نتایج یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نشان داد: مصرف خرما به عنوان یک ماده غذایی به دلیل اثرات بازدارنده در رشد باکتری عامل پوسیدگی دندان در پیشگیری از بروز این عارضه موثر است.
کد خبر: ۲۹۲۷۰۸

به گزارش ایسنا، این تحقیق با هدف تعیین تأثیر عصاره خرما بر رشد استرپتوکوک میوتانس عامل اصلی پوسیدگی دندان توسط دکتر اشرف سیدی ، متخصص پروتزهای دندانی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و جمعی از همکارانش انجام شده است.

پوسیدگی دندان شایع‌ترین عفونت باکتریایی در انسان است که اصلی‌ترین عامل شروع‌کننده آن استرپتوکوک میوتانس می‌باشد.

نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که بعضی از مواد غذایی می‌توانند با جلوگیری از رشد استرپتوکوک میوتانس مانع از ایجاد پوسیدگی دندان شوند.

این مطالعه به صورت یک تحقیق تجربی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با همکاری بخش میکروبیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.

در این مطالعه اثر خرما بر رشد استرپتوکوک میوتانس در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت برای انجام این پژوهش پس از کشت استرپتوکوک میوتانس، محیط‌های کشت حاوی خرما با استفاده از میوه، شیره و عصاره خرما با غلظت‌های مختلف تهیه و میکروارگانیسم استرپتوکوک میوتانس در این محیط‌ها کشت داده شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که پس از 24 ساعت استرپتوکوک میوتانس در محیط‌های با غلظت کم خرما رشد اندکی داشت، ولی با افزایش غلظت خرما میکروارگانیسم‌ها قادر به رشد در محیط کشت نبودند.

نتایج نشان می‌دهد با توجه به نقش بازدارندگی خرما از رشد استرپتوکوک میوتانس می‌توان خرما را به عنوان یک ماده غذایی پیشگیری کننده از ایجاد پوسیدگی معرفی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها