صنعت سینما در شرایطی به پیشواز آخرین روزهای سال 2009 رفت که استقبال تماشاگران سینما در سراسر جهان از محصولات سینمایی خوب و بالا بود. در همین ارتباط، «هری‌پاتر و شاهزاده نیمه‌اصیل» با ‌فروشی نزدیک به 930 میلیون دلاری در سطح جهانی (هم آمریکای شمالی و هم بقیه کشورهای جهان) لقب موفق‌ترین محصول سینمایی سال را به خود اختصاص داد. البته در طول سالی که گذشت، تعداد زیادی از محصولات سینمایی در نمایش عمومی با موفقیت‌های خوب مالی روبهرو شدند، هرچند فروش بین‌المللی تعدادی از محصولات در خارج از آمریکا خیلی بهتر و بیشتر از فروش آمریکایی آن بود. جدیدترین قسمت مجموعه فیلم «هری پاتر» در عین حال در شرایطی عنوان بهترین فیلم را در سطح جهانی به خودش اختصاص می‌دهد که فیلم اکشن ماجراجویانه و علمی تخیلی آواتار به کارگردانی جیمز کامرون تازه روی پرده سینما رفته و تحلیلگران اقتصادی سینما، موفقیت مالی بالایی را برای آن پیش‌بینی می‌کنند. به همین دلیل است که تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند در غیبت اثر سه‌بعدی کامرون بوده که ششمین قسمت هری‌پاتر توانسته خودش را به رخ بکشد.
کد خبر: ۳۰۴۰۲۸

گزارشگران اقتصادی سینما فروش یک سال دنیای سینما را تا 15 دسامبر اعلام و معرفی کرده‌اند. به همین دلیل فروش 15 روزه آنان در ماه آخر سال محاسبه نشده است. البته تعداد زیادی از فیلم‌های جدول گیشه موفق سینما در سطح داخلی و بین‌المللی اختصاص به فصل تابستان دارند و فروش اصلی خود را در 3 ماه فصل تعطیلات کرده‌اند. به این ترتیب، 15 روز آخر سال آنها شانسی برای فروش بالا ندارند (البته اگر یکی از آنها هنوز روی پرده سینماها باشد) که محاسبه نشدن فروش آنها در این ایام ضربه‌ای به فروش کلی آنها بزند.

عصر یخی: ظهور دایناسورها هم با استقبال زیاد تماشاگران سینما در سطح جهانی روبه‌رو شد. این فیلم هنگام نمایش در سینماهای جهان معادل 879 میلیون دلار فروش کرد و پس از ششمین قسمت «هری‌پاتر»،‌دومین فیلم موفق جهانی است. این فیلم انیمیشن جزو کارهای محبوب تماشاگران است و دو قسمت قبلی آن هم مورد پسند بینندگان بوده است. فروش قسمت اول و دوم فیلم در سطح جهانی هم در حد قسمت سوم آن بوده است. برای همین، تهیه‌کنندگان فیلم بلافاصله پس از موفقیت فراوان سومین قسمت آن پیش تولید قسمت چهارم آن را آغاز کردند.فاصله بین دو فیلم اول و دوم جدول جهانی گیشه نمایش با فیلم سوم خیلی زیاد نیست.

تغییر‌شکل‌دهندگان؛ انتقام شکست خوردگان که روز چهارم جولای اکران عمومی شد، در سطح جهانی 833 میلیون دلار فروش کرد. این فیلم هیچ بازیگر سرشناسی را در نقش‌های اصلی خود ندارد. ولی جلوه‌های ویژه و صحنه‌های چشم‌نواز اکشن آن مورد توجه بسیاری از تماشاگران و بویژه نوجوانان قرار گرفت. قصه فیلم درباره درگیری نیروهای روبات‌های خوب فضایی با روبات‌های خبیث فضایی روی کره زمین است که 2 نوجوان معمولی هم درگیر این دعواها و مبارزات می‌شوند. قسمت اول فیلم حدود 2 سال پیش تولید شد و در کمال حیرت سازندگان آن و همچنین تحلیلگران اقتصادی سینما، به یک کار بسیار موفق تبدیل شد. اهل فن اوایل سال 2009 اعلام کرد، رقابت اصلی برای کسب عنوان بهترین و پرفروش‌ترین فیلم سال سینمای آمریکا بین «هری پاتر 6» و «تغییرشکل‌دهندگان 2» خواهد بود. این فیلم با یک فروش 400 میلیون دلاری در آمریکا، توانست لقب موفق‌ترین فیلم سال آمریکا را به خود اختصاص دهد.

سود سرشار از اکران جهانی

انیمیشن «بالا» محصول مشترک جدید کمپانی والت‌دیزنی و شرکت کامپیوتری پیکسار، با فروش 662 میلیون‌دلاری، چهارمین فیلم موفق سینمایی در سطح جهانی است. این فیلم، اولین انیمیشن تاریخ سینما لقب گرفت که در جشنواره بین‌المللی کن به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآمد. کمپانی والت‌دیزنی برخلاف دیگر کمپانی‌های رقیب، محصولات خود را به صورت همزمان با آمریکا در دیگر کشورهای جهان اکران عمومی نمی‌کند. صنعت سینما از نمایش عمومی همزمان محصولات سینمایی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان به عنوان سنت Day And Date اسم می‌برند. برای مثال، کمپانی فوکس قرن بیستم به پیروی از همین سنت و سیاست «آواتار» را همزمان در آمریکای‌شمالی، در 106 کشور جهان هم به نمایش عمومی گذاشت. اما کمپانی دیزنی برخلاف این سنت عمل می‌کند. این کمپانی انیمیشن‌های خود را نخست در آمریکای‌شمالی اکران عمومی می‌‌کند و پس از چند هفته، اکران بین‌المللی‌‌آنها را بتدریج در کشورهای مختلف شروع می‌کند. به همین دلیل است که این محصولات برای کسب موفقیت کلان و کلی خود به یک پروسه حداقل 6 یا 7 ماهه احتیاج دارند. برای همین است که گفته می‌شود «بالا» طی یکی، دو ماه آینده، در سطح بین‌المللی باز هم با موفقیت بیشتری روبه‌رو خواهد شد و همین نکته باعث می‌شود در فهرست 10 فیلم موفق جهانی، به مرحله بالاتری صعود کند. «بالا» با فروشی حدود 300 میلیون دلاری موفق‌ترین انیمیشن نمایش داده شده در سینماهای آمریکای شمالی در سال 2009 است. هیچ یک از انیمیشن‌های رقیب «بالا» نتوانستند به فروشی 200 میلیون دلاری در آمریکا و کانادا دست پیدا کنند.

خارجی‌ها 2012 را بیشتر پسندیدند

قبل از نمایش عمومی اکشن ماجراجویانه «2012» که در ژانر سینمای فاجعه قرار می‌گیرد، بسیاری از تحلیل‌ها پیش‌بینی موفقیت کلان آن را در نمایش عمومی‌اش در آمریکا و دیگر نقاط جهان می‌کرد. اما این تحلیل رنگ واقعیت به خود نگرفت و فیلم با فروشی 637 میلیون دلاری در ردیف پنجم جدول جهانی نمایش قرار گرفت.

رونالد امریخ، کارگردان فیلم بر این تصور بود که فیلمش حداقل مقام سوم این جدول را به خود اختصاص خواهد داد. تماشاگران خارجی از این فیلم که سرشار از جلوه‌های ویژه است (و در جلوی چشم تماشاگران، دنیا را به نابودی کامل می‌کشاند)‌ نسبت به تماشاگران آمریکایی استقبال بیشتری کردند. در آمریکا برای تماشای این فیلم فقط 150 میلیون دلار پرداخت شده است. ساخته‌های قبلی امریخ در گیشه نمایش آمریکا با موفقیت بیشتری روبه‌رو شدند. یکی از ایرادهایی که منتقدان سینمایی به «2012» گرفتند این است که جلوه‌های ویژه آن بسیار زیاد و در عین حال غلو شده است.

برعکس «2012»، سازندگان قسمت دوم مجموعه «گرگ و میش» به نام «ماه تازه» هم از موفقیت کلان مالی آن در سطح جهانی مطمئن بودند و هم این اتفاق در عمل رخ داد. پس از فروش بالای 185 میلیون دلاری «گرگ و میش» در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکا (فروش بین‌المللی فیلم حدود 200 میلیون دلار شد)‌، تهیه‌کنندگان فیلم در شرکت مستقل فیلمسازی سومیت اینترتینمنت تصمیم گرفتند «ماه تازه» را زودتر از موعد مقرر اکران عمومی کنند.

فیلم با فروشی 562 میلیون دلاری در سطح جهانی، لقب ششمین فیلم موفق جهان را از آن خود کرد. با این حال، هنوز هم نمایش عمومی فیلم با موفقیت ادامه دارد و این مساله، صعود آن را به رده‌های بالاتر جدول ممکن می‌سازد. حال و هوای اکشن نوجوانانه فیلم باعث شده تا صنعت سینما دوباره به فکر تولید فیلم‌های دراکولایی و خون‌آشامانه بیفتد. قسمت سوم فیلم با نام «کسوف» برای ماه خرداد آینده روی پرده سینماها می‌رود. موفقیت مالی قسمت دوم فیلم باعث شد تا شرکت سومیت تصمیم بگیرد قسمت چهارم و آخر این مجموعه فیلم را به یک کار دو قسمتی تبدیل کند. به همین منظور آنها هم اکنون در حال مذاکره با استفن‌ مه‌یرز، نویسنده مجموعه کتاب گرگ و میش (که فیلم‌ها بر اساس آنها ساخته می‌شوند)‌ هستند، تا رضایت خاطر او را برای این کار جلب کنند. مشابه این کار را کمپانی برادران وارنر در سال قبل انجام داد و گفت‌ آخرین قسمت مجموعه فیلم موفق نوجوانانه خود «هری پاتر و هدایای مرگ» را تبدیل به فیلمی دو قسمتی می‌کند.

نقد ، جای تحریم را گرفت

پس از موفقیت جنجال‌برانگیز «رمز داوینچی» در سطح جهانی و واکنش منفی واتیکان نسبت به آن، تحلیل عمومی این بود که قسمت دوم این مجموعه فیلم «فرشتگان و شیاطین» با موفقیت بیشتری روبه‌رو شود. اما مسوولان واتیکان علیه فیلم موضعگیری نکردند و حتی نویسنده‌ای در روزنامه رسمی واتیکان ضمن نقد آن (و بررسی جنبه‌های منفی فیلم)‌ تماشاگران مسیحی را دعوت به تماشای آن کرد تا ببینند که قصه این فیلم چگونه تاریخ مسیحیت را تحریف کرده است. این بار واتیکان هوشمندانه عمل کرد و به جای تحریم زودهنگام فیلم، موضعی منطقی‌تر اتخاذ کرد. بسیاری از منتقدان سینمایی عقیده دارند همین نوع برخورد بود که باعث شد تا فیلم نتواند از برخی تبلیغات پرسر و صدای حاشیه‌ای بهره ببرد و این موضوع تاثیر زیادی بر نوع واکنش تماشاگران و فروش آن در گیشه نمایش گذاشت.

«خماری صبحگاهی» برعکس «فرشتگان و شیاطین» با فروش بالای خود، یکی از پدیده‌های سینمایی در سال 2009 شد. فیلم که برخلاف «فرشتگان و شیاطین» هیچ بازیگر ستاره‌ای را در نقش اصلی ندارد (برادلی کوپر، بازیگر اصلی خماری صبحگاهی با این فیلم تبدیل به یک چهره موفق شد)‌ در سطح جهانی موفق به یک فروش شگفت‌انگیز و غیرمنتظره 460 میلیون دلاری شد.

عدم موفقیت دلیلی برای ادامه ساخت نیست

قسمت دوم «شبی در موزه» 3 سال پس از نمایش عمومی قسمت اول آن، اکران عمومی شد. تماشاگران در سطح جهانی 412 میلیون دلار برای تماشای آن پول پرداخت کردند. این رقم فیلم را در رتبه نهم جدول فروش جهانی قرار داد. منتقدان سینمایی گفتند، فیلم در مقایسه با قسمت اول آن هیچ چیز تازه‌ای برای ارائه کردن ندارد. با این حال، تهیه‌کنندگان فیلم در تدارک تولید سومین قسمت آن هستند.

جدیدترین قسمت مجموعه فیلم «سفرهای ستاره‌ای، پیشتازان فضا» با فروشی 385 میلیون دلاری، دهمین فیلم جدول گیشه نمایش در سطح جهانی است. اما قرار گرفتن در ردیف پایین جدول گیشه جهانی، باعث ناخشنودی تهیه‌کنندگان این مجموعه فیلم نیست.

کمپانی پارامونت خشنود از احیای دوباره و موفقیت‌آمیز مجموعه فیلم قدیمی خود، این روزها در تدارک تولید قسمت بعدی آن با حضور جی‌جی آبرامز در مقام کارگردان است.

هری پاتر هنوز اول است

صنعت سینما خشنود از موفقیتهای کلان مالی و انتقادی محصولات خود در سال 2009، سال جدید میلادی را با این امید و آرزو آغاز می‌کند که شاهد موفقیت بیشتر محصولات خود باشد. 3 جدول زیر، وضعیت فروش محصولات سینمایی در داخل و خارج از آمریکا را نمایش می‌دهد.

10 فیلم پرفروش سال سینمای آمریکا: 1- تغییر شکل‌دهندگان 2- (محصول کمپانی پارامونت و دریم ورکز، 402 میلیون)‌ 2 هری پاتر 6 (کمپانی برادران وارنر، 302 میلیون)‌ 3- بالا (کمپانی والت دیزنی، 293 میلیون)‌ 4-‌ خماری صبحگاهی (کمپانی برادران وارنر، 277 میلیون)‌، 5- ماه تازه (شرکت سومیت، 268 میلیون)‌ 6- سفرهای ستاره‌ای (کمپانی پارامونت، 258 میلیون)‌ 7- هیولاها علیه بیگانه‌های فضایی (کمپانی پارامونت و دریم ورکز، 198 میلیون)‌ 8- عصر یخی 3 (کمپانی فوکس قرن بیستم، 197 میلیون)‌ 9- سرچشمه‌های مردان ایکس (کمپانی فوکس، 197 میلیون)‌ 10- شبی در موزه 2 (کمپانی فوکس، 177 میلیون)‌. 10 فیلم پرفروش بین‌المللی (همه کشورهای جهان بجز آمریکای شمالی)‌: 1- عصر یخی 3 (627 میلیون)‌ 2- هری پاتر 6 (627 میلیون)‌، 3- 2012 (شرکت سونی، 483 میلیون)‌، 4- تغییر شکل‌دهندگان 2 (431 میلیون)‌، 5- بالا (369 میلیون)‌، 6- فرشتگان و شیاطین (شرکت سونی، 352 میلیون)‌، 7- ماه تازه (294 میلیون)‌، 8- رستگاری ترمیناتور (شرکت سونی، 246میلیون)‌، 9- شبی در موزه 2 (235 میلیون)‌، 10- میلیونر زاغه‌نشین (شرکت پاتر، 210 میلیون)‌.10 فیلم پرفروش سال جهان (آمریکا و بقیه کشورهای جهان)‌: 1- هری‌پاتر 6 (926 میلیون)‌، 2- عصر یخی  (879 میلیون)‌، 3- تغییر شکل‌دهندگان 2 (833 میلیون)‌، 4- بالا (662 میلیون)‌، 5- 2012 (638 میلیون)‌، 6- ماه تازه (561 میلیون)‌، 7- فرشتگان و شیاطین (486 میلیون)‌، 8- خماری صبحگاهی (459 میلیون)‌، 9- شبی در موزه 2 (412 میلیون)‌، 10- سفرهای ستاره‌ای (385 میلیون)‌

مترجم: کیکاووس زیاری / منبع: اسکرین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها