پیش‌درآمدی بر هفته سیزدهم لیگ برتر

به امید هدر نرفتن امتیازات

امروز و فردا هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال در حالی شروع می‌شود که در هفته دوازدهم با 6‌‌‌ مساوی ثبت شده، عملا تغییر چندانی در جدول رده‌بندی ایجاد نشد و فقط سپاهان حضور جدی خود را در جمع مدعیان اعلام کرد و مس به‌رغم پیروزی در این هفته باز هم نتوانست به نیمه بالایی جدول برسد. با یک محاسبه ساده تا به حال طی 12 هفته برگزار شده لیگ نهم، 47 مسابقه با نتیجه مساوی به پایان رسیده، یعنی به طور متوسط از 9 بازی هر هفته 4 بازی بدون تعیین برنده مانده و به عبارت دیگر، لیگ برتر تا به حال 47 امتیاز هدر رفته طی این 12 هفته داشته که در مقایسه با لیگ‌های معتبر اروپایی بجز سریA ایتالیا اصلا وضعیت قابل قبولی نیست.
کد خبر: ۲۸۹۱۰۷

کالبدشکافی این قضیه نیاز به فرصتی جدا دارد که آیا قدرت تیم‌ها به هم نزدیک شده یا مربیان لیگ برتری محتاط شده‌اند یا مهاجمان بی‌دقت شده‌اند، هرچه هست امیدواریم این وضعیت هرچه زودتر به حد مطلوب رسیده، شاهد نتایجی باشیم که امتیازات هدر رفته به حداقل برسد و رقابت جالب‌تری را در لیگ نهم ببینیم.

سپاهان -‌ استیل‌آذین
بازی پنالتی

سپاهان که در سایه اولین پیروزی خارج از خانه خود مقابل شاهین‌ بوشهر و تساوی بقیه مدعیان موفق شد خود را به رده دوم جدول رده‌بندی برساند، تیمی است که تقریبا هیچ داوری علیه آن پنالتی نمی‌گیرد و سپاهانی‌ها در برخی بازی‌های خود از جمله مقابل پاس همدان، صبای قم، ملوان و تراکتورسازی از این قضیه و اشتباهات سهوی)!( داوران به طور کامل منتفع شده‌اند. در نقطه مقابل، استیل‌آذین هم تقریبا در تمام بازی‌هایش صاحب پنالتی شده که درباره برخی از آنها از جمله مقابل شاهین بوشهر، سایپا و تراکتورسازی تردیدهایی نسبت به صحت و سلامت آنها وجود دارد. حالا باید دید در این مسابقه اشتباهات داوری چه سرنوشتی را رقم خواهد زد.

هرچه هست، سپاهان در اندیشه تداوم رکورد 100 درصد پیروزی خود در بازی‌های خانگی است و استیل‌آذین هم خیلی دوست دارد سریال تساوی‌هایش را به پیروزی ختم کند؛ کاری که انجام آن در اصفهان و فولادشهر دشوار به نظر می‌رسد.

تراکتورسازی - ابومسلم
غنیمتی از چنگ انبوه تماشاگران

قرمزپوشان تبریزی پس از یک امتیاز پرحاشیه که از تهران و بازی با استیل‌آذین به دست آوردند، امروز در تبریز با تماشاگران خود پذیرای سیاه‌جامگان مشهدی خواهند بود؛ تماشاگرانی که اگر بابت باخت در آخرین میزبانی این تیم مقابل سایپا از تیم محبوب خود قهر نکرده باشند، می‌توانند حریف مشهدی را بشدت تحت تاثیر قرار دهند. در نقطه مقابل ابومسلم که پس از مدت‌ها بلاتکلیفی بالاخره این هفته سر و سامان نسبی پیدا کرده و نفراتش هم بخشی از مطالبات خود را دریافت کرده‌اند، می‌توانند با آرامش بیشتری به میدان بروند. هرچند ابومسلمی‌ها برای رهایی از قعر جدول و بهبود وضعیت خود نیاز مبرمی به 3 امتیاز دارند، ولی به هر حال پس از حل مشکلات مدیریتی و در یک بازی بیرون از خانه آن هم مقابل انبوه تماشاگران تبریزی کسب نتیجه مساوی هم نمی‌تواند نتیجه بدی برای تیم هفدهم جدول رده‌بندی تلقی شود.

راه‌آهن - شاهین‌ بوشهر
کورس قطار سریع‌السیر با بال‌های شکسته

راه‌آهن دیگر آن تیم دست و پابسته هفته‌های گذشته نیست. تیمی که طی 3 مسابقه گذشته‌اش 2 برد آن هم بیرون از خانه کسب کرده و در صورتی که بتواند از مزایای بازی خانگی استفاده کند، حداقل برای شاهین بوشهر یک حریف سخت و مقتدر محسوب خواهد شد، بخصوص که شاهینی‌ها پس از یک دوره توفانی با محمود یاوری بار دیگر افت کرده‌اند و با 2 باخت پیاپی و استعفای مدیرعامل خود اصلا حالا و روز خوبی ندارند. هرچه هست شاهین با 22 گل خورده در 12 بازی گذشته‌اش، صاحب ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ نهم است و مسلما این قضیه میزبان را که با شکست دادن ذوب‌آهن در اصفهان صاحب روحیه‌ای عالی شده ‌برای حمله وسوسه خواهد کرد. ولی براندتس باید مراقب ضدحملات بوشهری‌ها هم باشد، چون آنها با 16 گل زده خود ثابت کرده‌اند در حمله اصلا تیم دست و پا بسته‌ای نیستند.

ملوان -مس
جنگ روحیه بین همسایه‌ها

مس کرمان که به‌رغم پیروزی 2 بر صفر هفته گذشته مقابل فولاد نتوانست به نیمه بالایی جدول برسد و در رده دهم قرار دارد، امروز مهمان تیم یازدهم جدول یعنی ملوان انزلی است که هفته قبل در آزادی با تساوی مقابل پرسپولیس مثل مهمان خود روحیه خوبی دارد. درواقع از وقتی محمد احمد‌زاده بحث استعفای خود را مطرح کرد و با آن مخالفت شد، ملوان رنگ باخت به خود ندیده و حالا هم امیدوار است با پیروزی در این دیدار خانگی از مس در جدول رده‌بندی سبقت بگیرد. اما برای مس که قرار است تا چندی دیگر به عنوان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شود، رسیدن به جمع مدعیان در اولویت قرار دارد و در این مسابقه هم روی قدرت خط حمله‌اش با رجب‌زاده و ادینیو حساب می‌کند، بخصوص که ملوان هم مدافع مرکزی مستحکم خود یعنی سالارزاده را به علت محرومیت به همراه ندارد؛ ولی آیا یاران پژمان نوری اجازه قدرت‌نمایی مجدد را به مس خواهند داد؟

سایپا - پرسپولیس
فوت مایلی‌کهن بر شمع کرانچار

هرچند حبیب کاشانی منکر دادن هر نوع اولتیماتوم به زلاتکو کرانچار شده ولی وقتی بصراحت از کسب 5 امتیاز از 3 مسابقه اعلام نارضایتی می‌کند، هیچ بعید نیست که رویارویی با سایپا در حقیقت امضای مایلی‌کهن بر حکم اخراج سرمربی کروات پرسپولیس باشد، بخصوص که سایپا چند هفته‌ای است با باخت غریبه شده و با کسب نتایج نسبتا قابل قبولی تا رده نهم جدول رده‌بندی هم صعود کرده است. در واقع سایپا با پرسپولیس پرطرفدار و پرمهره تنها یک امتیاز است و این مورد همین حالا هم برای قرمزهای تهرانی یک افت و سرافکندگی محسوب می‌شود. برای پرسپولیس کسب 8 تساوی در 12 مسابقه یک رکورد بی‌سابقه در تاریخ فعالیت این باشگاه محسوب می‌شود و در عین حال دریافت 16 گل طی همین تعداد بازی یک وضعیت اورژانسی را بر اتمسفر قرمزها حاکم کرده است.

برای پرسپولیس کسب 8 تساوی در 12 مسابقه یک رکورد بی‌سابقه در تاریخ فعالیت این باشگاه محسوب می‌شود

به طور طبیعی پرسپولیس برای رهایی از شر طلسم تساوی‌ها، امروز با تمام وجود حمله خواهد کرد و اگر شاگردان مایلی‌کهن با استفاده از بازگشت کریم انصاری‌فرد به خط حمله خود بتوانند ضد حملات موثری را اجرا کنند، شاید سرنوشت بدی در انتظار پرسپولیس باشد؛ ولی اگر شاگردان کرانچار گل اول را بزنند... .

پیکان - ذوب‌آهن
خیزی برای صدر جدول

با توجه به بازی‌های سختی که دو تیم اول و دوم جدول رده‌بندی یعنی استقلال و سپاهان مقابل صبای قم و استیل‌آذین دارند، طرفین بازی فردا در قزوین با نیت ارتقای موقعیت خود در جدول وارد میدان می‌شوند تا حتی اگر نتوانند به صدر جدول برسند، حداقل رتبه خود را از سوم و چهارم بهبود بخشند. پیکان که تا 3 هفته پیش با پیروزی‌های متوالی در صدر جدول بود، با یک باخت به استقلال اهواز و 2 تساوی با پاس و صبای قم هم‌اکنون به رده سوم افتاده و قصد دارد تا در این میدان جبران مافات کند، ولی در آن سوی میدان ذوب‌آهن هم هفته گذشته نخستین باخت خانگی خود را مقابل راه‌آهن تحمل کرده است و برای بازگشت به قافله مدعیان و عقب نماندن از آنها، نیاز مبرمی دارد تا 3 امتیاز این مسابقه را به دست آورد. جنگ حمید درخشان و منصور ابراهیم‌زاده که طی یک دهه گذشته حضور متفاوتی در عرصه ملی داشته‌اند، ولی در سرمربیگری لیگ تا حدودی بی‌‌تجربه و جوان محسوب می‌شوند هم می‌تواند در نوع خود دیدنی باشد، بخصوص این که هر دو نفر بیشتر از تکیه به ستاره‌ها، روی مسائل تاکتیکی اصرار دارند.

مقاومت سپاسی - پاس همدان
اصغر مدیر به مدعی سابق رسید

از وقتی علی‌اصغر مدیرروستا به پاس همدان آمده، خواب و خوراک مدعیان قهرمانی لیگ نهم به‌هم ریخته است، چون او ابتدا در قزوین ترمز پیکان را کشید و هفته گذشته هم یقه استقلال را گرفت و حالا به شیراز می‌آید تا پنجه در پنجه مقاومت سپاسی بیندازد. البته شاگردان داوود مهابادی که در تعداد تساوی‌ها با پرسپولیس کورس گذاشته‌اند، به دلیل سریال مساوی‌های خود دیگر مثل ابتدای فصل یک مدعی محسوب نمی‌شود، ولی هم برای رهایی از این چرخه تکراری تساوی‌ها و هم برای بازگشت به جمع مدعیان نیاز به پیروزی مقابل تیم رده شانزدهم جدول دارند. رویارویی مدیرروستا و مهابادی که تقریبا و با چند سال اختلاف جزو هم‌دوره‌ها محسوب می‌شوند و بارها درون مستطیل سبز با هم مصاف داده‌اند، می‌تواند جذابیت‌هایی داشته باشد، بخصوص این که نه مدیرروستا خصلت تهاجمی دوران بازیگری را بروز می‌دهد نه مهابادی یک فوتبال تدافعی صرف را ارائه می‌کند و همین امر در شطرنج افکار آنها می‌تواند بر زیبایی‌های این مسابقه بیفزاید.

فولاد - استقلال اهواز
آبی اوج گرفته، قرمز بحران‌زده

برخلاف فصل گذشته که فولاد فوتبال مقتدرانه‌ای ارائه می‌کرد و استقلال اهواز برای رهایی از سقوط دست و پا می‌زد، این بار جای 2 تیم با هم عوض شده است. البته آبی‌های حاضر در دربی اهواز در شروع فصل وضعیتی مشابه با فولاد داشتند، ولی از وقتی مجید باقری‌نیا به جای خداداد عزیزی سکان هدایت این تیم را به عهده گرفته، نه‌تنها آبی‌ها با شکست بیگانه شده‌اند بلکه با کسب 9 امتیاز از 5 مسابقه نوید صعود قریب‌الوقوع به بالای جدول را می‌دهند. اما فولاد از حضور مجید جلالی به جای لوکا بوناچیچ هم طرفی نبسته و هنوز در حسرت پیروزی نوبرانه مانده است. قرمزهای اهوازی با مصدومیت سنگین زادمحمود و حمیدی هم‌اکنون در خط حمله در مضیقه کامل قرار گرفته‌اند و تا نقل و انتقالات نیم‌فصل هم نمی‌توانند بازیکن جدیدی به خدمت بگیرند و مجبورند با بضاعت فعلی خود بسازند. فعلا آبی‌ها در تدارک جشن پیروزی در دربی هستند، اما در هر صورت نمی‌توان فولاد را با جلالی خیلی هم دست‌‌کم گرفت.

استقلال - صبای قم
حریف پردردسر برای روزهای پردردسر

حالا دیگر استقلال روی ابرها نیست، این درست که آنها هنوز در صدر جدول هستند، ولی کسب تنها یک امتیاز از 2 مسابقه همراه با حواشی ریز و درشت باعث شده که تصور فرارسیدن روزهای پردردسر برای آبی‌ها خیلی دور از ذهن و منطق نباشد. مسلما مرفاوی اصلا دوست ندارد در نبردن هت‌تریک کند و به همین دلیل با تمام قوا گام به میدان فردا می‌گذارد تا با همراهی تماشاگرانش دوباره به جاده پیروزی برگردد، اما مشکل اینجاست که صبای قم یک حریف کاملا خطرناک و دردسرساز است که اگر بازی یارانش بگیرد می‌تواند کابوس استقلال اهواز را در آزادی مجددا برای آبی‌های تهران تکرار کند. حتما محمدحسین ضیایی بازی‌های استقلال را آنالیز کرده و به نقاط ضعف و قوت این تیم کاملا واقف است و می‌داند که اگر شاگردانش بتوانند خسرو حیدری را از کار بیندازند نیمی از راه موفقیت را طی کرده است، ولی مرفاوی که دوست ندارد صدر جدول را به هیچ قیمتی از دست بدهد، روی کندی و کهولت سن مدافعان میانی صبا حساب ویژه‌ای باز کرده است، به شرطی که مهاجمانش دوباره به جاده گلزنی برگردند و فرصت‌های گل را سخاوتمندانه به در و دیوار نزنند.

آرش رستم‌نمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها