به پیشواز مرحله پلی‌آف جام‌جهانی 2010 در قاره اروپا

خط و نشان مردان بلاژویچ برای برزیل اروپا

یکی از جالب‌ترین رویارویی‌ها در مرحله پلی‌آف انتخابی جام‌جهانی فوتبال 2010 در قاره اروپا که به طور رفت و برگشت در 23 و 27 آبان برگزار می‌شود، تقابل پرتغال با بوسنی است؛ تیم‌هایی که در گروه‌های 9گانه اروپا اول شدند مستقیم به آوردگاه آفریقای جنوبی راه یافته‌اند و از میان 9 تیم حائز رتبه دوم گروه‌ها 8 تیم برای مرحله پلی‌آف گزینش شده‌اند که به طور دو به دو با یکدیگر ستیز می‌کنند تا 4 تیم دیگر به مرحله نهایی راه یابند.
کد خبر: ۲۹۳۶۳۱

در دیگر دیدارهای این مرحله، فرانسه با ایرلند جنوبی، یونان با اکراین و روسیه با اسلوونی رقابت خواهند کرد. امتیاز انجام دیدارهای برگشت در خانه خودی در این مسابقه‌ها به بوسنی، اکراین، اسلوونی و فرانسه اختصاص یافته است.

در این میان، پیکار پرتغال با بوسنی به خاطر تفاوت‌های فراوان فوتبال و جوامع 2 کشور، توجه فراوانی را برانگیخته است. پرتغال شروع بسیار ضعیفی در گروه اول اروپا داشت، به طوری که در 5 بازی اول خود تنها یک برد کسب کرد، ولی در حالی که در لبه پرتگاه سقوط جای داشت، در 3 دیدار آخرش 7 امتیاز گرفت تا با پشت سر گذاشتن سوئد دوم شود و به پلی‌آف راه یابد. کارلوس کرش، سرمربی پرتغال که تا پیش از بیداری دیرهنگام تیمش تحت فشار و انتقادات زیادی قرار داشت و برکناری‌اش تقریبا حتمی نشان می‌داد، روزها پس از پشت سر نهادن آن بحران‌ها می‌گوید: ما لایق رسیدن به این مرحله بوده‌ایم، اما برخلاف آنچه تصور می‌شود بازی‌های ما با بوسنی اصلا آسان نخواهد بود.

بدی قضیه در این است که این بار برخلاف مرتبه قبلی هیچ شانس و امکان مجددی برای تیم‌های حائز رتبه دوم متصور نخواهد بود و فقط برنده‌ها‌ هستند که به جام‌جهانی می‌روند؛ البته تعداد بازیکنان بین‌المللی و پرتجربه در اردوی ما بسیار بیشتر از بوسنی است و نفرات ما بهتر می‌توانند با شرایط خاص و سخت روانی این گونه دیدارها کنار بیایند. با این حال خیلی‌ها در اروپا معتقدند بوسنی به آسانی تسلیم نخواهد شد.

این تیم که مربیگری‌اش با میروسلاو بلاژویچ، سرمربی کروات سابق تیم ملی ایران است، در دیدار آخرش در گروه پنجم انتخابی اروپا با نتیجه 2 5 به اسپانیا باخت، اما در نهایت به رتبه دوم رسید تا در پلی‌آف حاضر باشد. موفقیت بزرگ بلاژویچ و مردانش در این راه پشت سر نهادن ترکیه و بلژیک بوده که پیشینه کسب رتبه‌های سوم و چهارم جام‌جهانی ظرف 23 سال اخیر را دارند. در تیم بوسنی برخی مهره‌ها اینک شهرت بین‌المللی دارند و در تیم‌های باشگاهی خود حرف اول را می‌زنند. ادین ژکو و میسیموویچ در وولفسبورگ و وداد ایبی شویچ در هافن‌هایم آلمان از آن قبیل‌اند که 2نفر نخست، وولفسبورگ را به اولین و تنها قهرمانی‌اش در بوندس‌لیگا رسانده‌اند و ایبی شویچ هم گلزن اول هافن‌هایم در قهرمانی این تیم در نیم‌فصل‌ نخست همین لیگ در فصل گذشته بود.

بوسنی که از سال 1992 به بعد مستقل شد و از دل یوگسلاوی سابق بیرون آمد، هرگز در مرحله پایانی جام‌‌های جهانی حاضر نبوده است، ولی بلاژویچ ناامید نیست و از حالا برای پرتغال که به لقب برزیل اروپا مفتخر شده است، خط و نشان می‌کشد و اعتقاد دارد که به‌رغم تقابل شاگردانش با امثال کریستیانو رونالدو، شانس صعود برای آنان وجود دارد. او می‌گوید: ما می‌توانیم همسطح با پرتغال ظاهر شویم و نتیجه بگیریم. درست است که کشور کوچکی هستیم و در قیاس با امثال پرتغال ثروت و امکاناتی نداریم، اما به همان میزان و تناسب راهیابی‌مان به مرحله نهایی جام جهانی می‌تواند رخدادی بزرگ باشد و یک ملت را به اوج سرور برساند و این کاری است که ما باید انجام بدهیم.

تنها تیم بی‌شکست

اگر پرتغال به‌رغم اظهارات خوشبینانه چیرو از رویارویی با بوسنی آنقدرها هم ناراضی نیست، فرانسه قطعا از این که باید با تیم سرسخت و تسلیم‌ناپذیری مثل ایرلند جنوبی مصاف بدهد، ناراضی است و این را می‌داند که ایرلندی‌ها به‌رغم همگروه بودن با ایتالیا در پیکارهای انتخابی اروپا بی‌شکست ماندند و امثال رابی کین و جان اوشی را در خدمت دارند و به واقع تنها تیم در میان 8 تیم مرحله پلی‌آف هستند که باختی را متحمل نشده‌اند. فرانسه در نقطه مقابل در مرحله انتخابی دقایق پررنجی را سپری کرد و در گروه هفتم اروپا پس از صربستان دوم شد و اگر ریموند دومنک بعد از این ناکامی نسبی و همچنین شکست شدید در یورو 2008 هنوز سر کار است، به این علت است که او 3 سال و نیم پیش عنوان نایب قهرمانی جام جهانی قبلی را به شکلی غیرمنتظره و پس از حذف اسپانیا و برزیل نصیب خروس‌ها کرد و جناح‌های قدرتمندی هم درون فدراسیون فوتبال فرانسه همیشه در حمایت از وی به‌رغم میل عظیم مردم این کشور به تعویض او کوشا بوده‌اند.

ماتیاژ کک: روسیه شانس و اعتبار بیشتری از اسلوونی دارد اما مگر همیشه نامدارترها پیروز شده‌اند؟

در ظاهر و روی کاغذ فرانسه را باید برنده این رویارویی دانست، زیرا صاحب ستاره‌هایی چون تیه‌ری آنری، فرانک ریبه‌ری، کریم بنزما، گورکوف و گوو در جمع نفرات خود است و پس از 2 سال کش و قوس بین دومنک و دیوید ترزه‌گه سرانجام این مهاجم 32ساله باشگاه یوونتوس ایتالیا خواهان بازگشت به دیدارهای ملی شده است. ژرار هولیه، مدیرفنی تیم ملی فوتبال فرانسه که به خاطر پیشینه 6 سال کار در لیورپول با فوتبال بریتانیا هم کاملا آشناست، می‌گوید: فکر می‌کنم همان‌قدر که ما از رویارویی با ایرلندی‌ها گریزان بودیم آنها نیز در تضاد با اظهارات پس از قرعه‌کشی‌شان از این که مجبورند با ما بازی کنند، ناراحت‌اند. در ظاهر هر دو تیم کارشان را با شانسی برابر شروع می‌کنند و شناسایی 2 تیم از روش کار یکدیگر نیز به سطحی بالا می‌رسد. اصولا تعداد قابل ملاحظه‌ای از فرانسوی‌ها و ایرلندی‌ها در لیگ انگلیس بازی می‌کنند. همه اینها نشان می‌دهد که مسابقه‌های خاص و سنگینی را در پیش داریم.

در سرمای زودرس روسیه

دیگر تلاقی جالب در مرحله پلی‌آف بین روسیه و اسلوونی است. این در حالی است که گاس هیدینک مربی معروف و 63 ساله هلندی تیم روسیه می‌کوشد با چهارمین تیم متفاوت خود در مرحله نهایی جام‌های جهانی حاضر باشد.

او ابتدا در سال 1998 تیم ملی کشورش را به رتبه چهارم جام جهانی فرانسه رساند، سپس در سال 2002 کره جنوبی را هم در میان حیرت ناظران صاحب همین رتبه کرد و آنگاه در سال 2006 استرالیا را از گروهش در مرحله نخست بالا آورد و در مرحله حذفی فقط با یک پنالتی مشکوک تسلیم ایتالیا که بعدا به قهرمانی رسید، شد.

اسلوونی حریف این بار هیدینک درصدد راهیابی به مرحله نهایی جام جهانی برای دومین بار در تاریخ کوتاه استقلال و حیات خود از 1992 به این‌سو است. رتبه نخست سال 2002 بود که اسلوونی در همان مرحله نخست حاشیه‌نشین شد و از گروهش بالا نرفت. ماتیاژ کک، سرمربی فعلی اسلوونی در پاییز 2009 می‌گوید: همه می‌دانند روسیه ابتدا به ساکن بختی بیشتر از ما دارد و پیشینه و قدرتش بیشتر است، اما من می‌پرسم مگر همیشه تیم‌هایی که سوابق و شهرتشان بیشتر بوده، برنده شده‌اند؟

در گذشته بارها خلاف این شکل گرفته است، من نیز معترفم که بازی کردن در روسیه طی ماه نوامبر (آبان) به خاطر سرمای شدید زودرس این کشور بسیار سخت خواهد بود.

فقط یک مرتبه صعود

دیگر رویارویی مرحله پلی‌آف اروپا همان طور که قبلا آوردیم بین یونان و اکراین است. یونان قهرمان شگفتی‌ساز سال 2004 اروپاست، اما در یورو 2008 بازنده‌ای صرف بود و در جام‌جهانی سال 1994 بود که تنها شرکتش بود هر سه بازی‌اش را باخت و طبعا از گروهش بالا نرفت. اکراین سال 2006 برای اولین‌بار در مرحله نهایی جام‌جهانی ظاهر شد و اینجا تا یک‌چهارم نهایی پیش تاخت و حضور قابل قبول دیناموکی‌یف در فصل جاری جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا امیدهای تیم ملی اکراین را نیز برای بازی با یونانی‌ها و راهیابی به جام‌جهانی نوزدهم بیشتر کرده است.

غیرقابل پیش‌بینی

با این حال و به رغم نکات برشمرده شده، تشخیص نتیجه نهایی کار دشوار و پیش‌بینی صددرصد دقیق غیرممکن است. می‌توان گفت‌ شانس پرتغال از بوسنی و روسیه از اسلوونی بوضوح بیشتر است، برخی مهارت‌های فردی فرانسه بر خصلت‌های خشک ایرلند می‌چربد و توان یونان و اکراین یکدیگر را خنثی و بازی را 50 50 می‌کند، اما این همه چیزی است که درباره 4 نماینده واپسین قاره سبز در اولین جام‌جهانی به میزبانی آفریقا می‌توان گفت.

برنامه دیدارهای پلی‌آف اروپا (23 و 27 آبان): ایرلند جنوبی با فرانسه، پرتغال با بوسنی، یونان با اکراین و روسیه با اسلوونی

مترجم: وصال روحانی
منبع: Soccernet

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها