گروه رسانه - طاهره آشیانی: کمال تبریزی، کیانوش عیاری، رسول صدرعاملی، حسن برزیده، حمید نعمت‌الله، مهرشاد کارخانی، ایرج کریمی، مونا زندی، سیروس الوند، سامان مقدم و مازیار میری از جمله کارگردانان سینما هستند که در تلویزیون نیز به فعالیت اشتغال دارند. کمال تبریزی مدت‌هاست که درگیر ساخت سریال «سرزمین کهن» است. این سریال که از سریال‌های الف ویژه سازمان صدا و سیماست، تاریخ معاصر ایران را از سال 1320 تا پیروزی انقلاب اسلامی روایت می‌کند. سرزمین کهن را محمد مسعود برای شبکه 3سیما تهیه می‌کند.
کد خبر: ۲۹۴۹۲۹

رسول صدرعاملی چند روز پیش، مجوز ساخت فیلم سینمایی «در انتظار معجزه» را از معاونت سینمایی گرفت. صدرعاملی این فیلم را به سفارش شبکه یک سیما کارگردانی می‌کند. این کارگردان از 2 سال پیش، ساخت سه‌گانه «شهری که دوست می‌دارم» را با محوریت امام رضا(ع) آغاز کرد و تاکنون فیلم‌های «شب» و «هرشب تنهایی» را ساخته است و با کارگردانی «در انتظار معجزه» این سه‌گانه کامل می‌شود.

مازیار میری که فیلم «کتاب قانون» را در حال اکران دارد، این روزها مشغول ساخت سریال «گاو صندوق» است، این سریال که در 26 قسمت ساخته شده، قرار است جای سریال دلنوازان را در شبکه 3 سیما بگیرد.

سامان مقدم که سریال «شمس‌العماره» را در حال پخش از شبکه 2 سیما دارد، از کارگردانانی است که یک اپیزود شامل 6 قسمت از سریال «راه شیری» را نیز کارگردانی کرده است. سریال راه شیری در 75 قسمت به تهیه‌کنندگی رامین عباسی‌زاده برای پخش از شبکه 2 سیما ساخته می‌شود. علاوه بر مقدم، کارگردانان دیگری که آنها را تاکنون بیشتر در سینما دیده‌ایم با سریال راه شیری همکاری دارند؛ کارگردانانی مانند حسن برزیده که اپیزود خلسه را کارگردانی کرده است، مونا زندی که اپیزود خط رو خط را ساخته، ایرج کریمی که کارگردانی اپیزود «تحقیر» را به عهده داشته است. مونا زندی چند سال پیش فیلم «عصر جمعه» را برای سینما کارگردانی کرد اما این فیلم هنوز نتوانسته اکران عمومی بگیرد. برزیده نیز پس از ساخت سریال مثل هیچ‌کس، ترجیح داد که همکاری خود را با تلویزیون ادامه بدهد. ایرج کریمی هم که تاکنون فیلم‌های «از کنار هم می‌گذریم»، «چند تارمو»، «باغ‌های کندلوس» و «نسل جادویی» را برای سینما کارگردانی کرده، فعلا برای تلویزیون سریال می‌سازد. این کارگردان چند اپیزود از سریال یک لحظه دیرتر را نیز برای شبکه 2 کارگردانی کرده است.

کیانوش عیاری بعد از ساخت سریال موفق «روزگار قریب» سریالی را مقابل دوربین نبرده است، اما به جای کارگردانی در زمینه تهیه‌کنندگی تلویزیون فعالیت می‌کند. او در ماه‌های گذشته چند تله فیلم را برای سیما فیلم تهیه کرده است.

حمید نعمت‌الله هم که فیلم «بی پولی» را در حال اکران دارد، چند روز دیگر سریال «وضعیت سفید» را برای شبکه 3 سیما کلید می‌زند. پخش سریال خسته دلان به کارگردانی سیروس الوند هم بزودی از شبکه یک سیما آغاز می‌شود. مهرشاد کارخانی هم که فیلم‌های «ریسمان باز» و «گناه من» را برای سینما ساخته است، این روزها مشغول ساخت فیلم سینمایی «سینمای سوخته» به سفارش سیما فیلم است.

ارتقای سطح سلیقه مخاطب

اما حضور کارگردانان سینما در تلویزیون چه محاسن و معایبی برای هر دو طرف خواهد داشت؟ این پرسشی است که در گفتگو با ایرج کریمی و مهرشاد کارخانی مطرح می‌کنم. جالب اینجاست که هر دوی آنها در انتهای صحبت‌های خود به این نتیجه می‌رسند که حضور کارگردانان سینما در تلویزیون باعث ارتقای سطح سلیقه مخاطب می‌شود و این اتفاق هم برای سینما خوب است و هم برای تلویزیون.

ایرج کریمی ابتدا به این نکته اشاره می‌کند که بدترین حالت همکاری کارگردانان سینما در تلویزیون این است که سینما شبیه تلویزیون شود و بعکس، چون هر کدام از اینها تعریف و جایگاه خود را دارند. کریمی فعالیت کارگردانان سینما در تلویزیون را وقتی مفید می‌داند که کارگردان سینما هنگامی که سفارش کار از تلویزیون می‌گیرد، حساسیت‌های خود را از دست ندهد و با همان وسواس‌هایی که در سینما کار می‌کند در تلویزیون هم کار کند و نباید کسب درآمد، کیفیت کار را تحت‌الشعاع قرار دهد. البته در این راه باید تهیه‌کننده هم حمایت لازم را از اثر و کارگردان بکند و او را برای پایین آوردن زمان تولید تحت فشار قرار ندهد.

مهرشاد کارخانی، معتقد است که کارگردانان سینما با خود داستان‌های تازه به تلویزیون می‌آورند و باعث می‌شوند که مخاطب تلویزیون افزایش یابد و او با آثار غنی آشنا شود.

کارگردان «ریسمان باز» بر این باور است که در هیچ زمانی نباید مخاطب را دست‌کم گرفت، چون او بسیار هوشمند است و اگر کارگردانی به بهانه این‌که آنتن تلویزیون برنامه می‌خواهد و کیفیت مهم نیست، آثار نازل را به نمایش بگذارد، مخاطب حتما متوجه می‌شود و اثر ساخته شده را تماشا نخواهد کرد، حالا سازنده آن هر کسی که می‌خواهد باشد.

کارخانی معتقد است که نمایش آثار ارزشمند از تلویزیون باعث ارتقای سطح سلیقه مخاطب می‌شود و او پس از دیدن این آثار دیگر به تماشای آثار سطحی نمی‌نشیند، به همین دلیل سازندگان آثار سطحی می‌کوشند سطح کیفی تولیدات خود را بالا ببرند.

ایرج کریمی هم با صحبت‌های کارخانی موافق است. کریمی بر این باور است وقتی تلویزیون سطح سلیقه مخاطب را ارتقا بخشد همین مخاطب وقتی می‌خواهد برای رفتن به سینما فیلمی انتخاب کند مطمئنا سراغ آثار سطحی و مبتذل نخواهد رفت.

کریمی و کارخانی هر دو بر این نکته تاکید دارند که ساخت اثر خوب در تلویزیون حمایت مدیران سیما را می‌طلبد و از سوی دیگرحساسیت و دقت نظر کارگردانانی که تصمیم دارند آثار برتر بسازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها