سکه‌های فلزی به مرور زمان و در اثر استفاده درخشندگی و جلای خود را از دست می‌دهند و سطح آنها کدر می‌شود. اما به راحتی و با استفاده از ترکیباتی که به‌ آسانی در دسترس شما قرار دارند، می‌توانید جلای از دست رفته پول‌های سکه‌‌ای را به آنها بازگردانید. برای این کار مقداری سرکه و نمک را در یک کاسه بریزید و آن را خوب هم بزنید تا نمک به طور کامل در سرکه حل شود.
کد خبر: ۲۹۳۹۷۸

سپس یک سکه فلزی را تا نیمه در ظرف محتوی محلول سرکه و نمک قرار دهید و آن را 10 تا 20 ثانیه در همین وضعیت نگه‌دارید.

نیمه دیگر سکه را هم به همین ترتیب در این ظرف قرار دهید. اگر ظرفی را که برای این کار انتخاب کرده‌اید ظرف شفافی باشد، می‌توانید برای چند ثانیه واکنش بین سطح سکه و محلول موجود در ظرف را ببینید. کدر شدن سطوح سکه‌های فلزی ناشی از واکنش مس با اکسیژن موجود در هوا است که منجر به تشکیل اکسید مس در سطح سکه می‌شود.

مس خالص روشن و درخشنده است، اما اکسید مس کدر و متمایل به سبز است. وقتی سکه در محلول سرکه و نمک قرار می‌گیرد، اسید استیک موجود در سرکه اکسید مس را در خود حل می‌کند و بنابراین سطح سکه براق و تمیز خواهد شد، چون لایه‌‌ای از مس که اکسید نشده، در سطح سکه قرار خواهد گرفت. در این واکنش مس موجود در اکسید مس که با اسید استیک واکنش داده در ظرف باقی خواهد ماند. برای این که بتوانید با استفاده از ترکیبات شیمیایی دیگر به نتیجه مشابهی دست یابید، می‌توانید به جای سرکه از لیموترش که حاوی نوعی اسید دیگر است، استفاده کنید. اگر پس از خارج کردن سکه‌ها از ظرف محتوی محلول نمک و سرکه آنها را با آب بشویید، واکنش بین نمک و سرکه و سطح سکه متوقف می‌شود و سکه‌ها به مرور زمان درخشندگی خود را از دست می‌دهند و دوباره کدر خواهند شد. اما سرعت انجام این واکنش، یعنی اکسید شدن سطح فلز آنقدر سریع و ناگهانی نخواهد بود که شما بتوانید متوجه آن شوید. این در حالی است که وجود بقایای محلول نمک و سرکه در سطح فلز نیز منجر به تسریع انجام واکنش بین مس و اکسیژن موجود در هوا خواهد شد. اکسید مس سبز آبی تشکیل شده در نتیجه انجام این واکنش، زنگار مس نام دارد. زنگار مس در حقیقت نوعی جرم سبز رنگ است که در فلزات وجود دارد و شاید بتوان گفت زنگار مس شبیه همان جرم تیره‌رنگی است که به مرور زمان در سطح اجسام نقره ای تشکیل می‌شود. اکسید شدن فرآیندی است که در طبیعت نیز انجام می‌شود و نتیجه آن تولید مواد معدنی نظیر مرمر سبز، مرمر آبی و یا همان آزوریت است. اگر چندین پیچ یا میخ فولادی را در ظرف محتوی محلول نمک و سرکه که سکه‌ها را در‌آن قرار داده بودید بیندازید، بتدریج پوششی از جنس مس در سطح‌آنها ایجاد خواهد شد. فولاد‌آلیاژی است که آهن فلز اصلی تشکیل دهنده آن است. محلول نمک و سرکه بخشی از آهن موجود در پیچ‌ها و میخ‌های فولادی و همچنین اکسید آهن موجود در سطح آنها را در خود حل می‌کند و به این ترتیب، بار منفی در سطح آنها ایجاد خواهد شد. از آنجایی که بار منفی ایجاد شده در سطح این میخ‌ها یا پیچ‌ها تمایل بیشتری بر جذب یون‌های مثبت مس دارد، پوششی مسی در سطح‌آن ایجاد خواهد شد. این در حالی است که همزمان واکنش بین یون‌های هیدروژن اسید استیک و اکسید فلزات مس و آهن مقداری گاز هیدروژن را در محیط آزاد می‌کند که حباب‌هایی را در سطح میخ‌ها و پیچ‌ها تشکیل می‌دهد.

منبع : chemistry about

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها