فیلم سینمایی «پنهان» ساخته میشائیل هانکه در نظرسنجی روزنامه تایمز از منتقدان، نویسندگان و سینماگران بهترین فیلم به نمایش درآمده در بریتانیا از سال 2000 تا 2009 لقب گرفت.
کد خبر: ۲۹۲۴۴۷

در آستانه پایان سال 2009 و ورود به دومین دهه از هزاره سوم میلادی سایت اینترنتی روزنامه تایمز لندن در نظرسنجی از منتقدان ، نویسندگان و سینماگران بریتانیایی اقدام به انتخاب 100 فیلم برگزیده دهه اول هزاره سوم کرد که در آن «پنهان» با بازی دانیل اوتوی و ژولیت بینوش در صدر قرار گرفت.

دهمین فیلم سینمایی کارنامه فیلمساز شهیر آلمانی اتریشی محصول سال 2005 است و 21 جایزه برده و 22 بار نامزد دریافت جایزه شده است. هانکه با «پنهان» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را برد و در جوایز فیلم اروپایی چهار جایزه از جمله بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردان و بهترین فیلم به «پنهان» رسید.

«برتری بورن» و «اولتیماتوم بورن» ساخته پل گرینگرس، «جایی برای پیرمردها نیست» جوئل و ایتن کوئن، «مرد خرس قهوه‌ای» مستند ورنر هرتسوگ، «تیم آمریکا: پلیس جهانی» تری پارکر، «میلیونر زاغه‌نشین» دنی بویل، «آخرین پادشاه اسکاتلند» کوین مکدانلد، «کازینو رویال» مارتین کمبل، «ملکه» استفن فریرز و «گرسنه» استیو مکوئین در این نظرسنجی دوم تا دهم شدند.

«بورات»، «زندگی دیگران»، «این است انگلیس»، «چهار ماه، سه هفته و دو روز»، «سقوط»، «درخشش ابدی یک ذهن پاک»، «کوهستان بروکبک»، «بگذار نفر مناسب وارد شود»، «یونایتد 93»، «دانی دارکو»، «شب خوش و موفق باشید»، «دور از بهشت»، «مرد روی سیم»، «28 روز بعد» و «رقصنده در تاریکی» هم در رده 11 تا 25 ایستادند.

«گزارش اقلیت»، «راههای جانبی»، «زنگ شیرجه و پروانه»، «جان مالکوویچ بودن»، «بازگشت‌ناپذیر»، «عراق تکه‌تکه شده» ، «گلادیاتور»، »عروسی موسمی»، «در جستجوی نیمو»، «مادر تو نیز»، «دستگیری فریدمن‌ها»، «در حال و هوای عشق»، «جاده مولهالند» ، «گمشده در ترجمه» و «سیریانا» در رده‌بندی تایمز رده 26 تا 40 را از آن خود کردند.

«شوالیه تاریکی» 43، «قاچاق» 46، «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» 50، «اتاق پسر» 51 ، «خون بپا می‌شود» 63، «کودک» 64، «گومورا» 67، «یادگاری» 68، «کلاس» 70، «جعبه درد» 72، «بولینگ برای کلمباین» 77، «معلم پیانو» 85، «خانه خنجرهای پرنده» 93، «زندگی سگی» 95 و «تصادف» 98 دیگر فیلم‌های حاضر در این فهرست هستند.

نمایندگان سینمای آسیا در این فهرست از تعداد انگشتان یک دست هم فراتر نمی‌رود و از سینمای ایران هم فیلمی برگزیده نشده است. ضمن اینکه از برخی فیلمسازان بزرگ یک دهه اخیر نام و نشانی در فهرست برترین‌های تایمز دیده نمی‌شود. هانکه امسال با «روبان سفید» نخل طلای کن را برد و نماینده سینمای آلمان در اسکار 2010 است.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها