حامد کرزی سرانجام با انصراف عبدالله عبدالله از حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری توانست بار دیگر به عنوان رئیس جمهور افغانستان معرفی شود. وی در اولین اظهارات خود بر تشکیل دولت وحدت ملی و اجرای اصولی چون مبارزه با فساد دولتی و برقراری ثبات و امنیت تاکید کرد.
کد خبر: ۲۹۲۰۹۰

در کنار روند سیاسی حاکم بر افغانستان و برخی اختلافات موجود میان کرزی و عبدالله عبدالله نکته قابل توجه در تحولات این کشور رویکرد اشغالگران به کرزای و مواضع آنها در قبال دولت جدید افغانستان است. هرچند که آنها از انتخاب کرزای استقبال و آن را بخشی از دموکراسی حاکم بر افغانستان عنوان کردند اما در نهایت با اظهاراتی باج گیرانه به تقابل با وی روی آورده‌اند. در این چارچوب کوشنر وزیرخارجه فرانسه بامتهم ساختن کرزای به فساد از وی به عنوان مهره‌ای از ناتو یاد کرده که باید مورد حمایت قرار گیرد از سوی دیگر براون نخست وزیر انگلیس نیز با متهم کردن کرزی به ناکارآمدی در مقابله با فساد اداری از عدم اعزام نیرو و حتی کاهش کمکها به افغانستان سخن گفته و خواستار اصطلاح سیاستهای کرزی شده است.

بررسی این مواضع در کنار اظهارات راسموسن دبیر کل ناتو که صراحتا حمایت از کرزی را محدود دانسته، نشان می‌دهد که کشورهای غربی تلاش دارند تا به مدیریت بحران‌های سیاسی حاکم بر افغانستان و بحران مشروعیتی که برای کرزی به دلیل عدم برگزاری دور دوم انتخابات ایجاد شده در جهت رسیدن به اهداف خود بهره برداری کنند.

آنها با هزینه تراشی و به چالش کشاندن کرزای سعی دارند تا ضمن دخالت در امور داخلی افغانستان وی را در جهت منافع خود هدایت کنند. هرچند که تشکیل دولت ائتلافی و مصالحه با طالبان از خواسته‌های آنها است اما در اصل آنان برآنند تا دولتی ضعیف و ناکارآمد با مشکلات گسترده اجتماعی و سیاسی در راس قدرت قرار گیرد تا در لوای آن بتوانند و آنچه که می‌خواهند بر افغانستان تحمیل کنند. در این حال آنها سعی دارند تا ناکامی‌ها و شکستهای خود در تحقق اهدافشان را دولت افغانستان نسبت داده و بر مشکلات خود سرپوش گذارند.

باتوجه به آنچه ذکرشد می‌توان گفت که کرزی در کنار چالشهای داخلی اکنون بامسئله‌ای با نام با گیری اشغالگران نیز مواجه شده که می‌تواند به تضعیف دولت وی منجر شود به ویژه آنکه آنها سعی دارند تا کرزی را در وضعیتی قراردهند که صرفا در چارچوب اهداف آنها قرار گیرد که مسلما با اعتراض مردم افغانستان مواجه خواهد شد. کرزای اکنون باید هم مردم افغانستان و هم اشغالگران را در سیاستهای خود در نظر داشته باشد در حالی که برای  حرکت در این مسیر مسلما با چالشهای گسترده مواجه خواهد بود.

قاسم غفوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها