گروه جامعه: اگر ممتازترین دانشجویان آزمون سراسری دانشگاه‌ها فقط چند ماه پس از ورود به بهترین دانشگاه‌های کشور به افت تحصیلی دچار شوند، نشانه چیست؟ این روزها دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با عارضه جدیدی روبه‌رو شده‌اند که از دانشجویان این دانشگاه‌ها بعید به نظر می‌رسد. تصور جامعه از دانشجویان رشته‌های پزشکی جمعی نخبه و بااستعداد است که قرار است پس از چند سال، جان خود را به آنان بسپارند، به همین دلیل خبر افت شدید تحصیلی این دانشجویان و ابراز نگرانی مسوولان وزارت بهداشت از این عارضه آموزشی بیش از خبر افت تحصیلی سایر دانشجویان نگران‌کننده است. معاون آموزشی وزارت بهداشت این افت تحصیلی را بحرانی خواند و اعلام کرد: افت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی، بحران در انگیزه‌های نسل جوان و مشکلات علمی، فرهنگی و رفاهی دانشگاه‌ها و نیز بحران مالی دانشگاه‌ها در بحث آموزش است. پیش از این سرپرست دفتر مشاوره دانشجویی
کد خبر: ۲۸۹۰۱۶

وزارت علوم نیز اعلام کرده بود30 درصد دانشجویان دانشگاه‌ها علاقه‌ای به رشته تحصیلی خود ندارند. حمید یعقوبی هم افت تحصیلی در دانشگاه‌ها را نگران‌کننده توصیف کرده بود. در آن زمان قرار بود طرح «پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان» در قالب کارگروه‌های تخصصی به بررسی وضعیت افت تحصیلی دانشگاه‌ها بپردازد، اما با انتشار این خبر نه تنها دفتر مشاوره وزارت علوم حاضر به ارائه اطلاعات تکمیلی در زمستان سال قبل نشد که حتی روابط عمومی وزارت علوم به‌کلی خبر افت تحصیلی را تکذیب کرد . با این حال، دیروز محمدعلی محققی، معاون وزیر بهداشت بار دیگر در گفتگو با خبرگزاری‌ها این نگرانی را زنده کرد و گفت: افت تحصیلی برای دانشگاه‌ها یک بحران است و ما مکلفیم آن را به پیشرفت تحصیلی تبدیل کنیم. بر این اساس، اگر تعداد قابل توجهی از دانشجویان یک گروه آموزشی در امتحانات حدنصاب 60 درصد را کسب نکنند، دال بر این است که گروه معتبر نیست و باید تلاش کند تا معتبر شود، چرا که پیشرفت تحصیلی از الزامات است.

وزارت علوم برای 79 درصد دانشجویان برنامه آموزشی ندارد

وی با بیان این‌که ما با بحران در انگیزه‌های نسل جدید نیز روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: جهتگیری‌ها در خصوص این تغییرات درست نیست و نیاز به مداخله دارد، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود که نسل جوان، انگیزه‌های پویایی داشته باشد.

با این حال، نتایج یک پژوهش دانشگاهی در میان دانشجویان پزشکی نشان می‌دهد؛ در این رشته، امکانات آموزشی و علاقه به رشته و آینده شغلی خوب در افزایش کیفیت تحصیلی دانشجویان پزشکی موثر است. در نتیجه‌گیری این پژوهش آمده است: توجه به عواملی که باعث موفقیت تحصیلی در دانشجویان پزشکی می‌شود امری ضروری به نظر می‌رسد و تا زمانی که به یک برنامه جامع و نوین برای آموزش پزشکی نرسیم، مشکلافت تحصیلی همچنان به قوت خود باقی است.

79 درصد دانشجویان پزشکی بدون برنامه آموزشی

محققی با بیان این‌که باید برای اوقات فراغت دانشجویان که 79 درصد از وقت آنها را شامل می‌شود، برنامه‌هایی در نظر گرفته شود، گفت: در ساختار معاونت آموزشی دانشگاه‌ها مشکلاتی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. دانشگاه‌ها در بحث آموزشی با بحران مالی و پشتیبانی روبه‌رو هستند که همه این موارد بر آموزش تاثیر می‌گذارد،

ولی نباید هیچ چیز افراد را از ارائه خدمات مسوولانه غافل کند.

وی با تاکید بر این‌که ستون تحکیم آموزش مورد نیاز جامعه اخلاق پزشکی است، اظهار کرد: در تربیت دانشجویان باید به اخلاق پزشکی توجه شود. معاون وزیر بهداشت افزود: یک مساله خطرناک دیگر، پدیده فرار مغزهاست که افراد بااستعداد را از این ملت جدا می‌کند و آنها در گروه دشمنان این ملت قرار می‌گیرند، البته راهکار این است که به اخلاق در جامعه پزشکی توجه شود.

وی افزود: اخلاق پزشکی منوط به 2 واحد درسی نیست و باید در هر فعالیتی که انجام می‌شود چتر اخلاق در آن دیده شود و هرچه سلسله مسوولیت بالاتر می‌رود اخلاق هم در آن باید بیشتر باشد.

محققی با بیان این‌که ما در دانشگاه‌ها برای 21 درصد از وقت دانشجویان برنامه آموزشی داریم، خاطر نشان کرد: اگر به دلایلی این 21 درصد هم افت کند دیگر چه چیزی می‌ماند، بنابراین برنامه‌ها باید منظم ارائه شود و کلاس‌ها باید برقرار باشند.

وی درعین‌حال تصریح کرد: ما به دلیل غفلت‌ها دچار افت تحصیلی شده‌ایم و این‌که منطق افت تحصیلی برای کسی که می‌خواهد مسوولیت جان مردم را به عهده بگیرد، کجاست؟ اینها همه سوالاتی است که باید برای آن راهکار اندیشیده شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر این‌که دانشجویان برای کسب حد نصاب قبولی باید در هر امتحان درسی60 درصد نمره را کسب کنند، اظهار کرد: کسب نمرات پایین‌تر ارزش امتحانات و نقش وجودی امتحانات را زیر سوال می‌برد.

وی با تاکید بر این‌که افت تحصیلی مطلب بسیار مهمی است که باید به آن رسیدگی شود، گفت: ما باید در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی، استاد مشاور داشته باشیم و نباید در این زمینه کوتاهی کنیم. محققی همچنین دانشگاه آزاد را در این زمینه دارای بیشترین مشکل دانست و گفت: این دانشگاه باید به بحث استاد مشاور توجه ویژه‌ای داشته باشد.

بنابراین وضعیت آموزشی در دانشگاه‌های پزشکی نیازمند توجه ویژه است، چون دانشجویان بی‌انگیزه و با کیفیت علمی پایین از ارائه خدمات پزشکی به مردم نیز عاجز می‌مانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها