عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت در حوزه انتخابیه من در بوانات گردوی مرغوب تولید می‌شود اما متاسفانه دولت مجوز واردات گردوی بی‌کیفیت و مغز سفید از چین را داده و گردوی تولید شده کشاورزان ایرانی درمناطق مختلف از جمله بوانات استان فارس خریدار ندارد.
کد خبر: ۲۹۴۳۰۶

داوود محمدجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تصریح کرد: اگر دولت نظام تعرفه واردات محصولات کشاورزی را به نحو موثر تعیین نکند محصولات کشاورزان مانند گردوی امسال روی دست آنها باقی می‌ماند و مشکلات فراوانی برای تولید ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم آباده،بوانات و خرم بید در مجلس خواستار تعرفه موثر برای واردات محصولات کشاورزی شد و گفت: در حال حاضر کشاورز سیب زمینی مرغوب را کیلویی 220 تومان به فروش می‌رساند، در حالی که مصرف کننده آن را به بیش از 500 تومان خریداری می‌کند که متاسفانه کشاورزان با همه رنج و تلاش سهم بسیار ناچیزی از قیمت نهایی فروش محصول به دست می‌آورند.

بررسی لایحه حفظ محیط زیست دریا در کمیسیون کشاورزی

وی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی در مورد لایحه حفظ محیط زیست دریا که از سوی دولت تقدیم مجلس شده تا کنون 3 - 4 ماده آن را بررسی کرده است، گفت: در مورد هدفمندی یارانه‌ها خوشبختانه به گونه‌ای عمل شده که بخش کشاورزی و کشاورزان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی افزود:‌ یارانه نهاده‌های کشاورزی در لایحه هدفمندی حذف نشده،این اقدام کمک به کشاورزان خواهد بود که نهاده‌های تولید مانند کود، بذر به قیمت سابق با یارانه به کشاورزان داده می‌شود.

نماینده آباده، بوانات و خرم‌بید در ادامه افزود: برای حذف یارانه انرژی زمانبندی شده که چاه‌های کشاورزی به وسیله موتورهای برقی ظرف 5 سال تغییر پیدا کند و از زمان اجرای لایحه هدفمندی تا پایان اجرای آن تلمبه چاه‌های آب کشاورزی با کمک وزارت نفت و نیرو برقی شوند.

محمدجانی با بیان اینکه عمده افراد روستایی و کشاورز در حال حاضر کمتر از یارانه‌های دولتی استفاده می‌کنند، افزود: در صورت پرداخت نقدی یارانه به کشاورزان و روستاییان، مناطق محروم بیشتر برخوردار خواهند شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی افزود: تا امروز یارانه‌ها حذف نشده و عمده کشاورزان کمتر از منابع یارانه‌ای استفاده می‌کنند و با هدفمندی یارانه‌ها کشاورزان سهم بیشتری خواهند برد.

انرژی نقطه ضعف هدفمندی یارانه

نماینده آباده، بوانات و خرم‌بید در موردهزینه‌های انرژی در بخش کشاورزی افزود: نقطه ضعف در بخش کشاورزی هزینه انرژی است. باید در این زمینه اختیارات خاصی به دولت داد که کشاورزان ضرر نکنند، زیرا کشاورزی در کشور ما اقتصادی نیست و به صورت معیشتی اداره می‌شود. کشاورزان محصولی را می‌کارند که زندگی خود را بچرخانند و هیچ جنبه اقتصادی ندارد.

محمدجانی با اشاره به لزوم اجرای الگوی صحیح کشت گفت: کشاورز نباید دچار روزمرگی شود که با افزایش قیمت سیب‌زمینی به سوی کشت آن روی آورد و با کاهش قیمت آن سیب‌زمینی نکارد، بلکه باید طبق الگو و برنامه‌ریزی مشخصی انجام شود.

وی افزود: در 2 - 3 سال اخیر نفعی برای کشاورز متصور نشده، بلکه دچار زیان شده است، به گونه‌ای که با مشکلات موجود کشاورز علاوه بر زحمت و رنج کار بر روی زمین حتی از جیب مایه گذاشته و دچار زیان شده است.

محمدجانی گفت: در عین حال هنوز در روستاها برخی کشاورزی را حیثیت خود می‌دانند و آن را رها نمی‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: دولت باید تولید کشاورزی را در نظر گیرد و اجازه ندهد با حذف یارانه ها کشاورزی تعطیل شود و زمانی که وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون حاضر شده بود، اکثر اعضای کمیسیون بر لزوم حمایت از کشاورزان با هدفمندی یارانه‌ها تاکید داشتند.

محمدجانی افزود: در حالی‌که قیمت گازوئیل قرار بود، یکباره از 16 به 200 تومان افزایش یابد، با تصویب نمایندگان مقرر شد، ظرف 5 سال افزایش یابد به گونه‌ای که در سال اول این رقم به 80 تومان افزایش یابد.

وی گفت: به طور میانگین هزینه چاه تلمبه‌های گازوئیلی کشاورزان سالی یک میلیون تومان است که اگر نرخ 16 به 80 تومان افزایش یابد، این رقم حدود 5 میلیون تومان خواهد شد، در حالی که درآمد کشاورز به همان نسبت افزایش پیدا نمی‌کند.

وی خواستار حمایت از مناطق محروم و روستایی و کشاورزان خرد در کشور شد و گفت: دولت اگر کشاورزان را حمایت نکند آنها مجبور به ترک روستا و تولید خواهند شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی در مورد اصلاح نظام توزیع از بندهای طرح تحول اقتصادی گفت: اجرای این بند به وزارت بازرگانی برمی‌گردد که درحال حاضر عمده محصولات کشاورزی و کشاورزان از ناکارآمدی نظام توزیع محصولات کشاورزی رنج می‌برند و سهم کشاورز با همه زحمت و مرارت از قیمت نهایی محصول اندک است.

وی افزود: هدفمندی یارانه نوعی جراحی اقتصادی است که اگر خوب اجرا نشود، منجر به مرگ اقتصاد خواهد شد.

جراحی بزرگ و مرگ احتمالی اقتصاد

محمدجانی شوک‌های اول لایحه هدفمندی یارانه‌ها را تورم دانست و گفت: دولت باید با شوک تورمی به نحو عاقلانه وحساب شده برخورد کند و گرنه آثار تورمی تاثیر هدفمندی یارانه را که باید افزایش کارایی و بهره‌وری بیانجامد خنثی خواهد کرد.

افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان

وی افزود: همچنین نگاه افزایش سالانه 10 درصد به حقوق کارمندان در لایحه هدفمندی برای جبران کاهش خرید کارمندان در نظر گرفته شده که نظام هماهنگ حقوق و دستمزد باید به صورت کامل اجرا شود.

محمدجانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این سالانه مبلغی اضافه درآمد برای جبران کاهش قدرت خرید ناشی از تورم پرداخت می‌شود و اگر تولید در بخش کشاورزی بدون برنامه باشد از بین خواهد رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها