با حضور رئیس‌جمهوری و شخصیت‌های برجسته کشوردر جشنواره حکمت سینوی صورت گرفت

بزرگداشت ابن‌سینا در همدان

برگزاری جشنواره حکمت سینوی در همدان باعث شد آبان ماه پایتخت تمدن و فرهنگ ایران اسلامی، سرشار از شمیم اندیشه‌های ناب شود و بار دیگر با یاد بوعلی سینا، تجلی فرهنگ و خرد، روح این مرز و بوم را به وجد آورد.
کد خبر: ۲۹۳۶۰۸

ابن‌سینا فارغ از همه جریان‌های سیاسی، متعلق به هیچ یک از ملت‌ها و در محدوده جغرافیایی هیچ از یک از کشورها نیست بلکه تفکرات و اندیشه‌های شیخ‌الرئیس متعلق به همه تاریخ و بشریت است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در اولین جشنواره علمی فلسفی حکمت سینوی تفکرات وی را برگرفته از اعتقادات معنوی و خداجویانه وی دانست و افزود: شیخ‌الرئیس از ابتدای عمر خود در کنار جستجوی علم و دانش به تهذیب نفس و درک معارف الهی پرداخت و شناخت زوایای پنهان معرفت الهی موجب دستیابی وی به علوم مختلف و تسلط او بر تمام دانش بشری تا آن زمان شد.وی هدف از تلاش برای شناخت ابن‌سینا و مفاخر و فلاسفه عالی‌مقام و خداجو را دستیابی به الگوی عملی اندیشه و تفکر درست و تهذیب نفس واقعی دانست تا سرلوحه‌ای برای تعالی انسان و بشریت باشد.

به گفته احمدی‌نژاد، تنها راه نجات بشریت از ظلم‌ها و استعمارهایی که در دنیای امروز بر خلقت والای انسان شده و می‌شود، عمل کردن به دستورات الهی و پیامبران خدا و پیروی کردن از اندیشه‌های فلاسفه عارف و خداجوست.

جاودانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین تصریح کرد: استان همدان ظرفیت علمی و عملی معرفی مفاخر و دانشمندان ایران زمین را دارد و می‌تواند به پایگاه قوی معرفی افکار دانشمندان و مفاخر ایرانی به جهانیان مبدل شود.

سیدمحمد حسینی با اشاره به شخصیت علمی و فلسفی بوعلی سینا اضافه کرد: دانشمندان و پژوهشگرانی که در علوم مختلف کنکاش و جستجو کرده‌اند در برخورد با آثار فاخر ابن‌سینا لب به تحسین و تجلیل باز کردند و آنهایی که با نگاهی از سر انتقاد آثار شیخ‌الرئیس را وارسی کرده‌اند، نتوانسته‌اند شخصیت علمی وی را نادیده بگیرند.وی تصریح کرد: شیخ‌الرئیس با خلق آثار بی‌شمار علمی و فلسفی و پژوهش در علوم مختلف، بالاترین افتخارات را برای جهان بشری و ایران اسلامی آفرید که از این مزیت باید به نحو شایسته‌ای برای تعالی بشریت استفاده کرد.

اساس اندیشه

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بوعلی‌سینا نماد عقل و علم و تفکر است. غلامعلی حدادعادل در ادامه، تحکیم بنیان تفکر عقلانی را در تمدن اسلامی، مهم‌ترین کار بوعلی سینا دانست.وی با بیان این‌که برای تقویت بنیاد بوعلی باید منابع و کتاب‌های مورد نیاز در اختیار دوستداران حکمت قرار گیرد، افزود: باید تمام آثار ابن‌سینا حتی چاپ‌های کتاب‌های ابن‌سینا از سراسر جهان به صورت نسخه اصلی یا حتی عکس جمع‌آوری شده و در موزه آرامگاه وی نگهداری شود.به گفته حدادعادل، ضروری است که ترجمه‌های آثار ابن‌سینا شناخته و گردآوری شود حتی شرح‌هایی که در طول تاریخ در آثار ابن‌سینا نوشته شده یا مقالاتی که درباره ابن‌سینا نوشته شده باید به صورت مدون در موزه آرامگاه وی نگهداری شود.وی ادامه داد: پایان‌نامه‌هایی که در ایران و سایر کشورهای اسلامی و غربی با استناد به آثار ابن‌سینا یا حتی راجع به خود او نوشته می‌شود نیز بهتر است که در وبگاه رایانه‌ای منتشر شود.

حدادعادل افزود: این نکوداشت‌ها نسل جوان امروز را با گذشته خود آشنا می‌کند، جوانان امروز باید بدانند به چه فرهنگ، تمدن و گذشته‌ای تعلق دارند، آنها باید بدانند شهروندان ایران اسلامی هستند کشوری که بزرگانی مانند بوعلی‌ها را در دامان خود پرورده است.

وی تأکید کرد: نسل امروز باید همت خود را بلند داشته باشد، افق‌های دور را ببیند و برای مجد و عظمت جهان اسلام قدم برداشته و تولیدکننده علم باشد.وی با اشاره به این‌که 1002سال از آرمیدن بوعلی سینا در شهر همدان می‌گذرد، گفت: همدان به سبب سابقه دیرینه و درخشان خود در تمدن و فرهنگ اسلامی به پایتخت تاریخ و تمدن مشهور است.حداد عادل ادامه داد: بی‌سبب نبوده که ابن‌سینا از میان شهرهای مختلف ایران زمان خود، همدان را برای اقامت انتخاب کرده است. کسانی که با تاریخ فرهنگی این شهر آشنا باشند، تصدیق می‌کنند که انتخاب او بجا بوده است.

وی تصریح کرد: بوعلی در تاریخ ایران نماد عقل، علم و تفکر است، ظهور و حضور او در وجدان و حافظه تاریخی ما به اندازه‌ای است که شخصیت بوعلی وارد حوزه فرهنگ شده و در محافل فلسفی محدود نشده است.

وی افزود: تمدن اسلامی، تمدنی عقلانی است؛ چراکه قرآن بیش از هر کتاب مقدس دیگری به تفکر و تعقل دعوت کرده است و از آغاز ظهور اسلام همواره حکیمان و متفکران تلاش می‌کردند ساختمان و ساختار تفکر عقلانی را در این فرهنگ و تمدن ایجاد کنند.

به تصریح حدادعادل، بنایی که ابن‌سینا گذاشت هرگز بعد از او ویران نشد؛ چراکه اگر 600 سال بعد از ابن‌سینا کسی مثل ملاصدرا، حکمت متعالیه را بنیان نهاد، کارش در اصل، تکامل دستاوردهای فلسفی ابن سینا بود.

حدادعادل بیان کرد: امروز هیچ حوزه فلسفی جدی در کشور ما، عالم تشیع و جهان اسلام نیست که به کتاب شفای او بی‌تفاوت باشد.

وی گفت: او حکیم عقلی عبوس و خشک نیست؛ بلکه لطافت معنوی، اسلامی و قرآنی را با استحکام عقلانی همراه کرده است.

نشر دانش

رئیس پژوهشگاه حکمت و فلسفه ایران نیز با اظهار تاسف از این که تاکنون بیش از 35 درصد از آثار ابن‌سینا حتی یک بار هم چاپ نشده، افزود: باید اقدامی سریع برای انتشار این کتاب‌ها صورت بگیرد.غلامرضا اعوانی در اختتامیه جشنواره حکمت سینوی گفت: طرحی پیشنهاد شده تا آثار ابن‌سینا تصحیح و در 3 مرحله به چاپ برسد و در حال حاضر 20 رساله برای انتشار آماده شده است.

اعوانی با اشاره به این که هویت فرهنگی ما وابسته به فکر و اندیشه ماست، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر شمار زیادی از کتب ارزشمند یا در کتابخانه‌های ایران خاک می‌خورند یا در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشگاه حکمت و فلسفه ایران گفت: هویت فرهنگی ایران به فکر و اندیشه است، بنابراین باید برای احیای این تمدن باستانی کوشش همگانی صورت گیرد.

سپاس

در این جشنواره جایزه یکصد هزار دلاری و بین‌المللی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا به برگزیدگان 5 محور اصلی جشنواره حکمت سینوی با عنوان، ابن‌سینا پژوهشی، فلسفه ابن‌سینا، پزشکی ابن‌سینا، حکمت ابن‌سینا (هگمتانه) و مفاخر (با محوریت معرفی سیدجمال‌الدین اسدآبادی) اهدا شد.

آیت‌الله جوادی آملی به پاس فعالیت برای پیشرفت فلسفه اسلامی واجد دریافت جایزه فلسفی بوعلی‌سینا، دکتر میکلوس ماروت به پاس فعالیت در معرفی مکتب سینوی در سطح جهان واجد دریافت جایزه ابن‌سینا پژوهی، دکتر سیدحسین نصر به پاس فعالیت برای همبستگی دانش و معنویت جهت ارتقای کیفیت زندگی واجد دریافت جایزه هگمتانه بوعلی‌سینا، دکترعلی‌اکبر ولایتی به پاس فعالیت‌های برجسته در پیشرفت طب سنتی در ایران واجد دریافت جایزه پزشکی بوعلی‌سینا و حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی به پاس فعالیت‌هایش برای شناخت معرفی سیدجمال‌الدین اسدآبادی واجد دریافت جایزه مفاخر بوعلی‌سینا شدند.

جشنواره حکمت سینوی 20 تا 22 آبان ماه با حضور اندیشمندان و استادان حوزه و دانشگاه از 36 کشور جهان در همدان برگزار شد.

همدان - خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها