ویلیام رونتگن، فیزیکدان آلمانی و برنده نوبل فیزیک در سال 1901 میلادی است که موفق به شناخت اشعه ایکس شد. رونتگن در ماه مارس سال 1845 میلادی در آلمان متولد شد. او که از دانشگاه پلی تکنیک زوریخ فارغ‌التحصیل شده بود، در فاصله سال‌های 1876 تا 1920 در دانشگاه‌های استراسبورگ، گیسن، ورزبورگ و مونیخ به تدریس پرداخت. این محقق آلمانی در زمینه‌های مختلف مانند الاتیسیته، خاصیت مویینگی مایعات، ظرفیت گرمایی مخصوص گازها، هدایت گرمایی در کریستال‌ها و همچنین قابلیت برخی از انواع مواد در تولید پتانسیل الکتریکی در واکنش به فشار مکانیکی (پیزوالکتریسیته)‌ به تحقیق پرداخته و به یافته‌هایی دست یافت، اما یکی از مهم‌ترین دستاوردهای او شناسایی اشعه ایکس است که به خاطر این کشف بزرگ توانست نخستین جایزه نوبل فیزیک را از آن خود سازد.
کد خبر: ۲۸۹۲۳۵

در سال 1895 میلادی، در حالی‌که رونتگن درباره چگونگی انتشار جریان الکتریکی در یک لوله شیشه‌ای نیمه‌خالی که بعد‌ها لامپ اشعه کاتدی نامیده شد، ‌آزمایش‌هایی را انجام می‌داد، ناگهان متوجه شد که با برقراری جریان الکتریکی در این لوله شیشه‌ای، قطعه پلاتینوسیانید ‌باریومی که در نزدیکی آن قرار گرفته است از خود نور منتشر می‌کند. به این ترتیب، او به این نتیجه رسید که وقتی اشعه‌های کاتدی یا همان الکترون‌ها به دیواره شیشه‌‌ای لوله برخورد می‌‌کنند، پرتوها و تشعشعات ناشناخته‌ای شکل می‌گیرد که در آن محیط منتشر شده در نتیجه برخورد این پرتوها با مواد شیمیایی موجود در آن محیط تشعشع‌ ماهتابی یا همان نور فلورسانس ایجاد شده و دیده می‌شود. نتایج به دست آمده از تحقیقات گسترده‌تری که در این زمینه انجام شد، حاکی از آن بود که کاغذ، چوب و آلومینیوم در مقایسه با مواد دیگر در برابر این نوع تابش شفاف هستند و این تشعشعات را از خود عبور می‌دهند. او همچنین دریافت که نور فلورسانس می‌تواند فیلم‌های عکاسی را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد و تغییراتی در آنها به وجود آورد. اما از آنجایی که این نوع تابش‌های نوری از دیگر ویژگی‌ها و خصوصیات امواج و تابش‌های نوری همچون انعکاس و شکست نور برخوردار نبودند، رونتگن به اشتباه بر این باور بود که این امواج نمی‌توانند امواجی از نوع امواج نوری باشند و به همین علت، با توجه به ماهیت ناشناخته این امواج آنها را امواج ایکس یا اشعه مجهول نامگذاری کرد.

اشعه ایکس که به عنوان اشعه رونتگن نیز شناخته شده و در حقیقت، اشعه ایکس تابش الکترومغناطیس ریزموج‌هایی با فرکانس بالاست. این امواج در تماس با ماده نوعی تابش یونیزه ایجاد می‌کنند که در نتیجه این فرآیند انرژی اشعه ایکس در ماده ذخیره می‌شوند. با عبور اشعه ایکس از بافت زنده، این امواج می‌توانند تغییرات شیمیایی خطرناکی در ژن‌ها، کروموزوم‌ها و دیگر اجزای سلولی به وجود آورند.

مریم وکیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها