشیه‌‌ای باعث شده که نه حضور لوکا بوناچیچ، نه انگیزه دفاع از عنوان سومی فصل گذشته و نه شوق حضور در لیگ قهرمانان آسیا هیچ‌کدام چاره کار مس نباشد و این تیم همچنان افتان و خیزان به حضور خود در نیمه پایینی جدول ادامه می‌دهد وگرنه روی کاغذ، مس تیمی نیست که به این حال و روز دچار شود، ولی هر چه هست، ‌فرصت مناسبی نصیب شاگردان منصور ابراهیم‌زاده شده تا هم انتقام شکست دور رفت را بگیرند و هم در صورت توقف احتمالی سپاهان که دیدار سختی در همدان پیش رو دارد، تنور رقابت قهرمانی لیگ نهم را هم داغ‌تر از قبل بکند.

بازی‌رفت: مس 5 (ادینیولوسیانو 32 ، 53 و 63 فرزاد آشوبی 43، مهدی رجب‌زاده 66)‌، ذوب‌ آهن 2 (سیدمحمد حسینی 61 ، حسن اشجاری 70)‌

شاهین - پرسپولیس
سرهنگ کهنه‌کار، عامل نگرانی شهریار

در صورتی که مدعی شوید علی دایی هم جزو بدشانس‌های لیگ نهم است، خیلی به بیراهه نرفته‌اید. پس از حدود 9 ماه غیبت در صحنه فوتبال ایرانی و به‌محض بازگشت مجبور شد با پرسپولیس نه‌چندان سرحال ابتدا مقابل یک تیم یکدست و مدعی ذوب‌آهن قرار بگیرد و حالا هم باید به بوشهر سفر کند و با ارتش سرهنگ کهنه‌کار فوتبال ایران روبه‌رو شود ولی به هر‌حال چاره‌ای نیست و پرسپولیسی که به رغم تساوی خانگی موفق شد با خوش‌اقبالی رتبه سوم را برای خود حفظ کند، باید بعدازظهر روز شنبه در بوشهر وارد میدان شود. شاهین از زمان حضور سرمربی کهنه‌کارش موفق شده به مرور خود را از انتهای جدول رده‌بندی جدا کند و هم‌اکنون گرچه خیلی هم در جایگاه مطمئنی نیست ولی حداقل در هفته‌های اخیر کمتر رنگ باخت به خود دیده و بجز رویارویی با استیل‌آذین از تمام حریفانش چه در بوشهر و چه در خانه آنها امتیاز گرفته است و همین امر در کنار تجربه گران محمود یاوری باعث شده پرسپولیس، سختی‌های این مصاف را با تمام وجود حس کند. بخصوص که حسین بادامکی به دلیل 3 اخطاره بودن غایب است و شاید شیث رضایی هم به خاطر مصدومیت به این مسابقه نرسد، ولی در عوض دایی می‌تواند در این میدان از سپهر حیدری و هوار ملامحمد استفاده کند تا دایی با کمبود نیروی کارآمد و تخصصی در پست‌های مختلف مواجه نشود.

بازی رفت: پرسپولیس 2 (هادی نوروزی 22، کریم باقری 89 پنالتی)، شاهین 2 (محمد احمدپوری 18، رضا بازیاری 4+90)

راه‌آهن - ابومسلم
فانوس‌های روشن

هر لقبی را می‌توان به این مسابقه داد. «جدال خاکسترنشینان» یا «رویارویی سوته‌دلان» یا «آخرین ترانه‌های بقا» و ... از جمله این القاب هستند؛ جایی که 2 تیم قعر جدول در ورزشگاه راه‌آهن رودرروی هم قرار می‌گیرند تا تتمه آرزوهایشان را محقق کنند و روی بلیت بیست‌و سوم هم بخت خود را بیازمایند. هر‌چند راه‌آهن وضعیت امتیازی بهتری نسبت به ابومسلم دارد ولی به هر حال مهدی تارتار می‌داند که باید هر چه سریع‌تر تغییری در روند نتایج تیم خود ایجاد کند. او چند هفته‌ای است که جانشین ارنی برندتس هلندی شده است ولی حتی یک برد نوبرانه را هم نتوانسته کسب کند تا اوضاع راه‌آ‌هن حتی بدتر از زمان مربی برکنار شده و هلندی‌اش شود، اما در نقطه مقابل، وضعیت ابومسلم بسیار بدتر از همین راه‌آهن است. کسب تنها 15 امتیاز باعث شده تا سیاه‌جامگان مشهدی هر روز به سقوط نزدیک‌تر شوند و فوتبالدوستان این خطه هر روز با کابوس تیم نداشتن در لیگ دهم سر و کله بزنند. جای تعجب است که یکی از ثروتمندترین مناطق کشور با صنایع بسیار قدرتمند از لحاظ مالی نمی‌تواند حتی یک تیم را در لیگ برتر ساپورت کند تا ابومسلم امسال هم مثل سال گذشته در گرداب مشکلات مدیریتی در قعر جدول دست و پا بزند.

بازی رفت: ابومسلم یک (دوس سانتوس 2)، راه‌آهن یک (حسین کوشکی 16)

آرش رستم نمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها