گروه سلامت: یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: سرفه‌های مزمن به مدت بیش از 2 تا 3 هفته می‌تواند از جمله علائم بیماری سل ریوی باشد. دکتر بهرام حاج‌کریم در گفتگو با ایسنا با بیان این‌که در صورت سرفه‌های مزمن به مدت طولانی حتما باید به پزشک مراجعه شود، اظهار کرد: تب، تعریق زیاد، کاهش اشتها و کاهش وزن از دیگر علائم بیماری سل هستند.
کد خبر: ۲۹۵۳۶۳

وی بیماری سل را یکی از اولویت‌های مهم بهداشتی جهان دانست و ابراز کرد: این بیماری به وسیله ورود باسیلی خطرناک از طریق تنفس به ریه ایجاد می‌شود و موجب آسیب و تخریب بافت ریه می‌گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان این مطلب که سل، هر فردی را در هر سنی می‌تواند درگیر کند، افزود: باسیل این بیماری می‌تواند از ریه به هر بخشی از بدن از جمله مغز، چشم، تارهای صوتی، پوست، کبد، کلیه و استخوان منتشر شود.

دکتر حاج کریم با بیان این‌که این بیماری خارج ریه سرایت پذیری ندارد، تصریح کرد: سل ریوی از طریق ترشحات تنفسی و سرفه بیمار، قابل انتقال به سایرین می‌باشد، لذا مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به سل شناسایی افراد بیمار و کنترل برخورد با آنها است.

این پزشک متخصص با بیان این‌که بیماری سل اگر به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است، گفت: تشخیص و درمان این بیماری کاملا رایگان است و طول دوره درمان، بسته به نوع بیماری ممکن است از 6 ماه تا یک سال به طول بینجامد.

دکتر حاج کریم نظارت بر درمان بیماران و پیگیری اجرای کامل روند درمانی را یکی از موفقیت‌های روند این بیماری دانست و یادآورشد: ایران با اقدامات جدیدی که در خصوص اجرای برنامه‌های درمان سل انجام داده است، تبدیل به الگویی در میان کشورهای منطقه شده است به طوری که در شناسایی و کنترل بیماری سل بسیار موفق عمل می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با ذکر این مطلب که هم اکنون موج جدیدی از بیماری سل در دنیا ایجاد شده است، تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری ایدز در دنیا و از آنجایی که سل در مبتلایان به ایدز شایع تر است و از سوی دیگر با توجه به ارتباطی که بین این دو آلودگی وجود دارد، موج جدیدی از سل مقاوم به دارو در سطح دنیا بوجود آمده است که خوشبختانه در ایران این امر مشاهده نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها