جام جم آنلاین  816 سال پیش ، سلطان صلاحالدین ایوبی پس از درهم شکستن صلیبیون در روز 20 سپتامبر سال 1187 میلادی شهر بیتالمقدس را محاصره میکند.
کد خبر: ۲۹۲۵۳
شهر بیتالمقدس به زودی تسلیم میشود و سلطان صلاحالدین فاتحانه وارد بیتالمقدس قبله اول مسلمین جهان میشود که کمتر از یک قرن قبل توسط صلیبیون اشغال شده بود.

پیش از این ، در روز 3 ژوییه سال 1187 میلادی سلطان صلاحالدین فرمانروای مصر و سوریه نیروهای صلیبی و مسیحیان فلسطین را در دامنه تپههای حثین در نزدیکی دریاچه طبریه به سختی شکست داده و لشکر آنها را در هم شکسته بود.

وی در این جنگ هزاران نفر از آنها را اسیر کرد تنها کنت ریمون طرابلسی موفق شد با گروه کوچکی فرار کند.
سلطان صلاحالدین علیرغم اینکه صلیبیون در دوران اشغال فلسطین مرتکب فجایع زیادی شده بودند ، آنها را مشمول رافت اسلامی قرار میدهد و فقط 300 راهب سرباز از فرقههای تامپل و هوسپتیالیه که به خونخواری و سبعیت شهرت داشتند را به قتل میرساند.

وی پس از این پیروزی چشمگیر به سوی بیتالمقدس حرکت میکند.
پس از بازپسگیری بیتالمقدس ، سلطان صلاحالدین مسیحیان و صلیبیون ثروتمند را با دریافت فدیه آزاد میکند و برای آزادی 7000 مسیحی فقیر یک فدیه کلی به مبلغ 30000 درهم را تعیین میکند و راهبان تامپل و هوسپیتالیه را ناگزیر مینماید تا جور فقیران را کشیده و این مبلغ را برای آزادی آنها پرداخت کنند.

بازپس گیری بیتالمقدس در زمانی کمتر از یک قرن از هنگام اشغال آن توسط صلیبیون مانند یک بمب جهان غرب را به لرزه درمیآورد.

فیلیپ اگوست پادشاه فرانسه ، ریچارد اول پادشاه انگلستان و فردریک باربوروس امپراتور آلمان در راس لشکر انبوهی به سوی بیتالمقدس حرکت میکنند تا جنگ سوم صلیبی را به راه اندازند اما ، آنها در این راه موفق نمیشوند.< br>

فردریک باربوروس امپراتور آلمان که ستون لشکر صلیبیون را تشکیل میداد ، در منطقه آناتولی گرفتار سیلاب مهیبی میشود و سیلاب او و بخش اعظم لشکریانش را نابود میکند.
فیلیپ اگوست پادشاه فرانسه در میانه راه مطلع میشود که فرانسه مورد هجوم قبایل وحشی قرار گرفته و ناگزیر میگردد ، به سرعت به فرانسه بازگردد.

ریچارد اول که بعدها لقب شیردل را میگیرد تا شهر آکرا پیش میآید و این شهر را تصرف میکند.
اما این پیروزی در سایه اقدام بیرحمانه وی در قتل عام 2700 اسیر رنگ میبازد.

براساس برخی روایات تاریخی معتبر ریچارد در جنگ اسیر سلطان صلاحالدین میِشود و پس از این که صلاحالدین از مقام وی به عنوان پادشاه انگلستان مطلع میگردد رعایت مقام وی را کرده و محترمانه او را آزاد میکند.

این اقدام صلاحالدین موجب میشود تا شهرت جوانمردی وی حتی در دنیای غرب منعکس شود.
سلطان صلاحالدین با این حال به مسیحیان اجازه میدهد تا آزادانه برای زیارت مقبره حضرت عیسی (ع) به بیتالمقدس سفر کنند.

به این ترتیب ، در روز 20 سپتامبر سال 1187 میلادی سلطان صلاحالدین ایوبی پس از در هم شکستن صلیبیون شهر بیتالمقدس را محاصره کرده و اندکی بعد آن را از اشغال صلیبیون آزاد میکند.

بار دیگر بیتالمقدس قبله نخست مسلمانان به آغوش کشورهای اسلامی بازمیگردد.

بهرام افتخاری


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها