داوران جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ایثار در گفتگو با «جام‌جم» عنوان کردند:

ارزش‌های فرهنگی نیازمند قالب‌های نمایشی

گروه فرهنگ و هنر: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ایثار که از 20 تا 24 آبان‌ماه در کرمانشاه برگزار می‌شود، به دنبال آن است تا با بهره‌گیری از 2 وجه تعلیمی و سرگرم‌سازی هنر نمایش، مفهومی فرهنگی و انسانی را به کودکان و نوجوانان منتقل کند. تئاتر در عمر بیش از 2 هزارساله‌اش، همیشه 2 مقصود و هدف را به موازات هم دنبال کرده است؛ ابتدا بر آن بوده تا مخاطبانش را سرگرم سازد و سپس به آنان چیزی را بیاموزد. وجه تعلیمی تئاتر چه در عهد کلاسیک‌های یونان، چه در دوره رنسانس و چه در قرن بیستم که مکتب‌های گوناگون و متنوعی را از سر گذراند، همیشه وجود داشته و هر زمان به شکلی و صورتی متفاوت تجلی پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۹۳۱۳۲

بنیاد شهید انقلاب اسلامی چند سالی است که با بهره‌گیری از قالب‌های گوناگون هنری، سعی کرده تا مفاهیمی فرهنگی چون ایثار، شهادت و مقاومت را به نسل جوان و کودک کشور انتقال دهد که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ایثار را هم باید در راستای آن مورد ارزیابی قرار داد.

دکتر اردشیر صالح‌پور که چهارشنبه برای داوری آثار این جشنواره به کرمانشاه سفر خواهد کرد، در این باره می‌گوید: سن کودکی بهترین دوره برای دریافت آموزه‌های تعلیمی و تربیتی است که شکل‌گیری شخصیت نهایی انسان در آن شکل می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر ادامه می‌دهد: ما هم باید مثل بسیاری از کشورهای دیگر، مفاهیم فرهنگی و ارزشی خودمان را در دوره کودکی به نسل‌های آینده‌ساز منتقل کنیم و از این راه به یک تداوم و استمرار فرهنگی و اجتماعی برسیم.

دکتر رحمت امینی هم که از داوران این جشنواره است، با اشاره به این که از تاثیر تئاتر بر کودک و نوجوان غافل مانده‌ایم، تاکید می‌کند: هنرهای نمایشی از آنجا که پایه و اساس آن را بازی و نقش‌‌آفرینی می‌سازد، به حال و هوای کودکی بسیار نزدیک است. در واقع تئاتر تاثیرش بر کودکان و نوجوانان بسیار بیشتر و عمیق‌تر از بزرگسالان است و ما باید آن را به عنوان وسیله و رسانه‌ای تربیتی بیش از گذشته به کار بگیریم.این استاد دانشکده هنر و معماری می‌افزاید: در حالی که تئاتر هم سرگرمی‌ساز و هم تعلیم‌دهنده است، باید به مدارس راه یابد و به جشنواره‌‌های کودک و نوجوان محدود نشود.

وی ادامه می‌دهد: نسل حاضر ایران، شاهد مقاومت و ایثار مردمی در دوره انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نبوده و این وظیفه هنر و بویژه تئاتر است تا این مفاهیم فرهنگی را به کودکان و نوجوانان منتقل کند.صالح‌پور هم با اشاره به این که آثار ادبیات و حکیمان تاریخ ایران چون سعدی و عطار نیز سراسر تعلیم مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی است، می‌گوید: جشنواره تئاتر ایثار هم می‌کوشد که مفهومی انسانی را نهادینه کند و آن را در سطح جامعه گسترش دهد.

این نویسنده می‌افزاید: اگر گذشتگان ما از نظم و نثر برای انتقال فضائل فرهنگی و اخلاقی بهره برده‌اند، ما باید به سراغ قالب‌های نمایشی برویم و مفاهیمی چون ایثار، جوانمردی و فتوت را به نسل کودک و نوجوان معرفی کنیم.

صالح‌پور با تاکید بر این که در چنین جشنواره‌هایی باید از قالب‌های کلیشه‌ای پرهیز کنیم، ادامه می‌دهد: هنرمندان تئاتر در به روی صحنه بردن مفاهیم اخلاقی، ارزشی و فرهنگی باید دست از ظاهر برداشته و به جوهره آنها بپردازند تا به عنوان پایه‌ها و بنیادهای جامعه عمل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها