گروه جامعه: معاون سازمان سنجش آموزش کشور شرایط اختصاصی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد را تشریح کرد. حسین توکلی افزود: داشتن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا اشتغال به تحصیل در سال آخر کارشناسی که مدرک مذکور مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد یکی از شرایط ثبت‌نام در مقطع کارشناسی ارشد 89 است.
کد خبر: ۲۸۹۰۱۷

شرکت مجدد فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد یا دکتری در همان رشته ممنوع

وی با تأکید بر این‌که شرکت مجدد فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد یا دکتری در همان رشته و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دانشجویان دوره دکتری ممنوع است و حق ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را ندارند، گفت: فارغ‌التحصیلان با توجه به ضوابط مندرج در این دفترچه بجز در رشته‌ای که فارغ‌التحصیل شده‌اند

در صورتی که از لحاظ نظام وظیفه مشکلی نداشته باشند، می‌توانند در یکی از رشته‌های مندرج در دفترچه آزمون شرکت کنند. معاون سازمان سنجش ادامه داد: فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته‌های گروه پزشکی متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد قبل از اقدام به ثبت‌نام باید توجه داشته باشند که از لحاظ طرح تعهد خدمت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت خود را مشخص و از نظر این وزارتخانه منعی برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون و در صورت قبولی برای ادامه تحصیل نداشته باشند. در غیر این صورت عواقب آن به عهده شخص متقاضی است. فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته‌های دبیری باید قبل از ثبت‌نام موافقت کتبی و بدون قید و شرط وزارت آموزش و پرورش را مبنی بر ادامه تحصیل دریافت و آن را نزد خود نگه دارند تا هنگام قبولی در دانشگاه ارائه کنند. بدیهی است در صورت قبولی باید مجددا به وزارت آموزش و پرورش تعهد خدمت بدهند.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارجی

توکلی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی معتبر خارجی که به دلیل کیفیت (اعتبار دانشگاه و محتوای درسی) به مدرک فارغ‌التحصیلی ارزشیابی شده آنها عنوان معادل تعلق گرفته است، اجازه داده می‌شود که در این آزمون ثبت‌نام و شرکت کنند و اگر حداقل 80 درصد نمره حد نصاب گزینش آزاد در رشته امتحانی و در سهمیه آزاد (غیر از کد رشته محل‌های بورسیه و هر نوع سهمیه دیگر) را کسب کنند عنوان معادل از مدرک تحصیلی آن حذف و مجاز به ادامه تحصیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مدارک تحصیلی صادر شده از سوی مدیریت حوزه علمیه قم، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه که بر اساس مدرک صادر شده از سوی مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح 2 را گذرانده‌اند یا تا 31 شهریور فارغ‌التحصیل می‌شوند، منحصرا می‌توانند در هریک از کدرشته‌های امتحانی گروه علوم انسانی ثبت‌نام و در آزمون آن شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن مشروط به گذراندن دروس پیش‌نیاز به تشخیص گروه آموزشی ادامه تحصیل دهند.

ورود معدل‌های کمتر از 12 ، ممنوع

توکلی با تأکید بر این‌که دانشجویان سال آخر یا فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی یا کارشناسی ناپیوسته ورودی سال 76 به بعد که معدل آنها کمتر از 12 است، حق ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را ندارند، گفت: پذیرفته‌شدگان با توجه به تعهد آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد در زمان ثبت‌نام تعهد بسپارند تا در محلی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صورت نیاز تعیین می‌کند خدمت کنند. وی با بیان این‌که پذیرفته‌شدگان شاغل در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد در زمان ثبت‌نام به وزارتخانه، سازمان یا نهاد دولتی مربوط تعهد خدمت بسپارند، ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به هیچ یک از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بورس تحصیلی نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: بهره‌مندان از مزایای صندوق رفاه دانشجویان اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشند، می‌توانند با سپردن تضمین کافی به این صندوق‌ها انجام تعهد خود را به بعد از پایان مقطع تحصیلی جدید موکول کنند. اگر هر یک از فارغ‌التحصیلان پس از اشتغال و کسب درآمد نسبت به پرداخت اقساط وام خود اقدام نکرده باشند، مشمول تسهیلات موضوع این بند نمی‌شوند و لازم است بعد از ثبت‌نام در مقطع تحصیلی جدید با صندوق‌های رفاه دانشجویان تسویه کنند. زمان ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد از 5 تا 12 آبان ماه خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها