پرونده جنایات اسراییل در راه دادگاه بین المللی

بان کی مون تحت فشار جامعه جهانی قرار گرفت

پیش نویس یک قطعنامه که عمده کشورهای مستقل جهان از آن حمایت می کنند، از دبیر کل سازمان ملل می خواهد که گزارش هیئت حقیقت یاب در خصوص وضعیت غزه را به شورای امنیت بفرستد.«بان کی مون» تحت فشار قدرتهای دارای حق وتو در شورای امنیت، تاکنون از این خواسته آشکار جامعه جهانی سر باز زده و صرفا به یک سری شعارها اکتفا کرده است.
کد خبر: ۲۹۱۶۶۱

نه تنها سه کشور غربی دارنده حق وتو که روسیه و چین نیز بخاطر مسایلی در حوزه مرزهای خود با آن مواجه هستند، مایل نیستند بررسی جنایات نظامیان علیه غیرنظامیان به این شورا کشانده شود.

بررسی پیش نویس این قطعنامه روز چهارشنبه در دستور کار نشست ویژه مجمع عمومی برای بررسی جنایات اسراییل در غزه قرار گرفت که نمایندگان 48 کشور جهان خواسته اند در آن نشست دیدگاههای خود را مطرح سازند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، نمایندگان کشورهای غربی که عمدتا در بحث حقوق بشر نیز مدعی هستند، در این نشست با شرمساری پرده از هویت واقعی خود می گشایند و به دفاع از جنایات اسراییل می پردازند.

نمایندگان کشورهای مستقل جهان نیز می خواهند دستکم در قرن 21 میلادی، به جنایتکاران اجازه داده نشود با اتکا به قدرت برخی دارندگان حق وتو، از چنگ عدالت بگریزند.

این نمایندگان تقریبا یکصدا خواستار این هستند که راه برای پیگیری قضایی اسراییل به خاطر جنایتهایش در غزه که کمیته حقیقت یاب تحت ریاست قاضی ریچارد گلدستون نیز بر آن صحه گذاشته، هموار شود.

با توجه به شمار متقاضیان سخنرانی در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل، احتمال داده می شود که بررسی پیش نویس قطعنامه کشورهای مستقل جهان، در روز پنجشنبه در مجمع عمومی به رای گذاشته شود.

متن این پیش نویس قطعنامه به این شرح است.

پیگیری گزارش ماموریت گروه حقیقت یاب درگیری های غزه به سازمان ملل
در رابطه با اصول قوانین بین المللی از جمله قوانین حقوق بشر بخصوص چهارمین بند معاهده ژنو در رابطه با حفاظت از افراد غیر نظامی در روزگار جنگ تصویب شده به تاریخ دوازدهم اوت1949 که شامل سرزمین های اشغال شده فلسطینی و بیت المقدس شرقی نیز می شود.

همچنین در رابطه با اعلامیه جهانی حقوق بشر وسایر مصوبات وقوانین حقوق بشر از جمله پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی همچنین حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق کودکان و قطعنامه های مربوط و قطعنامه های شورای امنیت از جمله قطعنامه 1860 مصوب هشتم ژانویه سال 2009 میلادی، تشکر خود را از ماموریت کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در غزه، توسط قاضی ریچارد گلدستون و گزارش جامع انها اعلام می کنیم.

با تاکید بر امنیت تمامی غیرنظامیان و تاکید مجدد برمسئولیت حفاظت از غیر نظامیان در درگیری های مسلحانه بر مفاد گزارش که از نقش جدی حقوق بشر حکایت میکند که درحقیقت شاخه ای از حقوق بین الملل بشری است، موارد در طول عملیات نظامی اسراییل در باریکه غزه که از بیست و هفتم دسامبر سال 2008 میلادی انجام شده است تاکید می شود.

همچنین مواردی مانند هدف قرار دادن غیرنظامیان، ساختار های زیر بنایی غیر نظامی و نهادها از جمله سازمان ملل را کلا محکوم می کنیم.

بر نیاز به تضمین عدم نقض قوانین بین المللی حقوق بشر تاکید و تلاش برای پیشگیری و کمک به روند صلح را توصیه می کنیم.
معتقدیم صلح پایدار و جامع در فلسطین و پایان درگیری اعراب و اسراییل الزاما به معنی حصول ثبات در خاورمیانه است.
( بندهای اجرایی و تاییدیه ها و درخواست ها )

1) تاکید و تایید گزارش دوازدهمین نشست ویژه شورای حقوق بشر روزهای پانزدهم و شانزدهم اکتبر سال 2009 میلادی.
2) ارجاع گزارش ماموریت هیات حقیقت یاب سازمان ملل به شورای امنیت از سوی دبیر کل.
3) اسراییل ظرف مدت سه ماه اقدامات لازم برای یک بررسی مستقل، معتبر وتایید شده بر اساس استاندارد های بین المللی را فراهم سازد تا بررسی ،موارد جدی نقض قوانین بین المللی حقوق بشر را مشخص کند.
4) دررابطه با توصیه های ماموریت گروه حقیقت یاب سازمان ملل در درگیری غزه، بررسی مستقل، معتبر و تایید شده براساس استانداردهای بین المللی از سوی طرف فلسطینی را نیز فراهم سازد، تا بتواند موارد جدی نقض قوانین بین المللی حقوق بشر گزارش شده از سوی مامویت گروه حقیقت یاب سازمان ملل در درگیری غزه رامشخص و اطمینان حاصل کند این موارد به داوری رسیده و به حساب خواهد آمد.
5) به دولت سوییس توصیه می شود در اجرای اصل چهارم معاهده ژنو هرچه سریع تر قدمهای لازم را بردارد تا این پیمان در سرزمین های فلسطین از جمله قدس شرقی اجرا شود.
6) از دبیر کل خواسته می شود ظرف سه ماه دراجرای قطعنامه حاضر و به منظور انجام اقدامات فراتر، مساله را به نهادها و ارگان های مربوطه سازمان ملل از جمله شورای امنیت ارجاع کند.
7) تصمیم گرفته شد در رابطه با مساله همچنان پیگیر باقی بمانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها