نزدیک به 2500 سال پیش ، کمبوجیه پسر کورش بزرگ لشگری به مصر فرستاد که هیچ‌گاه باز نگشت. بعدها تاریخ نویسان یونانی نوشتند: این لشگر شامل 50 هزار سرباز ایرانی بوده است که در توفانی از شن در بیابان مصر گرفتار و همه سربازان زیر شن و خاک مدفون شدند.
کد خبر: ۲۹۴۷۸۲

 از آن به بعد، جستجو برای یافتن بازمانده‌هایی از این سربازان که به یکی از اسرار چالش‌برانگیز باستان‌شناسی تبدیل شده بود همواره ادامه داشت تا هفته گذشته که 2 باستان‌شناس ایتالیایی اسکلت‌ها، جواهرات و سلاح‌هایی را یافتند که گمان می‌کنند متعلق به این لشگر است.

همه این اتفاقات در حالی رقم می خورد که حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشورمان در نامه‌ای از محمود احمدی‌نژاد درخواست کرد برای پیگیری و ارسال یک گروه متخصص ایرانی به مصر دستور لازم را صادر کند.

بقایی در بخشی از نامه‌اش نوشته است: «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجرای یکی از ماموریت‌های اصلی خود که حفظ،‌ احیا‌ و ثبت آثار و معرفی دستاوردهای عظیم تمدن بزرگ ایرانی اسلامی در جهت توسعه پایدار مبتنی بر دانایی، کشور عزیزمان است برای ارتقای فعالیت‌های باستان‌شناسی ایران اسلامی پیشنهاد می‌کند، با دستور حضرتعالی، وزارت امورخارجه طی مکاتبه با دفتر حافظ منافع کشور مصر در تهران،‌ در جلسه‌ای مشترک با مسوولان وزارت امورخارجه، نماینده تام‌الاختیار کشور مذکور و نماینده این سازمان، نکات و مسائل مرتبط با این موضوع را از دیدگاه سیاسی و دیپلماتیک بررسی کنند. با توجه به اهمیت موضوع در سطح بین‌المللی، سازمان متبوع پیشنهاد انجام کاوش باستان‌شناسی در قالب یک گروه متخصص را ارائه می‌کند تا با بررسی علمی و تخصصی موضوع از سوی پژوهشگران و باستان‌شناسان نسبت به انعکاس توانمندی‌های فنی و علمی میهن اسلامی در سطح بین‌المللی اقدام شود.»

دیروز اما محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به نامه رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، موافقت خود را با پیشنهادهای بقایی اعلام کرد. احمدی‌نژاد در بخشی از پاسخ نامه بقایی نوشت: «در موضوع کشف اخیر نیز لازم است تلاش کافی در جهت بازبینی زوایا و وقایع تاریخی آن صورت پذیرد و اطلاع‌رسانی مناسب به ملت ایران و عموم مردم علاقه‌مند جهان انجام گیرد. استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی ملی در موضوع میراث فرهنگی و بهره‌گیری از کارشناسان جهانی و ظرفیت‌های دیپلماسی و بین‌المللی مورد انتظار است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها